Gå til innhold

Endelig lc16m-s i hus

Anbefalte innlegg

Har fått den opp og kjøre med Mediaportal.

VFD display styres av MP

iMon PAD remote kontrollerer MP

Kurant bilde på Sony 29" 100Hz crt

Kan spille av HD klipp i mpeg2 og wmv-hd vha nvidia akselerering (men får seff ikke så mye ut av den skjermen...)

Digital (dvb-t) og analog tv-tuner fungerer

Har ikke fått satt opp suspend S3 enda. Vil ha kjapp boot og power off.

Noe viftestøy fra doble 80mm vifter. Tror det skal bli bra når jeg får kjørt de på 5V eller 7 V. Kan sikkert også henge opp HD noe bedre, men det er i det minste Samsung p80/p120.

Knut

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gratulerer!

Jeg ser på LC16M selv, hva synes du om det kabinettet? (Bortsett fra at det er pent :)).  Hva slags kjøling bruker du, og har du noen temperaturmålinger?  Lurer forøvrig på spesifikasjoner på resten av systemet ditt, inkludert PSU!

Tom

5116453[/snapback]

Det er veldig pent og symmetrisk i mine øyne. Jeg har ikke fått tid til å mekke så mye, har bare satt opp alt sammen i full fart.

*Displayet er litt lite i forhold til åpningen (marginalt lesbart på 4 meter avstand)

*Fjernkontrollen er ikke så lett å bruke som piltaster (må klikke to ggr ofte)

*Kan komme tilbake til temperaturer

*80mm viftene er suverent mest bråkende faktor. Tror at ved å kjøre dem på 7V eller 5V skal dette bli stillegående nok. Jeg er ganske kresen på støy.

Kommende oppdateringer:

-full reinstall av windows (muligens XPlite for å fjerne tullball)

-har en XP 120 CPU kjøler som skal i denne eller en annen maskin

-installere mediaportal 0.2.0 RC1

-speedfan for viftekontroll

-realVNC for å konfigurere maskina fra kontor-pcen (skal ikke ha mus/tastatur på stua)

-muligens ftp-server for å håndtere opp- og nedlasting av media

-MP er litt buggy mhp pause/spoling i live tv

-MP har ikke verdens raskeste GUI

-MP har stort bruker-forum med masse hjelp og kontakt med utviklerne

mvh

Knut

Media portal

MP Version: 0.1.3.0

Skin: default

Windows Version: XP professional SP2

CPU Type: intel Northwood 2.8 HT

Memory: 1GB dual channel ddr

Motherboard : Asus p4p800-e dlx

Motherboard Chipset: intel 865

Video Card: Gigabyte nvidia geforce 6600GT passive

Video Card Driver: 81.85

Video Card Resolution: 1680 x 1050 @60p (monitor) / 576 x 720 @50i (nvidia custom timings) (tv)

Video Render Type: VMR9 renderless

Video Codec Type & Version: Nvidia purevideo 1.02.177

Audio Card : m-audio audiophile 2496 (digital coax out)

Audio Codec Type & Version: unshure

TV Card1: Terratec T^2

TV Card1 Type: DVB-T

TV Card1 Driver: Beta BDA 2.1.0.10

TV Card2: Saphire theatrix 550 pro

TV Card2 Type: analog PAL cable, hardware MPEG2

TV Card2 Driver: ATI Theater 550 Pro TV Tuner Drivers - 6.14.10.102

PSU: NorthQ 140mm fan

CPU fan: Zalman cnps 7000 Cu @ ~5V

System fan : 2x80mm @ 12V (noisy)

Disk: Seagate p80 160GB (system) + p120 250GB (media)

network: Asus usb 2.0 802.11g adapter

Using Silverstone lc 16m-s with iMon VFD and iMon PAD remotecontrol.

linker:

http://mediaportal.sourceforge.net/

http://www.nvnews.net/vbulletin/

http://www.tv-cards.com/

http://www.htpcnews.com/

http://www.avforum.no/

http://www.avsforum.com/

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Det er veldig pent og symmetrisk i mine øyne.

Absolutt enig :)

*Fjernkontrollen er ikke så lett å bruke som piltaster (må klikke to ggr ofte)

hvordan funker den paden/joysticken på den?

*Kan komme tilbake til temperaturer

Ok, trenger ikke å gjøre noe stort ut av det, men hadde vært interessant å høre bios-verdiene på cpu og hovedkort

*80mm viftene er suverent mest bråkende faktor. Tror at ved å kjøre dem på 7V eller 5V skal dette bli stillegående nok. Jeg er ganske kresen på støy.

Jeg er også kresen på støyen, men hadde håpet å unngå vannkjøling. Ser du kjører NorthQ PSU, lager den mye bråk? Hadde tenkt å velge en vifteløs psu fra silverstone, men føler meg ikke 100% trygg på at den faktisk klarer å avkjøles tilstrekkelig passivt. Men det er vel kanskje bare fordommer.

Har forøvrig tenkt å kjøre Windows XP MCE på den, vet du hvor godt fjernkontroll og display går sammen med MCE? Vel det vet du kanskje ikke hvis du kjører MP...

Tenker å sette sammen pcen som følger:

Kabinett: Silverstone LC16M: kr 2350 hos Mamoz

PSU: SilverStone SST-ST30NF vifteløs PSU: kr 1350 hos Netshop

CPU: Intel Pentium 4 630 (3.0 GHz) 3000MHz, Prescott-2M, LGA 775: kr 1519 hos Multicom

Hovedkort: ASUS P5LD2, LGA775, i945P, ATX: kr 1094 hos Multicom

Ram: 2 x Corsair Value Select DDR2-533 256 MB PC2-4200: kr 580 hos Komplett

Harddisk: 200 GB WD-disk som jeg har liggende

DVD-spiller: Plextor PX-116A: kr 149 hosNetshop

Skjermkort: ASUS GeForce 6200 128MB: kr 515 hos Komplett

Totalt 7557

Og kommer til å kjører det opp mot Panasonic PTA-E700 (mest sannsynlig)

Noen som har innvendinger mot det oppsettet?

Lenke til kommentar
hvordan funker den paden/joysticken på den?

Det er den jeg ikke er blitt helt kompis med. Jeg hadde foretrukket en 4xpil sak, men denne går selvfølgelig an å bruke som mus også.

Jeg er også kresen på støyen, men hadde håpet å unngå vannkjøling.  Ser du kjører NorthQ PSU, lager den mye bråk?  Hadde tenkt å velge en vifteløs psu fra silverstone, men føler meg ikke 100% trygg på at den faktisk klarer å avkjøles tilstrekkelig passivt.  Men det er vel kanskje bare fordommer.

NorthQ fungerer helt greit. Foreløpig drukner den i system-viftene. Har kjørt en eldre NorthQ på kontor-pcn min med ok resultat.

Har forøvrig tenkt å kjøre Windows XP MCE på den, vet du hvor godt fjernkontroll og display går sammen med MCE?  Vel det vet du kanskje ikke hvis du kjører MP...

Nei, men du kan ta en titt på www.htpcnews.com evt stille et spørsmål på forumet.

Tenker å sette sammen pcen som følger:

Kabinett: Silverstone LC16M: kr 2350 hos Mamoz

PSU: SilverStone SST-ST30NF vifteløs PSU: kr 1350 hos Netshop

CPU: Intel Pentium 4 630 (3.0 GHz) 3000MHz, Prescott-2M, LGA 775: kr 1519 hos Multicom

Hovedkort: ASUS P5LD2, LGA775, i945P, ATX: kr 1094 hos Multicom

Ram: 2 x Corsair Value Select DDR2-533 256 MB PC2-4200: kr 580 hos Komplett

Harddisk: 200 GB WD-disk som jeg har liggende

DVD-spiller: Plextor PX-116A: kr 149 hosNetshop

Skjermkort: ASUS GeForce 6200 128MB: kr 515 hos Komplett

Totalt  7557

Og kommer til å kjører det opp mot Panasonic PTA-E700 (mest sannsynlig)

Noen som har innvendinger mot det oppsettet?

5119448[/snapback]

Jeg ga 2100 for kabinett hos pcutstyr tror jeg.

Jeg ville ha valgt en aktiv Seasonic PSU istedetfor passiv.

Prosessor er velegnet til ffdshow, men regn med endel varme

hvordan er disken mhp støy? Jeg regner med å måtte henge mine opp i gummistrikk

skjermkortet er helt greit. Hvis du vil bruke purevideo og HD, savner 6200 enkelte funksjoner for hardware akselerasjon i forhold til 6600GT og oppover.

mvh

Knut Inge

Lenke til kommentar

Takker for tips, skal se litt på psu, gjør jo ikke noe om den har vifter hvis den ikke bråker, de er jo tross alt billigere med vifter.

hvordan er disken mhp støy? Jeg regner med å måtte henge mine opp i gummistrikk

Det er vel ikke den aller stilleste disken, men kjører den inntill videre. Seinere kan jeg eventuelt gå over til Gigabyte i-Ram for OS og kjøre video fra annen pc via nettverk.

Hvis du vil bruke purevideo og HD, savner 6200 enkelte funksjoner for hardware akselerasjon i forhold til 6600GT og oppover.

Tenker å kjøre hd ja. Er det virkelig forskjell på 6200 og 6600 GT i forhold til purevideo? Ifølge http://www.nvidia.com/page/purevideo.html skal jo 6200-kjernen ha støtte for purevideo også?

Lenke til kommentar

http://www.nvidia.com/page/purevideo_support.html

Der er en tabell over støtte for purevideo i forskjellige nvidiakort. Her finner vi at:

PCI Express

GeForce

7800 GTX/7800 GT/6800 Ultra/GeForce/6800 GT/6800 LE/6600 GT

Standard-Definition Content

MPEG-2 Decode Acceleration Yes

WMV9 Decode Acceleration Yes

High-Quality Scaling Yes

Spatial-Temporal De-Interlacing Yes

Inverse Telecine Yes

Bad Edit Correction Yes

High-Definition Content

MPEG-2 Decode Acceleration Yes

WMV9 Decode Acceleration Yes

High-Quality Scaling Yes

Spatial-Temporal De-Interlacing Yes

Resolution Independent

Video Color Correction Yes

Integrated TV Output Yes

6800/6800 XT har ikke "WMV9 Decode Acceleration" for SD eller HD

6600/6600 LE/6150 har ikke "Spatial-Temporal De-Interlacing" for HD

6500/6200 TC 256MB mangler "inverse telecine", "bad edit correction" og "Spatial-Temporal De-Interlacing" for HD

6100 har bare basic purevideo

mvh

Knut

Lenke til kommentar

Der er en tabell over støtte for purevideo i forskjellige nvidiakort.

Fin oversikt! :) Da tror jeg kanskje GeForce 6600 LE er et aktuelt alternativ, spesielt MSI NX6600LE-TD256E som har passiv kjøling, men den har ifølge oversikten ikke "Spatial-Temporal De-Interlacing" - betyr den funksjonen mye? Alternativt ASUS GeForce 6800 256MB, men den har viftekjøling...

Lenke til kommentar

Der er en tabell over støtte for purevideo i forskjellige nvidiakort.

Fin oversikt! :) Da tror jeg kanskje GeForce 6600 LE er et aktuelt alternativ, spesielt MSI NX6600LE-TD256E som har passiv kjøling, men den har ifølge oversikten ikke "Spatial-Temporal De-Interlacing" - betyr den funksjonen mye? Alternativt ASUS GeForce 6800 256MB, men den har viftekjøling...

5133650[/snapback]

Den billigste som "har alt" mhp purevideo er vel 6600GT. Jeg har en passiv slik en (merke GIGABYTE, AGP) i HTPC, mens jeg har en passiv MSI 6600 PCIex i kontor-pcen.

mvh

Knut Inge

Lenke til kommentar

Har gjort noen små endringer og fikk veldig god uttelling:

*snudde powersupply slik at det trekker ut varm luft fra kabinettet (bare motert med dobbeltsidig tape så langt)

*satte en HD på hver side, så langt ned som mulig (varme trekekr opp)

*satte en 80mm kab.vifte på 5V fra molexpluggen (ca 1000 rpm)

*satte den andre 80mm kab.vifta på den ene kontrollerbare vifteutgangen på hovedkortet og lar speedfan styre den (starter på 40%, kjører ned til 30%)

Resultatet er halvering av HD-temp, minst 10 grader reduksjon på CPU/system og samtidig et system som er gått fra forholdsvis bråkete til hørbart, men utholdelig =)

mvh

Knut

post-5720-1131956730_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har nettopp kjøpt LC16M også, og har følgende config:

SilenX 14dbA PSU

SilenX 2 x 92mm 9dbA vifter foran

SilenX 2 x 80mm 9dbA vifter bak

ASUS A8N-SLI Premium hovedkort

AMD 64 X2 3800+ CPU

ASUS EAX800 SilentCool vifteløst GFX

Samsung Spinpoint 200GB HD

NEC 3550 DVD/CD drive

Foreløpig kjører jeg boxed CPU viften som fulgte med, men har planer om å forbedre dette også.

Synes dette funker veldig bra, ligger stort sett under 40 grader i vanlig "MCE mode".

Bruker gummiknotter til viftene og dermed ikke skrudd de fast. Har foreløpig litt vibrasjonsstøy, og lurer på om dette faktisk kan bedres hvis jeg bytter ut gummiknottene med vanlige skruer. Noen synspunkter på dette? (synes nemlig det er litt "slark" i viftene når jeg kjenner på de) Siden i alle fall de fremre viftene sitter litt kinkig til når alt er skrudd fast har jeg ikke fått sjekket så mye enda.

Har også noen planer for harddisken, kjøpte noen "harddisk gummiknottskruer", men lurer litt på effekten av disse da harddisken jo fortsatt er i kontakt med metallbracketen. Tror faktisk borrelås (som jeg har sett et tips på her) kan funke bedre.

Ellers, funker IMON og power on av PC for dere? Har fiklet litt med S1/S3 oppvåkning i BIOS samt USB. (jeg har koblet +5V "power on" kontakten på hovedkortet slik at dette jo skal være mulig)

Lenke til kommentar

Trur nok du vil få mykje meir vibrasjonsstøy om du bytter ut gummimonteringene med skruer.. men, du kan jo gjere eit forsøk.:)

HDD skruene, rekner med det er hdd-grommets fra silenx? Har nok litt funksjonen men du vil få bedre effekt med f.eks. nexus hdd.montering eller anna type der du monterer HDDen i 5.25" slott..

Når det gjelder iMon og power-on, du har koblet det på standby power direkte på strømforsyningen, ved å sette inn kabelen som går mellom hovedkort og psu-power, med ledning ut til VFD/iMon?

Om du har koblet denne til og ikkje kun fdd-power, så skal power-on fungere fint. Det har _ingenting_ med bios instillinger å gjere, når PCen er heilt avslått så er og bios ute.. den har ingenting den skulle sagt når det gjelder å slå PCen på fra avslått tilstand.:)

Lenke til kommentar

OK skal teste litt, synes ikke at harddisken er det største problemet akkurat nå men små vibrasjoner som har en lei evne til å forplante seg (HTPC står nå i 2 etg og vi *kan* høre maskinen i etasjen under). Mulig jeg kan kjøre ned viftene på enda lavere spenning og hente ut noe der (slik det er nå har jeg jo mange vifter i kabinettet).

Ang. IMON så snakket jeg om "oppvåkning" fra standby mode, jeg har koblet power on fra frontpanelet til hovedkortet så denne biten funker greit. Kan skru av og på maskinen med denne. Men det var kun ved standby jeg hadde et problem (vifter og HD på, men kun svart skjerm).

I går ble det en del testing, og plutselig fikk jeg dette til å funke. Satte tilbake til "S1&S3" i BIOS og brukte tastatur eller mus til å "vekke" opp maskinen. Tidligere brukte jeg kun power knappen på kabinettet til å starte maskinen fra standby, men skjønner ikke hva forskjellen på disse to metodene (begge skal vel sende det samme signalet til maskinen om å starte opp).

En annen ting er at jeg ikke får endret på IMON sin "shut down" til å kun gå i standby, får ikke endret eller slettet på de innebygde kommandoene for dette.

Lenke til kommentar

Skrudde opp i går og fikk testet litt. På de bakre 80mm var det en liten bedring når jeg skrudde de fast. Tror dette kan skyldes at gummifestene ikke satt 100% tight der (tror det også er vanskelig generelt med festene).

Men, fant ut at det var harddisken som var den største synderen. Kjente jo på kabinettet og rundt festet at det forplantet seg en god del vibrasjoner selv om jeg brukte "HD grommets" fra SilenX. Det jeg gjorde da var og montere på en 3mm gummilist på hver side av harddisken før jeg så dyttet den på plass uten å bruke skruer. Det ble bedre :) (for å få plass til hd'en med listen måtte jeg bare utvide 3.5" kassa litt. Jeg satte den midt i.)

Neste jeg må se på nå er antall vifter, og om jeg virkelig trenger så mange. Så kommer justering av spenning/rpm. På mitt hovedkort er det kun en vifte som kan styres elektronisk, så må evt få på noen regulatorer for å få mer kontroll..

Ang suspend problematikken, så fjernet jeg i går "reset sw" kabelen til hovedkortet og maskinen har ikke hatt trøbbel siden. Noen som vet hvordan denne er koblet til frontpanelet? Trodde denne gikk på en helt separat bryter, men virket i alle fall som denne hadde effekt..

En annen bieffekt er at maskinen nå fyrer direkte når jeg skrur på poweret på PSU, tidligere måtte jeg først skru på PSU så av/på bryter på kabinettet.

Jeg hadde også et lite problem før at hvis PSU hadde stått uten strøm en stund så fyret ikke maskinen (uten å måtte prøve en del ganger). Viftene rykket til men stoppet igjen. Etter at jeg fjernet reset sw har også dette problemet forsvunnet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...