Flexo Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 Heisann... Har vært innom ett par distribusjoner innenfor Linux det siste halvåret, og har fått mer og mer sansen for det. Blant annet: - Ubuntu og Kubuntu - Fedora C4 - Mandrake 10.1 - SuSE 10.0 Personal Og kikka på ett par andre. Men har nå lyst til å prøve noe mer utfordrende siden det er det jeg begynte med Linux for. Har kikka litt på Peanut Linux (aLinux) men valget falt på å prøve Gentoo. Har lest, hørt og sett at i Gentoo er det du som bestemmer hvordan du vil ha det og ikke den vanlige standarden som følger med, siden du må velge alle pakkene selv og pakke de ut og installere det selv, inkludert drivere. Har nå fra før Windows XP Pro (ja, veit ) på den stasjonære og Kubuntu på den bærbare. Derfor tenkte jeg å installere Gentoo på den stasjonære. Trenger å formatere disken og alt det der men det burde da være blåbær. Dessuten kommer jo Wine mer og mer på banen, som gjør det mulig å fortsatt bruke kjekke windows program Så, er det noen som har erfaringer med Gentoo, eller som syns det er oppskrytt? Takker for alle svar. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 (endret) Tja, den ene store forskjellen (som jeg ser det) mellom Gentoo og f.eks. Debian eller Ubuntu, er at med Gentoo kompileres hver pakke du innstallerer spesiellt for pc'en din. Siden du har brukt Ubuntu og Kubuntu antar jeg at du har vært borti pakkesystemet litt. Vidunderlige apt-get, gullegget til Debian. Gentoo har noe meget likt: Portage Portage fungerer på samme måten som apt-get, forskjellen er som sagt at hver pakke, hvert program, hvert kodebibliotek, blir kompilert på din pc, for din pc. DU bestemmer hvordan pakkene skal kompilerer, hvilke flagg som gcc skal bruke for å kompilere pakkene. Du får da tilgangen til en grøsselig mengde tilpassningsmuligheter: - kompilere firefox uten støtte for ssl? klart det - automatisk ekskludere alle pakker som er avhengig av KDE? smal sak Du får et spesial tilpasset system for dine behov, men det tar selvfølgelig tid å kompilere... Ta å les litt rundt: About Gentoo The Philosophy of Gentoo Håndboka er essensiell Gentoo på linuxguiden.no USE-flagg. En vesentlig del av Gentoo og portage Endret 3. november 2005 av olefiver Lenke til kommentar
olear Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 Gentoo er egentlig ikke noe vanskelig, er bare installasjonen som skremmer folk. Etter installasjonen så er den like enkel i bruk som de fleste andre distroer. Det eneste som skiller Gentoo fra de andre er at systemet baserer seg på kildekode istedenfor binærfiler, og de patcher alt mellom himmel og jord. En fin distro, men ikke for alle. Lenke til kommentar
Flexo Skrevet 3. november 2005 Forfatter Del Skrevet 3. november 2005 (endret) Har vært borti adept pakkesystemet i (K)Ubuntu og tror at dette har mye å si for Linux mot Windows i framtida. Men samtidig er det ikke så vanskelig å installere det manuelt heller i Linux. Men det nye pakkesystemet vil ha mye å si for nybegynnere som prøver Linux framover, spesielt dem som tviler på hva de skal velge. Har også tatt en titt på håndboka for installasjon for Gentoo. Edit: Leif`ern slår til igjen! Endret 3. november 2005 av ^FeKtus Lenke til kommentar
dayslepr Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 (endret) største fordelen er USE-flags synes jeg, at man kan velge hvilke deler av f.eks. PHP som skal kompileres driver man med programmering og slikt er gentoo veldig kjekkt - da alt (normalt sett) kompileres fra kildekode (edit: og man har dermed som regel header-filer og utviklerbiblioteker tilgjengelig som standard).. jeg tror den er populær blant utviklere pga. dette en annen fordel, siden den er populær blant utviklere, er at man ofte har rimelig oppdaterte versjoner av programvare tilgjengelig noe som ikke er så kjekkt er så klart kompileringstid, spesiellt på større pakker som glibc, kde og lign. ... det har også hendt det har vært litt tukkl der den har installert alt for nye og ustabile versjoner av programvare .. man bør kunne boote fra en livecd (rescue disk) og chroote inn og fikse ting .. det er heldigvis en stund siden jeg har opplevd dette nå da, men .. jeg bruker gentoo på mine egene maskiner, og ubuntu overalt ellers Endret 3. november 2005 av dayslepr Lenke til kommentar
Flexo Skrevet 3. november 2005 Forfatter Del Skrevet 3. november 2005 Da går jeg for Gentoo Farvel Windows, ikke hyggelig å kjenne deg!! olear: Er signaturen din bokstavelig ment eller kjører du Slackware? Lenke til kommentar
olear Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 Er signaturen din bokstavelig ment eller kjører du Slackware? Kjører Slackware, men signaturen er også ment å tas bokstavelig. Er ikke livet lettere når man "slacker" da Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 I concoure! Life IS good when you're a Slacker Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 Spesielt hvis du er tilhenger av Church of the Subgenius Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 @enuR.: Hvordan ble byttet til Gentoo Linux? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå