Gå til innhold

Støtt hjemme-pc ordningen

Anbefalte innlegg

I sin siste dag som finansminister fjernet Per Kristian Foss store deler av hjemme-PC-ordningen for norske arbeidstakere. Bondevik-regjeringen forslag om å redusere skattefradraget til 10 000,- og fjerne bredbånd fra ordningen for nåværende og nye brukere - gjør den verdiløs.

17. november behandles forslag om hjemme-PC i Stortinget. Ved å gå inn på Redd Hjemme-pc Ordningen er du med i et digitalt fakkeltog for å redde ordningen.

Med dette bidraget er du også med på å redde en bransje med mange arbeidsplasser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

skremmende forslag. personlig kan jeg se argumenter om å bygge selv, kjøpe uten support og med gratis software. Dog, jeg tviler veldig sterkt på at noen arbeidsgiver vil påta seg ansvaret med å lære opp de ansatte i de tilfellene.

Kostnaden med å lære opp noen i Linux blir nok betraktelig større enn opplæring i windows

Lenke til kommentar

Jeg kan se argumenter mot denne ordningen, da den av mange blir utnyttet på det groveste til å kjøpe dyre videokameraer, fotoapparater, mp3spillere, plasme/LCD Tver etc. Det er ikke rart at noen reagerer og vil fjerne ordningen. Dog tror jeg 10K er lite, jeg vil hvertfall ha en bedre skjerm enn det :) Tror 20-30K som max hadde vært en grei ide og at man spesifiserer litt mer hva utstyr som kan gå inn i ordningen for å hindre misbruk.

Selv bestilte jeg nettopp HjemmePC i all hast for å ikke bli rammet av denne regelendringen etter nyttår :)

Lenke til kommentar
Selv bestilte jeg nettopp HjemmePC i all hast for å ikke bli rammet av denne regelendringen etter nyttår :)

5098580[/snapback]

Vel .. endringen skal jo gjelde fra den ble fremlagt - hvis den blir vedtatt.

-Det betyr at alle bestillinger som ble sendt til leverandør etter offentliggjøringen kommer inn under de nye reglene ....

Lenke til kommentar
Foss... jaja, måtte vel gjøre noe mot oss forbrukere uansett.

Men men, håper dagens regjering kan gjøre noe med dette forslaget.

5098582[/snapback]

later til at de vil videreføre forslaget om kuttet da :(

5098588[/snapback]

lurer egentlig på hvor mye denne ordningen koster staten(i tapt moms/skatt) og hvorvidt kostnaden kan forsvare evnt arbeidsplasser som går tapt. Regner med Foss har brukt kalkisen, men er ikke overbevist om at han har fått med seg alle "synergi-effektene" :)

Lenke til kommentar

5098580[/snapback]

Vel .. endringen skal jo gjelde fra den ble fremlagt - hvis den blir vedtatt.

-Det betyr at alle bestillinger som ble sendt til leverandør etter offentliggjøringen kommer inn under de nye reglene ....

5098590[/snapback]

Jeg har sjekket :) Alle aktive hjemmePC avtaler(noe min vil være fra desember, dvs før evnt ny regel blir gjeldende) vil gå inn under dagens regelverk, dvs før evnt regel blir gjeldende fra nyttår. Lovendringer er ikke gjeldende før de er vedtatt(godkjente i stortinget) og statsbudsjettet fra den forrige regjeringen er i utgangspunktet bare ett forslag fra forrige regjering.

Edit: det er vel også slik i ett demokrati at lover og regelendringer ikke skal ha tilbakevirkende kraft. Dvs selv om ett forslag blir fremlagt, så setter man som regel en dato for når endringen skal være gjeldende fra. F.eks vedtar man gjerne å øke momsen etter at det har blir fremlagt i statsbudsjett på høsten, men slike endringer kommer som regel ved nyttår eller senere(mener å huske 1 feb ble brukt da matmomsen ble satt ned for noen år siden).

Endret av kindings
Lenke til kommentar

Jeg har sjekket :) Alle aktive hjemmePC avtaler(noe min vil være fra desember, dvs før evnt ny regel blir gjeldende) vil gå inn under dagens regelverk, dvs før evnt regel blir gjeldende fra nyttår. Lovendringer er ikke gjeldende før de er vedtatt(godkjente i stortinger) og statsbudsjettet fra den forrige regjeringen er i utgangspunktet bare ett forslag fra forrige regjering, med de feller og dumheter det innebærer.

5098616[/snapback]

Jo, det er vel iogforseg rett. - Men stortinget KAN vedta den med tilbakevirkende kraft :) - og det er altså det Foss har foreslått .. men vi får jo se hva som skjer...

Lenke til kommentar

Jeg ble skremt over hvordan ordningen virker i praksis da jeg bestilte for et par år siden.

Hva f har et videokamera i en hjemmepcordning å gjøre?

Men med min dårlige skattemoral kastet jeg meg over det og bestillte ny hjemmepc (3 år siden den forrige), med videokamera. Videokamera til halv pris, kult!

En ting som ofte ikke kommer frem er at måten hjemmepcordningen virker på gjør at vi med høy inntekt tjener mer med ordningen enn de med lav.

Lenke til kommentar

Siden dere whiner så voldsomt over Foss&Co her, har dere kanskje ikke sett dagens VGNett, hvor det ser ut til at de rødgrønne vil fjerne hele ordningen totalt....

Men kanskje vi får en 1000kr's tollgrense som "plaster på såret" ... Ville være ganske urettferdig mot norske butikker, men det er jo strengt tatt ikke mitt problem... PLAY HERE I COME! :-P

Lenke til kommentar
Jo, det er vel iogforseg rett. - Men stortinget KAN vedta den med tilbakevirkende kraft :) - og det er altså det Foss har foreslått .. men vi får jo se hva som skjer...

5098621[/snapback]

ok, da har vi lest 2 forskjellige dokumenter. Slik jeg har lest det skulle endringen komme fra nyttår. De KAN vedta med tilbakevirkende kraft, men det er høyst uvanlig og usannsynlig.

Lenke til kommentar

Det er mange argumenter for å forandre den gammle ordningen. Mange har misbrukt den til å kjøpe store plasma skjermer m.m. Men å legge en beløpsgrense på 10000 ødlegger ordningen totalt. Man må også ta med i betrakningen at det skal være med software i denne summen. Samt at mange firmaer krever at det skal være support/forsikrings avtaler som tar av 10000 beløpet. Det blir ikke mange kronene igjen for å kjøpe pc etter at allt er med i pakken.

Lenke til kommentar
Jeg ble skremt over hvordan ordningen virker i praksis da jeg bestilte for et par år siden.

Hva f har et videokamera i en hjemmepcordning å gjøre?

Men med min dårlige skattemoral kastet jeg meg over det og bestillte ny hjemmepc (3 år siden den forrige), med videokamera. Videokamera til halv pris, kult!

En ting som ofte ikke kommer frem er at måten hjemmepcordningen virker på gjør at vi med høy inntekt tjener mer med ordningen enn de med lav.

5098629[/snapback]

Vel; se det på den positive siden. Da kan endelig de med mindre inntekt få et fullcerdig kamera/eventuelt videokamera til en overkommelig pris. Husker at videokamera kostet enormt mye for noen år siden.

Jeg kan heller se for meg begrensinger i utstyret. Som feks at en ikke kan få plasma osv. Kamera/videokamera ser jeg ikke noe argument mot at skal kunne være med.

Mener også at man skal kunne få en god skjer og data, ikke en billig kontormaskin og linux distro med open office.

Hos itavisen ser jeg flere som argumenterer med det.

pakken jeg har inneholder:

- maskin

- support (infocare pickup også)

- software

- opplæring

-forsikring

- skjerm

- høytalere

skal en dele alt på 10 000, så kan hver koste MAKS! 1500 ca, og likevel er vi ikke i mål.

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
det blir jo for dumt. det vil da si at hjemmepc ordninger som har vært i over 1 år må avsluttes milevis før tiden.

Med enklere ord; skal jeg ta det du sier som riktig, så står jeg i fare for å miste maskinen jeg har hjemme, selv om jeg har hatt den i ca 1,5 år nå.

5098628[/snapback]

Hmm.. nei, - det skulle gjelde de som ble BESTILT etter at han kunngjorde det .... (har dere ikke engang fulgt med på saken? :tease: )

Lenke til kommentar
det blir jo for dumt. det vil da si at hjemmepc ordninger som har vært i over 1 år må avsluttes milevis før tiden.

Med enklere ord; skal jeg ta det du sier som riktig, så står jeg i fare for å miste maskinen jeg har hjemme, selv om jeg har hatt den i ca 1,5 år nå.

5098628[/snapback]

Hmm.. nei, - det skulle gjelde de som ble BESTILT etter at han kunngjorde det .... (har dere ikke engang fulgt med på saken? :tease: )

5098673[/snapback]

når en sier tilbakevirkende kraft så er det meget enkelt å forstå at den vil gjelde andre løsninger også. Uansett alder. kan ikke se av innlegget til personen som skrev det at det kommer frem noe annet enn det jeg tolket :p

og nei, har ikke fulgt så mye med. trodde ikke de skulle skyte seg selv så heftig i foten. alt snakket om klasseskiller og kompetanse viskes veldig effektivt vekk ved å fjerne denne løsningen.

Lenke til kommentar
pakken jeg har inneholder:

- maskin

- support (infocare pickup også)

- software

- opplæring

-forsikring

- skjerm

- høytalere

skal en dele alt på 10 000, så kan hver koste MAKS! 1500 ca, og likevel er vi ikke i mål.

Vel, - jeg tror de fleste kan være enig i at du får en helt ok pc i skjæringspunktet for pris/ytelse for 6-7000,- inkl OS, skjerm og billige høyttaler.

Ekstra garanti/support, forsikring (hvorfor skal forresten "vi" finansiere forsikring av utstyret ditt??) og en hjemme-versjon av office pakken koster fatisk ikke over 3000,- - så dette er på ingen måte urimelig.

Det som er litt "kjipt" her er at det vil utelukke de fleste bærbare maskiner. - Så grensen burde muligens være økt til 15000,- - men bortsett fra det er jeg iogforseg enig i innstramningene...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...