Gå til innhold

Bevist at religion avler vold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Forøvrig kunne tråden vært mindre misvisende om trådstarter hadde endret tittel til "Bevist at Islam avler vold".

5106869[/snapback]

Slett ikke. Islam avler like lite vold fordi noen misbruker den til det som når kristendommen avler vold fordi noen misbruker den til det.

Lenke til kommentar
Forøvrig kunne tråden vært mindre misvisende om trådstarter hadde endret tittel til "Bevist at Islam avler vold".

5106869[/snapback]

Slett ikke. Islam avler like lite vold fordi noen misbruker den til det som når kristendommen avler vold fordi noen misbruker den til det.

5107683[/snapback]

Jeg vil påstå at en religion som er grunnlagt på vold og forhelliger vold mot vantro, i stor grad avler vold.
Lenke til kommentar

5106869[/snapback]

5107683[/snapback]

PK-svada. ;)

Hvis de to skal avle "like lite" eller "like mye" vold, så må det i praksis bety at religion ikke har noe påvirkning på volden. Det betyr dermed at du har avvist hele påstanden, og at du mener at religion ikke har noen som helst påvirkning på kultur og oppførsel som kan føre til vold eller avstand fra vold. Det er selvsagt en absurd påstand.

Religion påvirker kultur. I religioner ligger det masse verdier som forteller hvordan man skal forholde seg til andre mennesker. Og det er derfor åpenbart at religion påvirker menneskers forhold til hverandre. Og forskjellige religioner legger forskjellige føringer, og påvirker på forskjellig måte. Dermed er det selvsagt at noen religioner kan avle mer vold enn andre.

Alle mennesker er like. Alle religioner er like dumme/bra. Alle kulturer er like/dumme bra. Og liknende påstander er bare politisk korrekt svada født av redselen for å tørre å ta et standpunkt og ytre meninger som kanskje kan såre andre.

Lenke til kommentar
I noe så komplekst som samfunnet, så er det mulig å finne ganske mange sære faktorer som korrelerer. Jeg vil tro det ikke er vanskelig for en useriøs forsker å vise at religion og vold er korrelert, dersom vedkommende ønsker.

Så det er umulig å si noe om denne undersøkelsen uten å ha sett den. Men jeg er tilbøyelig til å tro på den.

5098356[/snapback]

På en annen side, så trenger man ikke være rakettforsker for å skjønne ut ifra ren logikk at 2+2=4 (I hvertfall i vårt 4-dimensjonelle univers.)

At religion avler vold, undertrykkelse og dermed også skaper abnormale behov pga. langvarig undertrykkelse av naturlige instinker som f.eks sex (alle vet jo hvor frustrert man blir av å ikke fått seg litt på noen uker. Tenk da å ikke få noe på 30 år fordi det er "skittent", da blir man skrudd i hue til slutt).

Religion oppfordrer også til begrep / behov som "ære" "ego", og handlinger for å styrke dette. Raskeste måten å styrke æren på er jo ved f.eks krigerske og voldelige handlinger, dvs. hevde seg og sitt ego og dermed æren.

Religion skaper også en trygghet i form av at det faktisk finnes et rike etter livet, en Gud, og dør du i ære, ja da får du det godt når du dauer. Dermed skaper det en større attraktivitet i det å faktisk begå slike handlinger som er potensiellt farlig for en selv og andre.

All religion som oppforder å styrke ære og ego og samtidig krever moralsk perfeksjon, avler til syvende og sist vold og selvkonflikt med egne medfødte naturlige instinker på en forvirrende og farlig måte.

Religioner (ytterst få, buddhisme f.eks) som ikke oppfordrer disse egenskapene (ære, ego, moral) men heller oppfordrer kvaliteter som indre ro, beskjedenhet, aksept av balansen(ying/yang, godt/vondt), og ser på hevdelse av ære som noe negativt noe, avler som regel det stikk motsatte av vold. Om det er så veldig positivt, i den form at man da blir passiv, kan diskuteres, men det er ihvertfall bedre enn vold.

Eller som jeg sa først, dette er enkelt: 2+2 = 4. Til og med jeg skjønner det, og jeg er ikke akkuratt den skarpeste kniven i skuffen.

Endret av Mr.Locke
Lenke til kommentar
Alle mennesker er like. Alle religioner er like dumme/bra. Alle kulturer er like/dumme bra. Og liknende påstander er bare politisk korrekt svada født av redselen for å tørre å ta et standpunkt og ytre meninger som kanskje kan såre andre.

Ingenting er vel mer politisk korrekt enn å mene at "Islam forpester verden med terrorisme".

Lenke til kommentar
Ingenting er vel mer politisk korrekt enn å mene at "Islam forpester verden med terrorisme".

5119354[/snapback]

Kanskje her under PRS, men ikke ellers i verden. Nå har jeg en del bekjente som er muslimer, og jeg ser ikke på dem som anderledes enn andre jeg kjenner, deriblant ateister/agnostikere og kristne. Jeg syns også tanken om at islam er farlig er en idé som i seg selv er skadelig.

Det er på en annen side vi i Europa bør være klare på. Mange muslimer som kommer fra Arabia og Sentral-Asia har en kultur der religion og stat er to sider av samme sak. Skal vi vise forståelse for det? Ja, i den grad at vi vet det er sånn der. Men dette er noe som er uforenelig med våre verdier, og vi bør være klare på at det fortsatt skal være sånn.

Lenke til kommentar

5106869[/snapback]

5107683[/snapback]

5107865[/snapback]

Jeg vil da påstad at det er foskjell på mennesker, og at kulturer som Maya-kulture som hva i Sør-amerika, hva verre en Budishmen er f.eks...

Men nå døde jo maya kulturen ut. :roll:

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...