Gå til innhold

Bevist at religion avler vold


Anbefalte innlegg

En undersøkelse offentliggjort i tidskriftet Journal of Religion and Society viser en sammenheng mellom sosiale problemer og andel religiøse i samfunnet.

 

Flere religiøse gir mer vold

 

Forskeren Gregory S. Paul har foretatt en undersøkelse i 18 land som viser at "religiøse" demokratier - moderne demokratier med høy andel av religiøse - har flere sosiale problemer enn samfunn dominert av agnostikere og ateister.

 

Hva mener folket om denne undersøkelsen: tilfeldigheter? Eller sannheten?

Er Gregory S. Paul en baias som kun er ute etter publisitet?

 

 

Skal søke litt etter flere linker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I noe så komplekst som samfunnet, så er det mulig å finne ganske mange sære faktorer som korrelerer. Jeg vil tro det ikke er vanskelig for en useriøs forsker å vise at religion og vold er korrelert, dersom vedkommende ønsker.

 

Så det er umulig å si noe om denne undersøkelsen uten å ha sett den. Men jeg er tilbøyelig til å tro på den.

Lenke til kommentar

Det virker som om hele publikasjonen til Gregory S. Paul ligger ute på netet:

Cross-National Correlations of Quantifiable Societal Health with Popular Religiosity and Secularism in the Prosperous Democracies

 

There is evidence that within the U.S. strong disparities in religious belief versus acceptance of evolution are correlated with similarly varying rates of societal dysfunction, the strongly theistic, anti-evolution south and mid-west having markedly worse homicide, mortality, STD, youth pregnancy, marital and related problems than the northeast where societal conditions, secularization, and acceptance of evolution approach European norms (Aral and Holmes; Beeghley, Doyle, 2002).
Lenke til kommentar

Eller er det slik at der det er fattigdom, så er det også mer kriminalitet, lavere utdannelse og større tilbøyelighet til å være religiøs?

 

Som sagt, jeg tror gjerne at religion i en del sammenhenger og situasjoner kan føre med seg vold og dritt, spesielt der forskjellige religioner møtes og medfører forskjellige typer kulturer med forskjellig verdisett. Rett og slett fordi religion ofte dikterer rett og galt, og da er det vanskeligere å vise forståelse ovenfor andre. Religion synes også å medføre en 'oss rettroende/rettskafne' vs 'dere andre' holdning. Og da kan man få en overmenneske/undermenneske-tenking hvor gruppene mener seg selv moralsk overlegne andre som ikke tilhører gruppen.

 

Forresten ikke ulikt hvordan sosialister føler seg moralskt og intellektuelt overlegne dumme kapitalister, lettlurte FrP'ere og dumme amerikanere. :p

Lenke til kommentar

Interessant. Og nokså samstemmende med min oppfatning av dette. Men det kunne jo være at det er omvendt: At gode sosiale forhold gjør at folk "glemmer" religionen, mens de søker den der forholdene ikke er så gode?

 

Ellers er mannen nokså skråsikker:

Contradicting these conclusions requires demonstrating a positive link between theism and societal conditions in the first world with a similarly large body of data - a doubtful possibility in view of the observable trends.

Han forutsetter at premissene for konklusjonen er korrekt. Kildematerialet er omfattende, men det virker ikke (etter en kort kikk på rapporten) som om han er i tvil om konklusjonen. Men jeg får lese litt mer ved anledning før jeg trekker noen konklusjoner selv...

 

Geir :)

 

Edit: JBlack kom meg i forkjøpet mens jeg satt og "bladde" i rapporten.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Men det kunne jo være at det er omvendt: At gode sosiale forhold gjør at folk "glemmer" religionen, mens de søker den der forholdene ikke er så gode?

Personlig har jeg alltid hatt denne oppfatningen men jeg har egentlig aldri tenkt og fundert så nøye på dette at jeg har sett at kanskje sammenhengen er motsatt. Hmm :hmm:

Lurer på om forfatteren har tenkt å gjøre en dypere mer inngående studie av saken?

Lenke til kommentar
Men det kunne jo være at det er omvendt: At gode sosiale forhold gjør at folk "glemmer" religionen, mens de søker den der forholdene ikke er så gode?

5098454[/snapback]

Kan nok tildels stemme, men jeg tror ikke det forklarer alt. Skal man tro de religiøse er jo religionen veien ut av elendigheten. Undersøkelsen tyder på at dette er feil.

 

Leste forresten at religiøse grupper i Tyrkia, blant dem ekstreme og militante grupper, rekrutter folk ganske lett. Kulturforskjellen mellom by og land er helt enorm; Istanbul er som en vestlig by, mens landsbygden vil nok minne oss mest om middelalderen. De som flytter inn i byen føler seg fyllstendig fremmedgjort, og mange aner ikke hvordan man skal takle dagliglivet. Religiøse grupper er per i dag de eneste som gjør noen form for organisert støtte. Så konklusjonen min er nå at folk som har det vanskelig ikke søker spesielt etter religion. De søker etter hjelp.

Lenke til kommentar

Korstogene - direkte relatert til religion

IRA - indirekte. Det er like mye en kamp for selvstendighet og okupasjon. Sant nok har mye av uenighetene mellom Irland og England startet i religionen, men ... "land er makt"

Hitler - der er jeg uenig. Han hatet ikke jødene for religionen, men for rasen han mente de tilhørte. Nazistene drepte også sigøynere og homofile og funksjonshemmede og ... og ... og ...

 

Det vi snakker om her er mere generelle sosiale problemer innad i demokratiske samfunn med og uten sterke religiøse strømninger. Du lister opp enkelt tilfeller mellom to eller flere samfunn.

Lenke til kommentar

Vil nå hevde at selv korstogene ikke var en religionskrig, men mer at religionen ble brukt for å legge under seg større områder.

 

At religion blir brukt aktivt som _unnskyldning_ til å utøve vold tror jeg de fleste kan være enige i. Men da er det vel strengt tatt ikke religionen som er problemet, men heller maktpersonene.

Lenke til kommentar

Sant nok. Men mennesket er søkende - tror en hel del av oss trenger noe vi kan søke mot, noe som er større enn oss - det være seg religion, ideologi e.l.

 

Mange vil hevde seg (meg inkludert) som ateister, ikke troende osv. Men vi har egentlig en tro der også - troen på at det ikke er noe mer. Troen på vitenskapen osv.

 

Mitt poeng er at det er maktmenneskene som er problemet. Ikke saken de bruker. Dog skal det sies at religion er et potent middel til å piske opp stemningen.

Lenke til kommentar

Mennesket er søkende, men jeg tror mye av årsaken til det er at vår kultur omgir oss med religion og på den måten påvirker oss til å tro at det må være en større mening utenfor det hele.

 

Personlig tror jeg ikke det er sunt, og at det hadde vært bedre om folk søkte meningen i seg selv og det livet de lever i i stedet. Det ville kanskje kunne skape et litt mer positivt forhold til den jordiske tilværelsen.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...