Gå til innhold

En lydkort-påstand jeg ikke skjønner:

Anbefalte innlegg

I en personlig test/meningsytring på prisguiden, sier en person dette om det nye

X-Fi lydkortet fra Creative:

"Har hatt dette kortet i nesten en måned nå. Og jeg er storfornøyd. Lyden er veldig bra, og kombinert med Logitech Z5500 settet kommer du aldri til å bytte til noe annet:) Å spille av filmer i Dolby Digital og DTS er helt sinnsykt. Front panelet gjør det lett å koble til høyttaler systemer ved hjelp av Coax og Optisk. Fjernkontrollen er også litt digg. Mediacenteret til Creative fungerer veldig bra. Passer iallefall perfekt til meg. Anbefalles hvis du liker bra lyd i film, spill og musikk"

Å spille av filmer i DD og DTS ved hjelp av digital ut, forutsetter vel at man lar Logitechs egen receiver styre filmlyden og ikke selve lydkortet?

Han påstår at det blir veldig bra med dette kortet, men kjører ikke dette nødvendigvis på SPDIF ut, digital signal only?

Hvordan får man egentlig DD og DTS ut fra selve lydkortet? Og hva stiller man sin Logitech Z5500 på da? Direct 96/24?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men la oss ta Logitech Z-5500.

Den tar inn Direct 96/24 på analog-inngangene, mens effekt-modusene er:

Direct, Stereo, Stereo x2, Dolby PLII Music, Dolby PLII Movie.

På Direct får jeg ikke lyd i senter foran. Ikke på tester, ikke på noe annet heller.

Er ikke da signalet prisgitt effekt-motoren til lydsystemet? Hva setter man det til om man kan velge Dolby Dig. i et spill?

Lenke til kommentar
Hva setter man det til om man kan velge Dolby Dig. i et spill?
Dette lar seg ikke gjøre med lydkort fra Creative siden de ikke støtter Dolby Digital-enkoding av lydsignalet (og ikke kommer til å gjøre det heller siden de har analoge høytalersett å selge). Per i dag er dette, så vidt jeg vet, kun mulig på gamle nForce2 m/SoundStorm, Turtle Beach Montego DDL 7.1 (selges ikke i Norge), og HDA X Mystique 7.1 Gold (kan kjøpes fra Danmark).
Lenke til kommentar
Turtle Beach også? Godt å se at flere aktører leverer digitalt overført 5.1/7.1-lyd gjennom egne lydkort, men det er jo synd at ingen er tilgjengelige i norske butikker enda.
Ser nå at også Terratec har lansert et kort på samme brikke. Ventet inn til Komplett med en pris på 499,- om en ukes tid (459,- hos PC-Utstyr). Den analoge kvaliteten på dette er vel neppe veldig mye bedre enn lillebroren og det ser ut som om begge de to andre kortene har brukt noen flere kroner på kretskortet.

Kjekt med flere alternativer for de som ønsker digital 5.1 likevel.

Lenke til kommentar
Men la oss ta Logitech Z-5500.

Den tar inn Direct 96/24 på analog-inngangene, mens effekt-modusene er:

Direct, Stereo, Stereo x2, Dolby PLII Music, Dolby PLII Movie.

På Direct får jeg ikke lyd i senter foran. Ikke på tester, ikke på noe annet heller.

Er ikke da signalet prisgitt effekt-motoren til lydsystemet? Hva setter man det til om man kan velge Dolby Dig. i et spill?

5102899[/snapback]

Hvordan kan den ta inn 96/24 over analoge innganger?

Det den sannsynligvis tar inn er et helt vanlig analogt stereo(?)signal dekodet i lydkortets DAC. I direct spiller du av lyden "rett" slik maskinen din sender signalet ut, altså så lenge du ikke spiller fra en sekskanals kilde (som DD/DTS fra AC3) eller et spill som støtter sekskanals realtime encoding av lyd og lydkortet ditt støtter det vil du få god gammel stereo.

Om du er "prisgitt effekt-motoren til lydsystemet" spørs om du har lyst til å høre "feil" lyd. Det er nok få der ute som foretrekker Pro Logic over stereo når kilden er stereo.

Lenke til kommentar
Ser nå at også Terratec har lansert et kort på samme brikke. Ventet inn til Komplett med en pris på 499,- om en ukes tid (459,- hos PC-Utstyr).
Tøft! Ble veldig fristet til å kjøpe dette kortet faktisk. Det irriterer faktisk vettet av meg at jeg per i dag må koble Audigy 2 ZS-kortet mitt analogt til forsterkeren min for å få skikkelig surroundlyd i spill, så derfor frister det veldig å kjøpe dette kortet du nevner her. Det er jo forholdsvis billig også. :)
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Så hva vil gi den beste lyden, når jeg har X-fi, og Logitech Z-5500?

Hvilken utgang gir meg best lyd for musikk og spill?

5193960[/snapback]

Til spill må du bruke den analoge utgangen på lydkortet for å få surround lyd, den digitale utgangen klarer bare stereo. Musikk er uansett stereo, så her går begge deler fint, og filmer er på forhånd codet med AC3 eller DTS, så her kan du også bruke både analogt eller digitalt. Spørsmålet blir i så fall om høytalersettet eller lydkortet har den beste DAC, og hvor mye støy de lager. Sannsynligvis er det vanskelig å høre noen forskjell. Altså anbefaler jeg å bruke den analoge utgangen.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...