Gå til innhold

skille mellom klasser og funksjoner

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Viss jeg (teoretisk) har én klasse og én funksjon med samme navn, hvordan kan jeg bestemme hva jeg vil bruke?

class noe():
   pass

def noe():
   pass

#funksjon eller klasse? hvordan velge?
noe = noe()

5097596[/snapback]

Du kan ikke binde flere objekter til samme navn. Her vil noe referere til funskjonen ettersom bindingen til klassen overskrives. Til slutt vil noe overskrives igjen av returverdien i funksjonen noe(). Hva er problemstillingen din?

Lenke til kommentar
Problemstilling? :dontgetit:

Bare noe jeg lurte på egentlig. Grunnen var vel at det i fks php vil gå an å skille en klasse og en funksjon som har samme navn, fra hverandre ved at du kaller klassen med $klasse = new noe(); og $funksjon = noe();

5097970[/snapback]

vet ikke hvor nyttig, for ikke å si relevant dette er, men i common lisp går dette:

(defun noe ()
 "i'm a function")

(defclass noe ()
 ())

(defmethod some-method ((instance noe))
 (format nil "i'm a method, working on the instance ~A of class ~A" instance (find-class 'noe)))

cl-user> (noe)
"i'm a function"
cl-user> (some-method (make-instance 'noe))
"i'm a method, working on the instance #<noe {9796809}> of class #<standard-class noe>"
cl-user> 

tror dette nettopp ble tatt opp i en annen tråd her .. der nevnte jeg det å bruke DetteSomNavn på klasser .. og detteSomNavn på funksjoner .. vet ikke om du trives med sånnt, eller foretrekker å finne andre navn og beholde din vanlige stil, eller kanskje helt andre løsninger i stedet ... :)

Lenke til kommentar

Jepp, pleier å gjøre det slik du sier, det var derfor jeg skreiv «teoretisk» i parentes.

Finnes det noen «kodestil»-standarder (forutenom det du har nevnt) som jeg bør følge? Fks bør jeg kalle variabler noe_rart_noe, noeRartNoe, NoeRartNoe..?

som regel pleier jeg å gå for nummer to,noeRartNoe

Endret av dabear
Lenke til kommentar
Jepp, pleier å gjøre det slik du sier, det var derfor jeg skreiv «teoretisk» i parentes.

Finnes det noen «kodestil»-standarder (forutenom det du har nevnt) som jeg bør følge? Fks bør jeg kalle variabler noe_rart_noe, noeRartNoe, NoeRartNoe..?

som regel pleier jeg å gå for nummer to,noeRartNoe

5098052[/snapback]

fikk ikke med meg teoretisk-tingen, men uansett .. det eneste jeg fannt sånn i farta:

http://www.python.org/peps/pep-0008.html

( ser noe rundt dette er tatt opp på usenet også:

http://groups.google.no/groups?q=python%20style )

jeg pleier å gå for noe silkt, under "Coding style":

http://nostdal.org/websvn/filedetails.php?...KING&rev=0&sc=0

men under språk som støtter det bruker jeg tegnet - i stedet for _ .. så variables_and_attributes blir variables-and-attributes ..noe som er litt lettere å skrive

..det viktigste er vel at man finner en egen stil, skriver den ned - og følger den konsist ..der konsist ofte vil si å gjøre endringer i det som er skrevet ned, for så å endre all koden .. phew ... :)

Endret av dayslepr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...