Gå til innhold

openvpn på freebsd = laggy? alternativer?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har satt opp openvpn på min freebsd boks som bruker freebsd 5.3 og den er satt opp i bridged mode fordi jeg skal spille over vpn.

Jeg har enda ikke fått til så andre kan koble til vpn og spille med meg, så jeg har satt opp vpn så jeg logger på fra lanet her til vpn og de jeg spiller med logger også på vpn. Dette funker strålende, MEN det lagger veldig!

sånn ser oppsettet mitt ut:

venner - Internet - freebsdboks (ruter og vpn server) - lan[min pc]

Serveren er en P2 233mhz så jeg vet det kan være litt lite, MEN det som er så rart er at det er ca 0 i load, serveren har alltid mellom 94-98% idle både med og uten openvpn kjørende, selv også når vi spiller!

Det står heller ikke på internett linja eller noe sånt, fordi jeg kan spille med de uten vpn og ha 100% ikke-laggy spillopplevelse. I tillegg ligger net forbruken under 20kb/s hele tiden..

(jeg har 2mbit sdsl fra catch...)

Noen som vet hva som kunne forårsaket laggen? Og det som egentlig er spørsmålet er om det er noe vpn greier for freebsd som egner seg bedre til spilling?

må støtte mer enn en user på en gang! windows løsninger er også velkomne (selvom jeg er i linux forumet :p)

Kan det at jeg også kobler meg på vpn foråsake lagg? Isåfall hvordan skal jeg få koblet vpn med lokalnettet? serveren(ruteren) har to nettverkskort, fxp0 mot internett og rl0 mot lokalnettet og tap0 på vpn

Takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

VPN er desverre IKKE ment for spilling. protokollen er veldig treig pga at den krypterer all trafikken før den sender. VPN er forsåvidt ikke beregnet på lange tilkoblinger heller. Egner seg best til oppkoblinger for å utføre de operasjonene du har behov for å utføre, for så å koble ned igjen. Anbefaler deg på det sterkeste å finne en annen løsning enn vpn når du skal spille.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...