Gå til innhold

velge skjermkort og tv-kort til HTPC

Anbefalte innlegg

Har tenkt et oppsett med intel p4 3GHz. med xp MC eller vanlig xp. Skjermkort må være agp, og helst stille. Har tenkt å bruke sw-oppsettet som mastiff foreslår i sin guide, og med mc kan jeg bare ha enkel tv-tuner. Må på et eller annet punkt ha video inn på pcen, enten det blir på tv-kortet eller vivo på skjermkortet. så, hva foreslår eder?

noen som har gode erfaringer med noen tv-kort? var litt tynt i erfaringsdatabasen på prisguiden så..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

eyh, takk for svar så langt. det første først..

andre komponenter er bl.a. silverstone lc16m, intel p4 3GHZ prescott/nw (800fsb jaffal) abit is-7e2, raptor systemdisk og spinpoint til lagring (ja, raptoren skal settes i kjøler/støydemper). er usikker på hvilket skjermkort jeg skal ha, men det må åpenbart ha en grei analogutgang til tv (skal brukes på billedrør og evt plasma/pj, men sistnevnte blir nok digitalt) så jeg tipper jeg ender opp på nvidia 6-serie.

tipper videre at den nærmer seg 10k før jeg er ferdig.

den andre gangen jeg skrev "mc" mente jeg ikke xp mce 2005 men spilleren som mastiff sikter til i serien sin, husker ikke det fulle navnet og gidder ikke sjekke, men det er altså en medieavspiller (sw) som desverre ikke støtter to tunere.

link gjerne til disse hovedkortene som støtter hdtv og har int. skjermkort, men jeg har alltid ment at int. skjermkort ikke gjør susen av mange grunner, bl.a. deling av rammen.

hva jeg skal bruke den til? hifi-komponent som skal levere digital og evt analog lyd (etter som hva jeg finner er best fra tv-kilden), spille dvder og cd (herunder linjedobling og ffdshow), ta opp og spille nevnte opptak og evt andre avi/mpeg

er samt støtte timeshift.

Lenke til kommentar
Har du sammenlignet med et AMD64-system?

Prescottene er varme og trekkerm mye strøm.

Raptordisker til systemdisk er bortkastet, siden de ikke gir noe serlig bedre ytelse.

5101751[/snapback]

årsaken til at jeg har vagt et intebasert system er at det skal brukes til ffdshow og videorendering/komprimering. i følge denne testen er vil fremdeles intel slå amd i støvlene på dette området. Jeg er for øvrig klar over at amd slår intel by far når det gjelder pris/ytelse på spillmaskiner, men dette er som sagt en htpc med dens bruksområde. for øvrig ville jeg ikke nølt et sekund med å sette opp et amd-basert system om jeg skulle bygd spillmaskina mi i dag.

det stemmer at prescottene er varme og trekker mye strøm, jeg har en fra før :) men jeg skal vannkjøle systemet samt få strøm fra en mist500W så jeg tror det går greit likevel.

når det gjelder harddisken har jeg to raptorer fra før og min erfaring både fra benchmarking og praktisk bruk viser at den er vestenlig kjappere enn vanlige 7200 sata-disker. dessuten vil den være grei som systemdisk og midlertidi lagringsdisk når jeg skal komprimere filmfiler etc

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...