Gå til innhold

Kjøp av stasjonær til ca. 5k

Anbefalte innlegg

Fekk i oppdrag av sjefen å sjå om eg kunne sette opp ei bedre maskin til han enn dei kampanjetilbuda som elkjøp he. Pris skulle vere ca. 5k. Skjerm, tastatur og mus he han frå før. Satte opp dette, og sett pris på om dykk sjekkar om prosessor og hovedkort passar ilag, om kabinettet er rett størrelse, og ikkje minst om det finst nokre komponentar som bør byttast ut.

data.JPG

Takk på førehand :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik eg ser det an så ser eg ikkje vitsen med å spare mellom 200-300 kroner ved å gå ned til betraktelig mindre harddisk. Og uansett om eg hadde gjort dette, så er det ikkje noko stor forbetring eg kan kjøpe for dei pengane. Men kom gjerne med tips, lenge sidan eg bygde sist, så eg er ikkje oppdatert :p Sist eg bestilte tok det meg over 2 mnd å bygge den(rambrikka var defekt, selvfølgelig den eg sendte innatt sist til komplett). Presterte også å bestille nforce2 hovedkort utan grafikkort, då eg berre regna med at alle nforce2 kort hadde dette :!:

Lenke til kommentar

Kan du ikke linke til, eller nevne Kampanje-PCen fra Elkjøp da, så er det litt lettere å sammenligne.

Mine tre synspunkter om ditt oppsett.

Unødvendig stor harddisk?

Unødvendig kraftig skjermkort?

Samma faen hva slags PC jeg skulle bygge, ville jeg ALDRI ha brukt Q-Tec. Q-Tec er det _masse_ delte meninger om, og dette var min.

Du sier heller ikke hva PCen skal brukes til, så noe nytt forslag er vanskelig for oss å lage.

Teoretisk sett passer alle delene, selv om jeg ville revurdert skjermkort, harddisk, kanskje RAM (til f.eks Corsair Value), og ikke minst kabinett.

Edit: Ser du skriver du har hatt problem med RAM før. Da ville jeg i hvert fall ikke ha kjøpt noname-RAM (RAM der merke/produsent ikke er oppgitt). Dette kan godt være TwinMos, Apacer, Hynix, til og med Crucial, eller massevis av mindre, ukjente merker. Dermed kan det også være stor variasjon i kvalitet på RAM som bare heter f.eks DDR-DIMM.

Alle deler, samme hvor dyre de er, kan være defekte da du mottar dem, eller kan gå i stykker. Personlig har jeg solgt mange hundre brikker av Corsair Value, og vil anbefale denne serien, samt Crucial, fremfor alt når det gjelder budsjett-PCer, grunnet gode priser og lav feilprosent.

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar

du bør bytte ut hdd'n til sata IKKE ide..

og skjermkortet til DETTE

Du trenger ikke noen bedre skjermkort til kontor, om det er det pcn skal brukes til.. En annen ting som også er positivt med dette kortet er at det har passiv kjøling.

Endret av tropic
Lenke til kommentar

Burde vel satset på en SATA disk i stedet for ATA siden hovedkortet har SATA. Du må riktignok ut med 45 kroner ekstra, men det er det vel verdt. Når det gjelder kabinettet er det vel vert å merke seg at Q-Tec er ikke kjent for verdens beste strømforsyninger.

En ting du vel har glemt å ta med i regnestykket er operativsystem, hvis dere ikke skal kjøre Linux da. Kjøper du en ferdig PC i butikken får du gjerne med XP Home eller Professional. I tillegg skal du jo sette sammen PCen og installere OS og drivere og kanskje plundre litt, men du jobber kanskje gratis?

Du får f.eks. en fullt brukbar PC hos dell til rundt 4000 kr, dog med intern grafikk og 160 GB disk.

Kunne jo vært greit å vite litt mer om hva PCen skal brukes til, skal dere virkelig lagre så mye data lokalt at dere trenger 200 GB lokal disk, har dere ikke server for felles lagring og ikke minst backup?

Endret av Pengu
Lenke til kommentar
Slik eg ser det an så ser eg ikkje vitsen med å spare mellom 200-300 kroner ved å gå ned til betraktelig mindre harddisk.

Når du snakker om en PC i 5k-klassen synes jeg absolutt 200-300 kroner er vesentlig. Det er jo nettopp ved å knipe inn på en hundrelapp her og en hundrelapp der at Elkjøp og de andre går ut med kampanjer.

Lenke til kommentar
Kan du ikke linke til, eller nevne Kampanje-PCen fra Elkjøp da, så er det litt lettere å sammenligne.

Mine tre synspunkter om ditt oppsett.

Unødvendig stor harddisk?

Unødvendig kraftig skjermkort?

Samma faen hva slags PC jeg skulle bygge, ville jeg ALDRI ha brukt Q-Tec. Q-Tec er det _masse_ delte meninger om, og dette var min.

Du sier heller ikke hva PCen skal brukes til, så noe nytt forslag er vanskelig for oss å lage.

Teoretisk sett passer alle delene, selv om jeg ville revurdert skjermkort, harddisk, kanskje RAM (til f.eks Corsair Value), og ikke minst kabinett.

Edit: Ser du skriver du har hatt problem med RAM før. Da ville jeg i hvert fall ikke ha kjøpt noname-RAM (RAM der merke/produsent ikke er oppgitt). Dette kan godt være TwinMos, Apacer, Hynix, til og med Crucial, eller massevis av mindre, ukjente merker. Dermed kan det også være stor variasjon i kvalitet på RAM som bare heter f.eks DDR-DIMM.

Alle deler, samme hvor dyre de er, kan være defekte da du mottar dem, eller kan gå i stykker. Personlig har jeg solgt mange hundre brikker av Corsair Value, og vil anbefale denne serien, samt Crucial, fremfor alt når det gjelder budsjett-PCer, grunnet gode priser og lav feilprosent.

5096850[/snapback]

Takk for bra innlegg :)

Som eg skreiv rett før du svarte her, så skal pcen i hovudsak brukast til kontor, men han sa også at sønnen skulle kunne spele på denne. Derfor sette eg opp eit godt men billeg skjermkort. Burde eg heller kjøpe 512 mb med merke-minne? Her er eg ganske blank. Den forrige brikka som var defekt var ei såkalla ddr-dimm brikke ja. PSU veit eg ikkje om eg skiftar, blir vel ein del dyrare då? Han hadde berre fått eit tips om at elkjøp køyrer bra kampanjer i denne prisklassa, når eg kiker innpå sidene deira er det stort sett celeron det går i, så dette vil nok uansett bli bedre.

nilsjohanole:Han var i hovudsak også ute etter xp, ser at det kostar kun 875,- for dette når ein kjøper saman med datadelar, men la ikkje til dette då det kun er komponentane som skal halde seg innanfor 5k.

Lenke til kommentar
Som eg skreiv rett før du svarte her, så skal pcen i hovudsak brukast til kontor, men han sa også at sønnen skulle kunne spele på denne.

Modig kar han sjefen din som tør la sønnen bruke kontormaskinen sin til spill :)

Har sett grelle eksempler på hvordan det går når man lar barna "leke" med jobb-PCen :nei:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...