Gå til innhold

GNU/Linux på bærbar PC, noen tips?

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg en liten bærbar PC med ca 12"-14" skjerm. Noen som har noen tips?

Det som er mest viktig er at:

*den ikke bråker altfor mye

*har nettverkskort og plass til trådløst LAN PC kort (eller trådløst over USB hvis det funker like bra i Linux)

*bør minst ha 2 USB porter... tre hvis jeg skal bruke en til trådløst nettverk

*og at den er vennlig mot Tux

hvis noen vet om noen sider hvor det blir testen GNU/Linux på forskjellige bærbare maskiner hadde det vært klempefint med en link :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en IBM X40, og er meget fornøyd med den. Det er en 12" laptop, 1,5ghz, 512mb ram, og det beste av alt, den veier kun 1,24kg.

Den kjører jeg gentoo på, og har null problemer. Alt fungerer som det skal (til og med minnekortleseren), og ting som cpu skalering, sleep/suspend, trådløst (innebygdt intel IPW2200 minipci kort), osv fungerer som en drøm. Rett og slett en herlig laptop. Litt stiv pris, men man betaler jo for god kvalitet.

Lenke til kommentar

Takker for alle tips :)

Kom over HP Compaq nc4200, den ble grundig testet med Ubuntu og nesten solgt med Ubuntu også. Tester jeg har lest sier at det er en god bærbar PC til GNU/Linux... spesielt Ubuntu som er den distroen jeg falt for :)

EDIT: Grafikkontroller: Integrert Intel GMA 900

Vil det holde til minimal bruk av 3D programmer som Blender og takle de 3D skjermbeskytterne som følger med Gnome og KDE?

Endret av tuxerator
Lenke til kommentar

blir nok den ja :) ,men den finnes ikke med GNU/Linux og HP kunne bare skaffe den med FreeDOS eller Windows, bare noen av de stationære som har GNU/Linux forhandsinstallert...

Hvordan er det å selge et OEM produkt? Vil det funke på andre merker enn HP og er det lov? Synes det er veldig irriterende å måtte betale for noe jeg ikke skal bruke... Nortonl, XP, osv, osv...

Endret av tuxerator
Lenke til kommentar
Grafikkontroller: Integrert Intel GMA 900

Vil det holde til minimal bruk av 3D programmer som Blender og takle de 3D skjermbeskytterne som følger med Gnome og KDE?

Har det samme kortet selv, perfekt ytelse i 2D og relativt ok ytelse i 3D (få ca 600-700fps i glxgears). Ikke noe du bruker nå du spiller Doom 3 ;) Men fungerer bra på litt eldre spill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...