- mOtz^ - Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Sitter her med en oppgave jeg skal levere imorgen, men skjønner ikke hvor jeg skal starte... I trekant ABC er vinkel A 40 grader, siden BC 10 og siden AB er tre ganger så lang som siden AC. a) Bestem vinkel B, bruk to desimaler i svaret. b) Bestem lengden av siden AC. Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Du har ikke nevnt begrensninger på hva som kan brukes, så jeg fyrer på med et løsningsforslag: AC = x, AB = 3x, BC = 10 vinkel A = 40 grader. Vi bruker cosinus-setningen. 10^2 = (3x)^2 + x^2 - 2*3x*x*cos(40), dette medfører at x = 4.30. Nå bruker vi sinus-setningen for å finne vinkel B. sin(40)/10 = sin(B)/x => sin(B) = (x*sin(40))/10 = 0.27652 => Vinkel B = 16.05 grader. Lengden AC = x = 4.30. Lenke til kommentar
- mOtz^ - Skrevet 2. november 2005 Forfatter Del Skrevet 2. november 2005 Hvilken setning er det da? cos v^2 Må man ikke lage seg en rettvinklett trekant for å kunne regne ut resten? Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Cosinussetningen Sinussetningen Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 Cos, sin, og tan... lærer faktisk folk som går på GK Elektro... dette er grunnlegende og veldig kjekt og kunne Lenke til kommentar
- mOtz^ - Skrevet 4. november 2005 Forfatter Del Skrevet 4. november 2005 daaaaa selvfølgelig, kan det inn og ut jeg :rolleyes: men viste ikke om denne formelen som er linket til over. Dessuten trodde jeg at detvar slik. Skal legge ved ett løsningsforslag fra læreren når det kommer. Lenke til kommentar
Lucifer89 Skrevet 5. november 2005 Del Skrevet 5. november 2005 en ting. la meg gjette du går i 10klasse? fordi Cos, sin, og tan lærer du som nr1 på GK i alle Kurs. slik at de slipper å lære deg det senere. Lenke til kommentar
- mOtz^ - Skrevet 7. november 2005 Forfatter Del Skrevet 7. november 2005 en ting. la meg gjette du går i 10klasse? fordi Cos, sin, og tan lærer du som nr1 på GK i alle Kurs. slik at de slipper å lære deg det senere. 5110904[/snapback] 10`ende klasse? hahaha, skjekk bursdag i profil da vettu Uansett så gir jo ikke lærere en oppgave over ett problem vi enda ikke har lært om. 10`ende, lol, er nok en stund siden Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Er du forresten enig i løsningen min? Var det noe jeg burde forklart bedre? Lenke til kommentar
- mOtz^ - Skrevet 7. november 2005 Forfatter Del Skrevet 7. november 2005 Var litt vanskelig å forstå, kanskje pågrunn av at jeg liker best å se utregninger på papir, men fikk løsningsforslag fra læreren min og din og hans stemte bra! Godt jobba, huke tak i DRKarlsen i senere annledning om problemer skulle oppstå Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå