sirloko Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Hei! Eg har NEC DVD 3500A brenneren, som brenner cd og dvd, og har i farten flashet med feil firmware, altså for en annen brenner! Korleis skal eg gå fram for å re-sette firmwaren til en original firmware? Eg har funnet et post på et annet forum om korleis eg kan gjere det, men der treng eg diskett for å komme meg i DOS, og disketter eksisterer ikkje i huset eg bor i akuratt no Finnes det en måte å fikse dette på uten å gjere det via DOS? Dersom eg prøver å oppdatere firmware no får eg meldinga : 'Target NEC-3500A is not found correctly' Takker for alle svar! Lenke til kommentar
abedin Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 (endret) Hei. Jeg hadde samme feil på en cdbrenner av typen plextor 8/20 for noen år siden. siden garantien hadde gått ut måtte jeg fikle med brenneren selv. Ved en feil under flash prosessen vil dvd-brennerens flash bli slettet og en ukomplett flash gjør at dvdbrenner verken blir funnet av pcen eller fungerer !. DØD! Har du garanti på den vil jeg anbefale deg å levere den til stedet du kjøpte den fra og finne på en unskyldning ! Jeg måtte demontere selve flashbrikken fra cd- brenneren (basis forståelse i elektronikk lodding kreves) deretter flashe den med en flasher eller eprom programmerer av en eller annen sort .(kan lages selv med komponenter fra elfa ! og en kjema for krettskortet!). DU flasher det med riktig software og deretter lodder tilbake flash brikken, husk disse brikkene er som regel små og har tette yttermoterte loddepunkter !! bare gjør dette om du har peil på flashbrikker osv, du må alltid finne ut hva slags brikke det gjelder og deretter finne datablad for den aktuelle brikke så kan du konstruere en programerer dette koster deg om lag 150 kr, masse gøy om du har peil på elektronikk !! Mvh Abedin Endret 2. november 2005 av abedin Lenke til kommentar
bentose Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Eg har funnet et post på et annet forum om korleis eg kan gjere det, men der treng eg diskett for å komme meg i DOS, og disketter eksisterer ikkje i huset eg bor i akuratt no Du kan boote til DOS med: http://www.ultimatebootcd.com/ Lenke til kommentar
sirloko Skrevet 2. november 2005 Forfatter Del Skrevet 2. november 2005 Oj oj oj! hehe Det høres ut som et prosjekt for min romkamerat! men sånn eg har forstått det er det mulig å re-sette flashbrikken, for så å flashe med ny firmware, uten å gå fysisk inn i dvd-roomen altså. Prøver først dette så får vi se på loddeprosjektet etterpå! men takk for tipset!! Lenke til kommentar
sirloko Skrevet 2. november 2005 Forfatter Del Skrevet 2. november 2005 Du kan boote til DOS med:http://www.ultimatebootcd.com/ 5096414[/snapback] Det forutsetter vel at eg kan brenne ut en cd med programmet på? eller kan eg boote til DOS fra hd ? Lenke til kommentar
bengh Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Har gjort noe tilsvarende med min Nec ND3500 etter at jeg hadde oppdater den med uorginal Firmware og ønsket å gå tilbake til originalen noe de nyeste NEC Firmware ikke gir deg anlening til. Du kan benytte rutinen som er beskrevet her. Tro det holder å gå i DOS vindu i windows, men husker ikke helt. Du får lese litt - det funka i alle fall greit for meg. http://club.cdfreaks.com/showthread.php?t=105676 Lenke til kommentar
abedin Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 et eksempel på hvordan en flashbrikke ser ut ! Grunnen til at en dvd rom med 100% skaded firmware er at den ikke vil være synlig for disk kontrollern dermed er det ikke mulig å få flashet dem med pcen på vanlig måte ! blir dvd rommet oppdaget av pcen ? hvis ja da kan du flashe som normalt ! Mvh Abedin Lenke til kommentar
abedin Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Har gjort noe tilsvarende med min Nec ND3500 etter at jeg hadde oppdater den med uorginal Firmware og ønsket å gå tilbake til originalen noe de nyeste NEC Firmware ikke gir deg anlening til. Du kan benytte rutinen som er beskrevet her. Tro det holder å gå i DOS vindu i windows, men husker ikke helt. Du får lese litt - det funka i alle fall greit for meg. http://club.cdfreaks.com/showthread.php?t=105676 5096474[/snapback] Hei bengh Problemet er at han har flashet firmwaren feil, og resultatet av det er en død drev. Tilfellet ditt var nyere firmware som har en slags lås for degradering av firmware, og ikke et feilflash. Nyere nec firmwar må degraderes med tredjeparts programvare som tillater folk å programmere drevet. Det hjelper heller ikke å bote i dos uten at dvdrommet blir oppdaget av biosen eller disk kontrolleren !!, det blir jo som å programere lufta lolz. Mvh Abedin Lenke til kommentar
sirloko Skrevet 2. november 2005 Forfatter Del Skrevet 2. november 2005 Folkens! Da eg testa linken eg fikk og opna command prompt fant eg ut at eg har flasha dvdn med firmware for 3520AW, og når eg prøver kommando : necflash -flash c:\3500_21a\3500orig.bin d: får eg denne beskjeden: "Firmware is for different drive" Lenke til kommentar
abedin Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Folkens! Da eg testa linken eg fikk og opna command prompt fant eg ut at eg har flasha dvdn med firmware for 3520AW, og når eg prøver kommando : necflash -flash c:\3500_21a\3500orig.bin d: får eg denne beskjeden: "Firmware is for different drive" 5096582[/snapback] Grattis Hmm følg siden bengh refererte deg til, programmet vil flashe den uansett hva !! bare bruk riktig fil Håper alt bra, venter på jubel !! Mvh Abedin Lenke til kommentar
sirloko Skrevet 2. november 2005 Forfatter Del Skrevet 2. november 2005 Heh, er det mulig eg faktisk har en 3520A og ikkje en 3500a? det må eg finne ut Lenke til kommentar
sirloko Skrevet 2. november 2005 Forfatter Del Skrevet 2. november 2005 Da viser det seg at eg faktisk HAR 3520A, har nå flasha den til siste versjon 3.06, men fortsatt kan eg ikkje brenne ut cd'er med den. Ka i alle dager kan problemet da være?? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå