Edorph Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Hei, Driver og knoter med en Fujitsu-Siemens Lifebook B2145 på jobb. Maskinen har en ekstern diskettstasjon og en ekstern PCMCIA-CD-ROM som ikke oppdages av BIOS, dvs den fungerer først når jeg kommer inn i Windows. Det går med andre ord ikke an å boote fra CD-ROMen. Har fått installert Windows 2000 på den, men så fikk jeg litt problemer. For det første skal jeg klone systemdisken. Jeg har vanligvis brukt partimage (www.partimage.org), men uten bootbar CD-stasjon kan jeg ikke det. Partimage fantes på disketter før, men de nyeste versjonene (som har NTFS-støtte) gjør ikke det. Norton Ghost og andre kommersielle programmer er dessverre uaktuelt. Noen som har noen gode ideer? Det andre problemet er at den nye Windows-installasjonen ligger på D:. Jeg vil gjerne ha alt på C:, dvs smelte C: og D: sammen, uten å miste det jeg har installert på D: (det som ligger på C: kan slettes). Hvordan kan jeg gjøre dette? Jeg har som sagt ikke bootbar CD-ROM eller tilgang til kommersiell programvare. Alle svar mottas med takk Frode Lenke til kommentar
smh Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Ta disken ut og sett den i ein annan maskin for å klone disken. Når det gjelder å smelte partisjonane samen, er eg redd du på gjera litt meir enn bare å slette c: og utvide d: Sannsynligvis er c: satt som bootpartisjon, og då vil ikkje maskinen boote etterpå, uten at du gjer noko spesielt. Lenke til kommentar
Edorph Skrevet 2. november 2005 Forfatter Del Skrevet 2. november 2005 Takk for svar, smh. Vi vurderte å ta ut disken, men den satt så trasig til (ultraportabel), at vi bestemte oss for å prøve å finne en annen måte. Jeg fant denne tråden hvor noen nevner en bootdisk (diskett) som lar deg boote fra USB CD-rom. Vi har en sånn på jobb, så jeg tenkte å prøve det også. Men jeg kan altså ikke gjøre diskene om til en C:. Ikke engang med f.eks. Partition Magic? Lenke til kommentar
smh Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Alt går jo, men trur du bør lese litt om det med boot partisjon og system partisjon først Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå