Gå til innhold

80mm vifte i dør. effekt, eller bare støy?

Bimmelom

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Naa saa jeg ikke paa bildet av kabinettet hvor denne viften skal sitte?

For aa oppretholde luftstroemmen i kabinettet anbefaler jeg, hvis du monterer viften lavt i doeren. skal den blaase in. Hvis den staar hoeyt i doeren skal den suge ut.

Jeg personlig tror du senker temperaturen mer ved aa la den suge ut hoeyt i doeren. pass paa at du ikke setter den dirkete over cpu for da vil stjele luft fra CPU kjoeleren..

sorry, er i nederland. ikke noen norske bokstaver her...

Lenke til kommentar

I mitt tt tsunami dream stod det opprinnlig en 92 mm vifte. Satte på en 92 til 120 mm adapter og monterte en 120x120 Papst vifte isteden. Hadde fra før av en 120 mm foran som blåste inn og en 120 mm som blåste ut.

Men med den nye 120 mm vifta i døra steg tempen på både hovedkortet og CPUen. Satte så vifta til å blåse ut, men det ga heller ikke noen bedre resultater.

Så nå har jeg bare to 120 mm vifter foran/bak og har lave tempraturer :)

Min erfaring er at det ikke gir noe effekt. Men dette avhenger fra kabinett til kabinett.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke prøvd slike vifter i dør selv, men har "forsket" mye på luftstrøm i kabinetter, og vifte i døren har aldri vært aktuell for meg igrunn. Jeg kan se poenget om man sliter med veldig varm cpu eller grafikk-kort, men om temp er ok i utgangspunktet har det mer for seg å sørge for en ensrettet luftstrøm nede fra fronten og opp mot bakkant. En vifte i døren vil etter det jeg tror gi kaldere luft rett på der den blåser, men ellers sabotere hele luftstrømmen for resten av kabinettet. Man prioriterer cpu på bekostning av alt annet med en slik vifte.

Lenke til kommentar
Hmm. Takk for svar :) Du sier en 120mm i front. Vil dette hjelpe mer ?

5138629[/snapback]

Ja det vil hjelpe mye mere. Bare tenk logisk. En vifte i front og en vifte bak; du får en luftstrømm som strømmer rett igjennom maskinen og tar med seg varme fra komponentene. Altså du får rett luftstrømm.

Men med en vifte bak og en i sidedøra; du vill få inn en luftstrømm som går inn mot komponentene, men som bare virvless rundt i kabinettet. Mye bedre å trekke inn frisk luft å sende ut den varme luften enn dersom frisk luft bare virvless rundt i kainettet. Husk, man senker ikke tempen ved å sirkulere mest mulig luft eller ved å sende mest mulig luft på et komponent. Man senker tempen ved å fjerne varmen :thumbup:

Endret av Lassecom1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...