Gå til innhold

noen som går på \ har gått på nordhoff?

Octavian

Anbefalte innlegg

lurer på og ta 3d animasjon på nordhoff etter VGS. er mest sansynelig oslo eller bergen som er potensiele skoler.

Noen som går der \ har gått der som kan fortelle hvordan det er der?

er det sett på som en bra utdanning når man søker jobb?

er det værdt pengene?

tilføy gjærne mer...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noroff tar ca 170 000 kr for en bacholor grad. Syns det var ganske stivt spesielt med tanke på at du kan få den gratis.

Jeg er generelt veldig skeptisk til privat skoler. Det som de gjerne er veldige flinke på (og hvor offentlige skoler er nesten helt fraværende) er å kunne reklamere for seg og presentere studietilbudet sitt som spennende. Høgskolene er mye mer trauste i så måte.

Høgskolen i Agder i Grimstad har forøvrig en "multimedieteknologi og -design"

http://grimstad.hia.no/studium/multim/index.htm

Lenke til kommentar
Høgskolen i Agder i Grimstad har forøvrig en "multimedieteknologi og -design"

http://grimstad.hia.no/studium/multim/index.htm

5097099[/snapback]

Yay, jeg går der!

Veldig artig linje :yes:

Edit: Jeg kjenner en som går på Noroff i porsgrunn. Sikkerhet og administrasjon eller hva enn det er. Etter hva jeg har forstått så er det som nevnt tidligere lite orden på saker og ting.

Kjenner også en som begynte på 3d animasjon/spill utvikling (hvis det er forskjellige linjer så var det spill utvikling han gikk).

Han slutta etter et semester.

Endret av Post_Mortem
Lenke til kommentar

Jeg også er/var generelt grunneleggende skeptisk til privatskoler. Spesielt av typen som Noroff som er voldsomt dyre, krever ikke generell studiekompetanse og tilbyr bare sertifiseringer istedenfor grader. (Det kan godt være de har endret de to siste punktene).

Men, NITH er et hederlig unntak. NITH koster halvparten av Noroff, krever generell studiekompetanse (+2mx for noen linjer) og tilbyr annerkjente bachelor-grader. NITH har også høgskolestatus. Går 5. året på NITH nå, og har sågodt som bare positive erfaringer! ;)

Lenke til kommentar

For guds skyld, ikke studer på MI, Næringsakademiet, Noroff eller noen av de andre dyre privatskolene. Ikke bare koster det flesk, men man ender ofte opp med å ha svidd av hundretusener av kroner samt år av sitt liv på en helt ubrukelig utdanning.

Mange som studerer på disse skolene er middelaldrende mennesker under omskolering, og har gjerne liten eller ingen erfaring med IT og nødvendig programvare o.l. fra før. Andre er racere som er oppriktig interessert i det de studerer, men undervisningen sakkes mye ned på grunn av at folk har så forskjellige utgangspunkt. I tillegg er mange lærere på disse skolene fullstendig inkompetente. I det hele tatt er skolene kun interessert i pengene dine. Hvorvidt du får det du betaler for er underordnet. Dette vet også ledere innen de forskjellige bransjene det gjelder, derfor har folk med papirer fra private skoler fint lite å stille opp med i forhold til folk som er utdannet ved høyskoler eller universiteter.

Lenke til kommentar

Det burde vel du som går der klare å tolke ut ifra resten av innlegget mitt? ;)

NITH er jo som du selv sier en anerkjent høyskole med anerkjente grader. Jeg kjenner noen få som går der/har gått der, og har ikke hørt noe skandaløst om skolen. Med dyre privatskoler mener jeg disse som ikke krever annet enn at du betaler for deg, og som gir deg like lite tilbake. Har selv gått på Næringsakademiet, og har hørt mye fælt om Noroff, MI og IT-Akademiet i tillegg.

Lenke til kommentar
Det burde vel du som går der klare å tolke ut ifra resten av innlegget mitt? ;)

5117342[/snapback]

Joda, men kanskje ikke så lett å tolke for de som ikke går der, og vurderer det som et alternativ. Du bør kanskje prøve å formulere deg litt mindre stigmatiserende, og heller referere til de spesifikke skolene du har erfaring med.

F.eks. i følgende sitat virker det som om du omtaler alle private skoler, selvom det er langt fra min oppfatning:

Dette vet også ledere innen de forskjellige bransjene det gjelder, derfor har folk med papirer fra private skoler fint lite å stille opp med i forhold til folk som er utdannet ved høyskoler eller universiteter.

:)

Lenke til kommentar

Eneste privat skole som har litt status er BI. Men alle vet at NHH er bedre enn BI. Noroff, MI etc er bare tøv. De er bare opptatt av å tjene penger på deg... Gå på ett universitet, universitet har mer respekt enn en høyskole fordi nivået og undervisningen på høyskole er ikke like god. Det beste i livet er gratis.. dette gjelder absolutt utdanning og.

Lenke til kommentar
Gå på ett universitet, universitet har mer respekt enn en høyskole fordi nivået og undervisningen på høyskole er ikke like god. 

Så man får for eksempel bedre undervisning på NTNU enn man gjør på HIST (Høgskolen i Sør-Trøndelag)? Kan nok se mange som er uenig med deg der :)

Det er ikke lenge siden man kunne møte opp et par ganger i året for å ta eksamen på et universitet for å så glemme alt man har stormlest en uke før i løpet av ferien. Står stor respekt av det... Ikke uten grunn at universitetsundervisningen er blitt mer lik høgskolene i det siste.

Det beste i livet er gratis.. dette gjelder absolutt utdanning og.

At offentlig utdannelse er gratis kan vel tas med en klype salt. Visste du at de offentlige skolene får mer per elev i støtte fra staten enn hva de private skolene tar seg betalt? Så at det er kun de private skolene som er interessert i pengene "dine" er vel litt feil å si. Hvorfor tror du de forskjellige offentlige skolene konkurrerer om å få elever.... det er ikke bare for moro skyld.

Burde ha vært saftige skattefradrag for de som har betalt for sin egen utdannelse :thumbup:

Lenke til kommentar
At offentlig utdannelse er gratis kan vel tas med en klype salt. Visste du at de offentlige skolene får mer per elev i støtte fra staten enn hva de private skolene tar seg betalt? Så at det er kun de private skolene som er interessert i pengene "dine" er vel litt feil å si. Hvorfor tror du de forskjellige offentlige skolene konkurrerer om å få elever.... det er ikke bare for moro skyld.

Nå skal det også sies at de får ikke like mye penger før studenten har bestått eksamen. Dvs at man vil få oppfølging hele veien kontra privatskoler som har fått pengene lenge i forveien.

Har selv gått Noroff, og en bror som har gått 2 andre privatskoler. Fra min egen erfaring kan jeg si at det overhodet ikke er verdt alle disse pengene.. Studietiden er normalt fra 9 til 12 (som blir kortet ned av diverse kaffepauser og lunsj) så nominert 'arbeidstid' blir vel knapt halvannentime hver dag... Når jeg gikk der regnet vi ut hvor mye penger som egentlig ble betalt pr time, og det var 119,- for hver time vi var der HEHE :p Men føler selv at det jeg gjorde var matnyttig i form av erfaringer og andre vinklinger av interesseområdet mitt, men fy **** for en dyr erfaring da:P

Skal også legges til at Noroff har søkt lenge om å bli ansett som høyskole, men slike vurderinger i stortinget tar jo anmass av tid. Så ligger vel forslag til det ute ennå etter det jeg vet.

Har du noen spm om Noroff generelt, send meg gjerne pm.

En annen ting å si at universitet har høyere grad enn høyskoler og bedre læring er bare tull! Det er nærmest omvendt nå til dags. Der universiteter har stappfulle forelesningssaler(om vi ikke snakker nisje-fag) og minimal-opplfølging på grunn av det blir altfor mange elever pr lærer, har høyskoler det motsatte. (om vi da ikke snakker om vanvittig store høyskoler som tar 7-8000 studenter, men til tross fortsatt bedre.

Lenke til kommentar
Nå skal det også sies at de får ikke like mye penger før studenten har bestått eksamen. Dvs at man vil få oppfølging hele veien kontra privatskoler som har fått pengene lenge i  forveien.

Ehm...nå vet jeg ikke hvordan det er på noroff, men på NITH får ikke skolen penger "lenge i forveien". Der betaler man per semester, og beløpet er delt opp på samme måte som studielånet. (Mest i starten og så litt hver måned)
Fra min egen erfaring kan jeg si at det overhodet ikke er verdt alle disse pengene.. Studietiden er normalt fra 9 til 12 (som blir kortet ned av diverse kaffepauser og lunsj) så nominert 'arbeidstid' blir vel knapt halvannentime hver dag...

5143560[/snapback]

:roll: Unnskyld meg...men, studietiden er noe man styrer selv! Om du bare jobber med skole fra 9 til 12 og dette inkluderer lunsj og flere kaffepauser så har jeg full forståelse for at du ikke er fornøyd med resultatet! :p

Lenke til kommentar

Jeg kjenner ingen som går på universitetet og har undervisning mellom 8 og 16 hver dag(eller 9 og 12 for den saks skyld)... det er nok heller et par forelesninger her og der, resten er selvstudier.

De fleste privatskoler sliter dessverre med tilbudene sine, men sånn er det bare. Ordet sprer seg, de som ikke kan levere går dukken med tiden. De kan ikke lenger leve på Aetat studenter så det er nok en del nå som teller på knappene.

Lenke til kommentar
Nå skal det også sies at de får ikke like mye penger før studenten har bestått eksamen. Dvs at man vil få oppfølging hele veien kontra privatskoler som har fått pengene lenge i  forveien.

Ehm...nå vet jeg ikke hvordan det er på noroff, men på NITH får ikke skolen penger "lenge i forveien". Der betaler man per semester, og beløpet er delt opp på samme måte som studielånet. (Mest i starten og så litt hver måned)
Fra min egen erfaring kan jeg si at det overhodet ikke er verdt alle disse pengene.. Studietiden er normalt fra 9 til 12 (som blir kortet ned av diverse kaffepauser og lunsj) så nominert 'arbeidstid' blir vel knapt halvannentime hver dag...

5143560[/snapback]

:roll: Unnskyld meg...men, studietiden er noe man styrer selv! Om du bare jobber med skole fra 9 til 12 og dette inkluderer lunsj og flere kaffepauser så har jeg full forståelse for at du ikke er fornøyd med resultatet! :p

5143701[/snapback]

Slik er det på alle privatskoler, betalingen blir foregått pr semester. Men poenget var att høyskoler og universitet får penger fra staten NÅR eleven har bestått eksamen. Dvs at det er mye mye viktigere for dem att du står enn privatskoler generelt.

Altså, du misforstår alt det jeg sa jo.. Det jeg mente med "studietiden" var forelesningstid, selvsagt brukte jeg MYE tid på å lese etter denne tiden.

Lenke til kommentar
Jeg kjenner ingen som går på universitetet og har undervisning mellom 8 og 16 hver dag(eller 9 og 12 for den saks skyld)... det er nok heller et par forelesninger her og der, resten er selvstudier.

De fleste privatskoler sliter dessverre med tilbudene sine, men sånn er det bare. Ordet sprer seg, de som ikke kan levere går dukken med tiden. De kan ikke lenger leve på Aetat studenter så det er nok en del nå som teller på knappene.

5147818[/snapback]

Hvis du referer til det jeg sier så mente jeg att en høyskole/universitet har mange mange fler undervisninger. Har nødvendigvis ikke så veldig mange nei, men bektraktelig fler har de.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...