Gå til innhold

Opptøyene i Paris - pøbler eller "engasjert ungdom

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hvordan skal jeg få oppmerksomhet rundt min tilstand? informere omverden (her: bilbrenning

Hvorfor kjeppjager de da journalister? De ønsker visstnok å få være i fred. Først og fremst fra politiet. Tviler på om selve mobben har en samstemt beveggrunn, som de aksjonerer på.

Jeg så et intervju med en franskmann bosatt i Norge, han mente skolen kun var basert på allmennfag og savnet et tilbud til ungdom som var yrkesrettet. Allerede i 13-14 årsalderen skulle de kunne startet opp med en slik utdanning, mente han.

De er alle kriminelle avskum, ikke sant Sarko

Jeg vet ikke hva du synes om Sarkozy, men mediene skal visstnok hate ham- Jeg arbeidet i Le Puy i 86-87 og har ennå noen venner der. De sier at Sarkozy er populær hos noen, upopulær hos andre, men slett ikke slik mediene fremstiller det.

Lenke til kommentar
Feynman: Så den daværende regjeringen har skylden for drapene på orderud-folka også? Den beskyttet ikke akkurat folket?

5123644[/snapback]

Hvis jeg skulle velge en parallel til norsk rett ville jeg heller valgt trikkedrapet. Der ble helsevesenets ansvar satt i fokus. Jeg er ikke enig at Sarkozy bør tiltales for drap pga. det som skjedde. Men jeg syns han gjorde og sa mye uklokt i forkant av opptøyene, så jeg skjønner at familien til den avdøde er sint på ham. De mener nok at fyren kunne latt være med "å tenne på kruttet" så hadde det ikke blitt noe dødsfall.

5123740[/snapback]

Han er medansvarlig for situasjonen som har ført frem til dette. Men han er ikke ansvarlig for selve handlingen eller dette konkrete utfallet.

Lenke til kommentar
nå om dagen kan man jo bare si at man er sinnslidende og slippe unna med hva som helst.

Har du i det hele tatt et grunnlag for denne slutningen eller er det bare svada?

5123901[/snapback]

Jeg har ikke mer grunnlag enn hva jeg har dannet meg ut fra nyhetsbildet, men det er bare å slå opp i norske rettssaker den siste tida så finner du bevis nok. Formildende omstendighet: "ubevisst i gjerningsøyeblikket"/"alvorlig sinnslidende"/"dårlig oppvekst"/etc.

Lenke til kommentar
Zethyr, så du mener altså seriøst at noen kan si: "Jeg er sinnslidende" og gå rett ut? Da tror jeg du bør lese igjennom et par lovbøker, eller ihvertfall grunnleggende informasjon om det norske rettssystemet/vesenet.

5123988[/snapback]

Poenget er at det regnes som formildende omstendigheter, til tross for at det for de som blir rammet av forbrytelsen ikke er noen som helst forskjell

Lenke til kommentar
Jeg så et intervju med en franskmann bosatt i Norge, han mente skolen kun var basert på allmennfag og savnet et tilbud til ungdom som var yrkesrettet. Allerede i 13-14 årsalderen skulle de kunne startet opp med en slik utdanning, mente han.
Hva med Lycée professionnel?
Jeg vet ikke hva du synes om Sarkozy, men mediene skal visstnok hate ham- Jeg arbeidet i Le Puy i  86-87 og har ennå noen venner der. De sier at Sarkozy er populær hos noen, upopulær hos andre, men slett ikke slik mediene fremstiller det.

5123947[/snapback]

Sarko er jo et hatobjekt på samme måte som Bush og Carl Ivar i Norge. Naturligvis er det en del usakligheter ute å går. Men til tross for at han fornyer fransk politikk, noe som er positivt, prøver han å sanke stemmer blant ultrakonservative og moderate FN-velgere. Det er ikke total skivebom å kalle ham facsist.
Lenke til kommentar

Siste nytt i saken: Fankrike har kapitulert! (sakset fra Små grønne fotballer)

Link.

The intiatives are:

- the creation of an anti-discrimination agency with special officials appointed to be in charge of certain regions, and making the fight against discrimination a national priority;

- 20,000 job contracts with local government bodies or associations paid a minimum wage would be reserved for those in the suburbs struggling to find work;

- an extra 100 million euros for associations that work in the neighbourhoods;

- 5,000 more teaching assistant posts in the 1,200 schools in districts designated as troublespots;

- the creation of 15 more special economic zones that provide tax breaks to companies that set up inside them as an incentive to boost local employment.

Villepin also said ‘social imbalances due to an insufficiently controlled flow of clandestine immigration’ would be tackled.

Får vel egentlig gi Frankrike kredit for at de holdt ut lengre enn hva jeg hadde trodd...

Lenke til kommentar

Flott at de endelig GJØR noe. Tar tak i litt av problemene, ikke bare symptomene. Men jeg kan jo skjønne at dere er motstandere av at de skal kjempe mot diskriminering og gi de arbeidsløse jobber. Som gode kapitalister. Dere ville vel heller sett mobben skutt på gata. Men dette er ingen actionfilm, dette er den virkelige verden. Her må problemer løses, mennesker reddes.

Lenke til kommentar

Ja, det er flott at Frankrike atter en gang demonstrerer at vold og terrorhandlinger lønner seg. Neste gang samme gjengen er misfornøyd med ett eller annet, så vet vi hva de vil ty til.

Det blir spennende å se hva "antidiskriminasjons-lovgivningen" vil føre med seg. Blir det noe a la den norske, der man er tvunget til å innlosjere visse mennesker? Eller blir det tatt et steg videre, at man er tvunget til å ansette mennesker av nord-afrikansk bakgrunn?

Uansett så taper alle på at voldelige midler skal lønne seg. Frankrike kunne gjerne kommet med mange tiltak, men ikke nå! Før disse opptøyene, eller en stund etterpå, men ikke akkurat nå.

Lenke til kommentar
Flott at de endelig GJØR noe. Tar tak i litt av problemene, ikke bare symptomene. Men jeg kan jo skjønne at dere er motstandere av at de skal kjempe mot diskriminering og gi de arbeidsløse jobber. Som gode kapitalister. Dere ville vel heller sett mobben skutt på gata. Men dette er ingen actionfilm, dette er den virkelige verden. Her må problemer løses, mennesker reddes.

5126627[/snapback]

Hva er det med dere på venstresiden og demonisering av andre, og å tillegge andre meninger de ikke har?

Er det så viktig med fiendebilder at dere må skape dem selv, dersom fienden ikke er ille nok på egen hånd? Eller er det en annen grunn?

Det at vi onde kapitalister ikke er dumsnille betyr ikke at vi er slemme demoner som ønsker andre vondt og ulykke. Vi er bare litt mer opptatt av det personlige ansvaret til den enkelte person, og setter et større skille mellom å finne en årsak og å unnskylde.

Lenke til kommentar
Uansett så taper alle på at voldelige midler skal lønne seg. Frankrike kunne gjerne kommet med mange tiltak, men ikke nå! Før disse opptøyene, eller en stund etterpå, men ikke akkurat nå.

5126648[/snapback]

Hvorfor vente? De som har lidd mest under opptøyene er jo de som vil ha glede av tiltakene. Kan heller ikke se at pøblene har fått noen av sine krav innfridd. Dvs. at innenriksministeren går av og at politiet holder seg borte fra strøket deres.
Det blir spennende å se hva "antidiskriminasjons-lovgivningen" vil føre med seg.
Hvor står det at det er lovgivninng?
Lenke til kommentar
Det blir spennende å se hva "antidiskriminasjons-lovgivningen" vil føre med seg. Blir det noe a la den norske, der man er tvunget til å innlosjere visse mennesker? Eller blir det tatt et steg videre, at man er tvunget til å ansette mennesker av nord-afrikansk bakgrunn?

man bør vel kanskje vurdere å kvotere inn utlendinger til jobber i norge i allefall, en stor andel av nordmenn (her: arbeidsgivere) er jo rasistpakk som diskriminerer arbeidssøkere med utenlandske navn:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1147145.ece

Lenke til kommentar
Ser nå at kona til det første uskyldige dødsofferet (husker ikke navnet) mener at frankrikes innenriksminister er ansvarlig for hans død. Hvordan kan hun hevde noe slikt?

5123139[/snapback]

Fordi regjeringen har feilet i sin rolle som beskytter av det franske folket ...

5123425[/snapback]

Jeg er enig. Regjeringen burde gått inn med militære styrker med skarpladde våpen på et tidlig tidspunkt for å slå ned på terroristene som nå herjer.

Lenke til kommentar
Jeg er enig. Regjeringen burde gått inn med militære styrker med skarpladde våpen på et tidlig tidspunkt for å slå ned på terroristene som nå herjer.
:!: du må jo være komiker :!: for noen ordvalg :thumbdown:

5126823[/snapback]

Synes du det er komisk med de som er drept pga. regjeringens nøling også?

Jeg synes også howzer tar litt hardt i med ordvalget, men jeg synes ikke den linjen som er kjørt har være så mye mer vellykket. Å bruke makt for å stanse vold og eskalering er etter min mening ikke så fyfy som mange skal ha det til.

Lenke til kommentar

man bør vel kanskje vurdere å kvotere inn utlendinger til jobber i norge i allefall, en stor andel av nordmenn (her: arbeidsgivere) er jo rasistpakk som diskriminerer arbeidssøkere med utenlandske navn:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1147145.ece

5126720[/snapback]

I skarp kontrast til norske sivilingeniører som får jobb på dagen? Hvis mannen hadde hett Mohammed Death-to-America Jihad hadde han helt sikkert hatt et poeng, men jeg har faktisk aldri vært borti diskriminering av italienere.

Lenke til kommentar

Oppsumering av det som EG trur skjedde!!

To ungdommar var ute på gata, då politiet kom.

Politiet trudde dei hadde gjort nokke galt (vi veit ikkje om dei hadde gjort nokke galt)

Ungdommane kan ha drokke eller gjort noko liknande, og var derfor redde for mødrene sine, (Mor mi hadde drept meg dersom ho viste at eg hadde dråkke).

Etter og ha sprunge ei stund fant dei eit lite hus (som minte ganske mykje om ein trafo-kiosk, der bestemte dei seg for og gjyme seg.

Før ungdommane viste ordet av det var dei grilla og klare for kyrkje-gården.

Seinare forverrar statsministeren og regjeringa situasjonen med og gå ut me feilaktige opplysningar (den tåregass-granaten som politiet kasta inn i moskeen hjalp ikkje noko særlig på stemninga).

Gjengen til ungdommane blir sure og erklerer krig mot frankrike (likte spesielt denne formuleringa, er usikker på om det skjedde før eller etter uttalelsen til innenriksministeren)

På grunn av den ekstreme mangelen på handling og autoritet som blir vist av statsministeren, regjering og ploitiet i Paris, spredte dette opptøyet seg utover Paris sine grenser.

Når det gjeld alle desse sosiale problema til Frankrike har eg berre ein ting og seie

DEI FINST IKKJE!!

det som dåkke beskrive som problem ser eg på som ei naturlig utvikling...

arbeidsledigheita kjem fordi fabrikker no blir lagt til Japan, Kina o.s.v. sidan det er mykje billigare og produsere der, dette er ei naturlig utvikling som kjem i alle dei vestlige landa og er ikkje eit problem som berre gjeld Paris.

Rasismen er der jo i litt større grad enn i norge, men det gjeld jo hinn veien og so det er jo eigentleg ikkje nokko spesielt.

Takk for alle som leste inlegget. Eg er klar over at det virka litt useriøst

Endret av Anders_Vårdal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...