Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hard disk, s ata kontroller problemer[LØST]

Gjest Slettet+127836

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+127836

Hei!

Problemet oppstod i stad. Satt og hørte på musikk (som er lagret på en disk (Seagate 160 gb 7200 S-ata)) da musikken plutselig stoppet. jeg fattet ikke helt hvorfor, men fikk opp feilmeldinger om at det ikke kunne skrives til hard disken.. Deretter skrudde jeg av pc, sjekket ledninger og prøvde å starte på nytt. Da kom jeg ikke inn i XP. NTLDR mangler, start på nytt.. vel tenkte jeg. her må det elimineres. ved å ta ut seagate disken kommer jeg inn i XP(må gjennom Starte på vanlig måte eller sikkermodus først.)

Har prøvd å bytte om på ledningene for å sjekke om jeg kunne bruke de to andre s ata kontaktene på hovedkortet, no chance.. :hmm::hmm:

Kan dette være bios innstillinger? eller er det hard disk feil eller hovedkortproblemer??

Info om systemet mitt:

AMD 64 (socket 754) 2800+ (ikke no overklokk)

MSI K8T Neo

1024 MB ram (2x512)

160 gb Samsung

160 gb seagate (mulig problemet)

Geforce 6600

DVD og Cd rom tror jeg ikke har noe med problemet mitt å gjøre men det er en plextor brenner (712 A) og en annen cd rom sak i tillegg..

Strømforsyning er en Hiper 580W sak..

jeg har ikke snøring.. :S

kjempehyggelig om noen tar seg bryet med å svare..

Endret av Slettet+127836
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+127836

Takk for svar! :)

Nå har jeg kjørt grundig testing med bootable hard disk sjekk. søkte igjennom systemdisken (den fortsatt fungerende). nada

Søkte igjennom den andre. (programmet fant den..) disken forsvant ca 80% uti søkingen. Jeg kan med andre ord ikke si noe sikkert på om selve materialet er borte fra disken eller om det er på vei til disken materialet forsvinner. byttet kabel og hvilken s ata kontakt jeg bruker mellom diskene og jeg kommer ikke inn på diskene i den ene kontakten..

Er ikke 100 % kjent i bios, jeg ser ikke no galt der, men den finner ikke disken. annoying hvis det bare er en innstilling..

CPU temp på mellom 27 og 36 grader celcius..

Så jeg har problemer med s ata kontrolleren på hovedkortet OG hard disken? faen da, dette blir ikke billig :S

Noen tips folkens?

Endret av Slettet+127836
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

Problem løst.

En stor posjon flaks. Viser seg at driveren som funket i dag tidlig ikke funket litt senere på dagen, så når driveren funket igjen og jeg fikk ordnet på ting i bios er ting i orden igjen.. Takk for alle tips og hint om hvor problemet kunne være..

MORALEN I DENNE HISTORIEN ER:

ALLTID, og det kan ikke gjentas ofte nok, ALLTID ta sikkerhetskopi av viktige ting..

:innocent::innocent:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...