Islanbadsj Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 (endret) Skal velge hva jeg skal gjøre til neste år, og lurer da på hvilke linjer jeg skal gå for å f.eks. bli skjermkortdesigner, hovedkortdesigner osv. Skal begynne på yrkesskole/videregående. EDIT: Finnes det ett offisielt navn på yrket? Endret 2. november 2005 av X-tremeOverclocker Lenke til kommentar
Staalkontroll Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Tror ikke akkurat det finnes noe slikt på yrkesfagskolen Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 (endret) Du kan gå GK elektro Så ta VK1 og VK2 Elektronikk... så påbygg med matematikk så tar du en mastergrad tidligere siv.ing i elektronikk Det går vel bare på elektronikk... høy utdannelse innenfor elektronikk. Muligens med fordypning eller noe slikt... Men jeg vil anbefale deg å gå Gymnas først så gå siv.ing. Elektronikk på yrkeskolen er vel mer servicerettet vil jeg tro Endret 2. november 2005 av chills Lenke til kommentar
arnesef Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 Kan jo gjöre det enkelt å gå almennfag med fordypning i Matte/Fysikk/Kjemi for eks og deretter gå NTNU eller liknende. Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 Viss ikke jeg får læreplass i elektro går jeg vk1 elektronikk neste år..allmenne BLÆ Lenke til kommentar
Islanbadsj Skrevet 3. november 2005 Forfatter Del Skrevet 3. november 2005 Viss jeg går almenn, eller studiespessialisering som det heter når jeg begynner, så lærer jeg mer språk, og det tror jeg er en fordel, siden jeg sannsynligvis kommer til å reise til utlandet. Lenke til kommentar
acon Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 Viss jeg går almenn, eller studiespessialisering som det heter når jeg begynner, så lærer jeg mer språk, og det tror jeg er en fordel, siden jeg sannsynligvis kommer til å reise til utlandet. 5099624[/snapback] Vel, det må du egentlig vurdere selv, men jeg angrer ikke et sekund på at jeg valgte elektro istedenfor almenn. Går nå noe som heter TAF (Teknisk almenne fag), noe om gir meg spesiel studiekompetanse (3MX, 2FY) itillegg til muligheten til å ta fagbrev. TAF har på skolen min samarbeid med flere bedrifter og NITO (Ingeniør foreningen). En representant fra NITO og leder i et ingeniørfirma var å snakket i klassen, og han bekreftet at ingeniører med fagbrev var å foretrekke. Dette begrunnet han med at ingeniører uten fagbrev gjerne måtte få opplæring og oppfølging, mens ingeniører med fagbrev somregel viste hvordan arbeidet foregikk på gulvet. Dette sparte bedriften for penger, mye penger. Han snakket om at de kunne tape opp til en million før de begynte å tjene penger på den ansatte. Lykke til med valget Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 TAF er en snobbeløsning, alt er tillrettlagt for deg og du har ingen bekymringer.. Det er en hybrid mellom et privatgymnas og yrkeskole.... Det er lettere og ta matematikk der grunnet det at du bare er ca.12 i klassen... på gymnas er du ka ca. 27. Jeg kjenner en som går på TAF han går der fordi bestefaren er direktør hos Frank Mohn OGSÅ SIDEN BEDRIFTEN HAR ET Tett samarbeid med skolen.. vil det få konsekvenser for skolen viss du ikke gjør det bra.. med andre ord.. lærerene frykter for jobben sin viss klassen ikke går ut med god karakterer... grunnet at bedriftene kan tape mye på det... TAF er en snobbete dritt løsning for en fåtall av befolkningen, som har råd/kontakter. Lenke til kommentar
millencolin Skrevet 5. november 2005 Del Skrevet 5. november 2005 du høres veldig misunnelig ut chills Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 5. november 2005 Del Skrevet 5. november 2005 du høres veldig misunnelig ut chills 5108416[/snapback] Jeg vet at mitt synspunkt kan lett tolkens på den måten Men i dag kunne jeg ikke tenke meg TAF om de hadde hevet det etter meg... Det er en mulighet alle burde ha... TAF burde være det folk gjorde etter 10.klasse Få et fagbrev i et eller annet og gymnas samtidig.... TAF er ikke så bra egentlig, viss du ser på jobb sammenheng... mekanikere og genrellt fagfolk, vet at folk fra TAF har vært i en "Kuvøse" de siste 5 åra på skolen... De har liksom vært kjermet for hvordan arbeidslivet faktisk er... OG DET AT folk fra TAF som oftest tror de er noe ... at de er ute etter høyrer utdannelse kan være vanskelig å få jobb etter endt skolegang. Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 Til trådstarter, vil tro at som siving i elektronikk (ligger tett opp til det jeg studerer) hvor du fordyper deg i mikroelektronikk kan være rette plassen. Men da må du være motivert for å gå på skole 8 år til Lenke til kommentar
consilium Skrevet 9. november 2005 Del Skrevet 9. november 2005 Kan nevne at jeg studerer elektronikk og datateknologi ved UiO. Skal fordype meg i mikroelektronikk om et par semestere, samt ta en mastergrad. Sykt mye matte i starten...vi var vel noe med 20 gutter da vi begynte i august, vi er vel ca. 8-10 som er aktive nå. Lenke til kommentar
acon Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 (endret) TAF er en snobbeløsning, alt er tillrettlagt for deg og du har ingen bekymringer..Det er en hybrid mellom et privatgymnas og yrkeskole.... Det er lettere og ta matematikk der grunnet det at du bare er ca.12 i klassen... på gymnas er du ka ca. 27. Jeg kjenner en som går på TAF han går der fordi bestefaren er direktør hos Frank Mohn OGSÅ SIDEN BEDRIFTEN HAR ET Tett samarbeid med skolen.. vil det få konsekvenser for skolen viss du ikke gjør det bra.. med andre ord.. lærerene frykter for jobben sin viss klassen ikke går ut med god karakterer... grunnet at bedriftene kan tape mye på det... TAF er en snobbete dritt løsning for en fåtall av befolkningen, som har råd/kontakter. 5101425[/snapback] Ehm... WTF!!? Vi har ikke den samme TAF modellen. Vi er riktignok ikke 30 i klassen, men neste års TAF elever vil være 30 i klassen som alle andre almennfagsklasser. Vi er riktignok en HYBRID klasse, men vi tilhører almennfag. Om vi får gode karakterer eller ikke er vårt problem, ikke lærerene eller skolen. Bedriftene ser fordelen i at flere tar en høyere teknisk utdannelse med fagbrev i bunn, derfor interesserer de seg i linjen, men vi får ingen pengestøtte eller noe slikt. Snobbeløsing? Ehm.. javell? Alt er ikke tilrettelagt oss. Vi er ikke sikret jobb hvis det var det du trodde. Tror vi snakker om to forskjellige modeller. Eneste fordelen vi har er at vi har mulighet til å skaffe sommerjobber o.l. gjennom skolen, siden skolen har kontakt med firmaer som er interessert i mulige lærlinger, men det fikk vi også tilbud om da jeg gikk gk. elektro. EDIT: Alle kan søke TAF på vår skole, det er ikke for dem med kontakter og penger.. Hvor i Norge prakiserer de den TAF modellen du beskriver? Endret 20. november 2005 av acon Lenke til kommentar
acon Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 du høres veldig misunnelig ut chills 5108416[/snapback] Jeg vet at mitt synspunkt kan lett tolkens på den måten Men i dag kunne jeg ikke tenke meg TAF om de hadde hevet det etter meg... Det er en mulighet alle burde ha... TAF burde være det folk gjorde etter 10.klasse Få et fagbrev i et eller annet og gymnas samtidig.... TAF er ikke så bra egentlig, viss du ser på jobb sammenheng... mekanikere og genrellt fagfolk, vet at folk fra TAF har vært i en "Kuvøse" de siste 5 åra på skolen... De har liksom vært kjermet for hvordan arbeidslivet faktisk er... OG DET AT folk fra TAF som oftest tror de er noe ... at de er ute etter høyrer utdannelse kan være vanskelig å få jobb etter endt skolegang. 5108501[/snapback] Vi går 3 år på skole, læreplass må vi skaffe selv. Alle som søker TAF modellen går enten gk.mekanisk eller gk. elektro første året. Bare at vi må ha tilvalgsfag 1X Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå