karlstr0m Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Jeg har nå kommet fram til at jeg skal skaffe meg en bærbar mac. problemet er at jeg er helt ny med mac.. så har noen spørsmål: Er det veldig stor forskjell på en ibook og en powerbook i ytelsen ? Trenger jeg mye ram til en ibook/powerbook ? merkes det godt med rammen ? Hva ville dere godt for: 12" eller 14" jeg tenker på pris og til formål.. Håper også å kunne spille litt på maccen ( warcraft osv ).. Vil også prøve å lære litt animasjon, design osv... men er slett ingen proff på området.. Lurte på hva dere erfarne mac brukere vil anbefale meg. Har ikke alt for mye penger heller =\ ca14k mvh karlstr0m Lenke til kommentar
total Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Heisan, jeg har gått å tenkt på det samme som deg en stund nå, og har kommet frem til å kjøpe en 12" ibook. Jeg vil imidlertid vente til intelutgaven kommer en gang på nyåret før jeg kjøper.. Lenke til kommentar
Fjelldal83 Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 (endret) Hei, jeg har den nyeste Powerbook 15" og jeg vil anbefale den på det sterkeste. Jeg gikk også å lurte på om jeg skulle kjøpe ibook eller powerbook, men etter ha testet ibooken til kjæresten min kom jeg til den konklusjon at skjermen var altfor dårlig(hvertfall til mitt bruk) Skjermen på ibook har bare oppløsning på 1024x768(mot 1440x960 på PB) + at fargene er relativt matte. Mens skjermen på den nye PB 15" tar bare helt av. Kunne ikke vært mer fornøyd. Når det gjelder ytelse er ikke powerbooken direkte overlegen, men den har kjappere prosessor, DDR2 ram og bedre skjermkort. Andre ting som PB har som ekstra er DVI utgang, dvd brenner, større harddisk og lys i tastaturet. Alt i alt er dette en fantastisk maskin som jeg er utrolig fornøyd med. En annen ting jeg kan nevne er at hvis du er student kan du få noe som heter ADC rabatt som gir deg 20% rabatt ved kjøp av Mac. Du kan lese mer om ADC her Endret 2. november 2005 av Daemonifuge Lenke til kommentar
toretors Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Sikker på du ikke vil ha en iMac da? Lenke til kommentar
Serqevx Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 Sikker på du ikke vil ha en iMac da? 5096613[/snapback] Jeg tror...han var på jakt etter en bærbar maskin Lenke til kommentar
karlstr0m Skrevet 3. november 2005 Forfatter Del Skrevet 3. november 2005 Takk for alle råd og vink Lurte bare på om ADC rabatten gjelder for en tulling som meg som går 3.vidragående år allmenfag ? takk ! Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 virker som du må gå på høyskole \ universitet for å få rabatten. Lenke til kommentar
total Skrevet 5. november 2005 Del Skrevet 5. november 2005 jeg fikk faktisk etterbetalt 20% av ipod nanoen da jeg fant ut av tilbudet. trengte kun å scanne og maile apple studentkortet mitt. Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 virker som du må gå på høyskole \ universitet for å få rabatten. 5102973[/snapback] Jeg gikk "vanlig" VKII med bl.a. Systemutvikling og ble med i ADC uten problemer. Lenke til kommentar
eisa01 Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 Skjermen på ibook har bare oppløsning på 1024x768(mot 1440x960 på PB) + at fargene er relativt matte. Mens skjermen på den nye PB 15" tar bare helt av. Kunne ikke vært mer fornøyd. Når det gjelder ytelse er ikke powerbooken direkte overlegen, men den har kjappere prosessor, DDR2 ram og bedre skjermkort. Andre ting som PB har som ekstra er DVI utgang, dvd brenner, større harddisk og lys i tastaturet. Alt i alt er dette en fantastisk maskin som jeg er utrolig fornøyd med. 5096506[/snapback] Er ikke helt enig med deg her, sitter nå på en 12" iBook etter at skjermen på 15" Pben jeg nettopp kjøpte hadde en defekt. På 12" er 1024x768 en passe oppløsning, det er ikke uklart sånn at man ser pikslene. Fargene har jeg heller ikke noe å utsette på. Når det er sagt, så ville jeg ikke gått for 14" ihvertfall, for der blir oppløsningen etter min mening litt for lav. Ang. ytelse så har iBooken treigere HD, litt treigere prosessor og FSB + underlegent skjermkort. Jeg tror ikke man vil merke mye i vanlig bruk, bortsett fra spill da. PBen er selvfølgelig stiligere, men det blir jo et spørsmål om hvor mye penger man vil bruke. Jeg valgte å spare pengene mine, slik at jeg heller kan bruke dem på en oppgradering når apple har gått over til intel. En annen ting som kan nevnes er at 15" PB har maks 3,5 timer batteritid, mens iBooken visst nok er betydelig bedre, med 5 timer pluss. Har ikke fått testet det på min iBook enda. Lenke til kommentar
Gadgetman Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 Vil bare si at dersom eg slår av blåtann(bestandig avslått hos meg da eg ikkje har BT telefon), nettkortet og dimmer ned skjermen litt så får eg uten problemer 5 timer eller mer batteritid for skriving på min 12" iBook(nyeste modell, 1.33GHz med 512MB RAM) Maskina er grei nok til det meste, bortsett ifra de heftigste spilla. Mer minne skader jo ikkje, merker eg når eg kjører litt tyngre programmer(OS X liker minne), men eg vil ikkje anbefale deg å kjøpe den med mer minne hos Apple. Kjøp gjerne større disk, for den er det mye plunder å skifte selv, men minne kan alle bytte. Er billigere å kjøpe det på Komplett eller MPX, også... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå