Gå til innhold

SuSE på serveren

Anbefalte innlegg

Har endelig fått min far til å muligens ville prøve Linux som OS på en backupserver vi har stående i kjelleren. Maskinen har en 450MHz P3 CPU og 512Mb SDRAM. Ville SuSE vært en grei distro å prøve seg på (med KDE, eventuelt Gnome), eller ville det blitt for tungt?

Takk.

Endret av iver89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

450MHz er ikke allverdens, men siden du har såpass mye RAM tror jeg det skulle gå rimelig greit. Kan anbefalle Ubuntu istedetfor SuSe(personlig mening, SuSe er en ok distro det). Kan også anbefalle deg å bruke en litt lettere WM enn KDE, feks. Fluxbox som er en veldig ren og pen WM som ikke krever allverdens.

Lenke til kommentar
Suse er nok litt tyngre, men vil nok gå sånn noen lunde.

Hvorfor det? Hvorfor er SUSE tyngre enn Ubuntu(Hint: KDE != SUSE)? Kan du vise meg _bevis_ eller er det bare pisspreik? Kanskje det kanskje, kanskje SUSE er en distro akkurat som Ubuntu, og er akkurat så krevende som man gjør den? Kanskje jeg kjører SUSE komfortabelt på en liten server her hjemme, med lite RAM og liten disk? Jeg er så lei av det "argumentet" at SUSE er tungt, ingen sier det om andre KDE-baserte distroer, ingen sier det om Mandrake, men mange har heftet seg med det at SUSE liksom er "tungt".

I call bullshit.

Lenke til kommentar
Har endelig fått min far til å muligens ville prøve Linux som OS på en backupserver vi har stående i kjelleren. Maskinen har en 450MHz P3 CPU og 512Mb SDRAM. Ville SuSE vært en grei distro å prøve seg på (med KDE, eventuelt Gnome), eller ville det blitt for tungt?

SuSE vil fungere veldig bra til jobben. Når du sier backupserver, mener du da filserver? Hvis den skal brukes til slike enkle oppgaver så er det ikke nødvendig med GUI, du kan kommunisere over terminal eller installere Webmin. Webmin gjør det mulig å administrere maskinen gjennom nettleseren. Hvis du uansett vil ha GUI så vil KDE fungere helt fint, det samme vil GNOME.

Endret av olear
Lenke til kommentar

Hvis du leste hva jeg skrev, hadde du fått med deg at jeg snakket om DEFAULT instalasjon. Og der slår Ubuntu både Suse(KDE) eller f.eks. Fedora(Gnome). Jeg skrev også at man selvølgelig kan fikse på en hver distro så den blir kjapp. Men skal man først gjøre det er det mere logisk å legge til det man trenger(Slackware/Arcklinux), enn å rydde opp i en nybegynnerdistro, som har inkludert det meste, for sikkerhets skyld.

Nei, jeg har ingen bevis på mine påstander, men det er min mening etter å ha prøvd en del forskjellig.

Lenke til kommentar
Hvis du leste hva jeg skrev, hadde du fått med deg at jeg snakket om DEFAULT instalasjon. Og der slår Ubuntu både Suse(KDE) eller f.eks. Fedora(Gnome). Jeg skrev også at man selvølgelig kan fikse på en hver distro så den blir kjapp. Men skal man først gjøre det er det mere logisk å legge til det man trenger(Slackware/Arcklinux), enn å rydde opp i en nybegynnerdistro, som har inkludert det meste, for sikkerhets skyld.

Nei, jeg har ingen bevis på mine påstander, men det er min mening etter å ha prøvd en del forskjellig.

5096461[/snapback]

Må si meg helt enig her. Jeg har kjørt SuSe på en lignende maskin (500mhz med 384RAM), kjørt Ubuntu 5.04 på samme maskin (begge default install) og merket STORE forskjeller på ytelse, stabilitet og generell treighet. Mulig det er en myte at SuSe er "tyngre" enn andre distroer (se Ubuntu), men jeg mener at det er et kjent faktum. (Nå snakker vi Default installasjon såklart)

leif

Endret av Lassie
Lenke til kommentar

Med backupserver mener jeg en vanlig filserver som kjører noen rsync-script daglig, ikke store greiene altså. Har en annen server som kjører Gentoo til web, ftp, dav, samba, nfs, dhcp etc. Grunnen til at jeg trenger en brukervennlig, komplett, GUI basert distro på denne serveren er at faren min (som er relativt ny til Linux) ikke skal bruke to minutter i terminalen og så installere Windows igjen. Har nå lastet ned SuSE Ent. Server som jeg tenkte å teste i VMWare først. Kan også laste ned Ubuntu og installere det senere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...