Gå til innhold

"Lett" epostserver til hjemmebruk


Kahuna

Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å utvide "hjemmenettet" mitt fra en til to maskiner. I den forbindelse må jeg finne på noe lurt så nettets brukere kan få tilgang til eposten sin fra alle maskiner i nettet.

 

Dagens situasjon: 1 maskin, 2 brukere

Planlagt utvidelse: 2 maskiner, 2 brukere, antallet kan stige men kommer sannsynligvis aldri til å bli 2-sifret

 

 

Jeg har liten lyst til å gjøre en fullblods exchange installasjon for så få brukere så jeg leter etter noe lettere

 

 

 

Krav

-Serveren må ta vare på innboksen min så den er tilgjengelig uansett hvilken maskin jeg bruker til å lese/skrive epost. Den må også hente epost som venter hos min ISP og sende epost jeg skriver via samme konto.

 

-Den trenger *ikke* være tilgjengelig utenfor mitt hjemmenett.

 

-Kalenderfunksjonalitet hadde vært hyggelig men ikke et must.

 

-Backup er en selvfølge ;) Jeg hadde tenkt å gjøre det så enkelt som mulig, dvs at den dumper epostdatabasen til fil som så kopieres over til en annen maskin i nettet.

 

-Jeg bruker Trend som viruskontroll så det hadde vært fint om den kunne samarbeide med den men det er ikke et must siden jeg uansett kommer til å ha viruskontroll på alle klientene.

 

-I utgangspunktet så kommer jeg ikke til å bygge en dedikert servermaskin så den bør kunne kjøre på en klientmaskin, OSet blir med andre ord windows (XP)

 

-Har jeg glemt noe da?

 

 

 

Tilbudet av freeware epostservere til windows ser ikke ut til å være så stort men jeg fant denne som ser ok ut:

http://macallan.club.fr/MMS/index.html

 

Noen som har erfaring med denne eller tips om andre programmer som gjør samme jobben?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Bruk Outlook og la mailen ligge igjen på serveren.

Enkelt og billig og ikke noe dull med hvilken maskin mailen ligger på da den er ute på din epostkonto på nettet.

2 maskiner krever ikke egen epostserver..

Lenke til kommentar
Bruk Outlook og la mailen ligge igjen på serveren.

Enkelt og billig og ikke noe dull med hvilken maskin mailen ligger på da den er ute på din epostkonto på nettet.

2 maskiner krever ikke egen epostserver..

5097824[/snapback]

Istemmes. Alternativet ellers er løsninger som Exchange, der klientene selv henter mail fra pop3-server, sletter mailen derfra, men blir lagret av outlookklienten på exchangeserveren. Men, jeg vil nok synes at det er litt overkill.

 

Personlig har jeg egen mailserver hjemme, men det er av den praktiske grunn at jeg har mitt eget domene som jeg drifter selv. Jeg gidder ikke betale noen for å drifte mailsereren for mitt domene, når jeg kan sette opp en server selv. Og, jeg har ikke brukt Exchange da det hadde vært noe vannvittig overkill her.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt Mercury i noen år og det fungerer utmerket til det bruket du skisserer. Gratis er det også, last ned fra www.pmail.com

 

NOD32 sjekker mailen på serveren og signerer den fri for virus.

 

Edit: Mercury sjekker pop3 kontoene mine og legger mailen til min bruker slik at det nås via IMAP. Støtter mange brukere og kontoer.

Endret av Akke
Lenke til kommentar
Jeg har brukt Mercury i noen år og det fungerer utmerket til det bruket du skisserer. Gratis er det også, last ned fra www.pmail.com

 

NOD32 sjekker mailen på serveren og signerer den fri for virus.

 

Edit: Mercury sjekker pop3 kontoene mine og legger mailen til min bruker slik at det nås via IMAP. Støtter mange brukere og kontoer.

5098004[/snapback]

Tapp for tips, jeg skal prøve mercury når jeg setter i gang :)

 

Hvordan ordner du backup av serveren forresten?

 

 

 

 

Outlook og "leave messages on server" ville nok overskredet min "mailbox quota" ganske kjapt. Jeg er klar over at det finnes gratistjenester som gir ganske store quotas der ute men da må jeg informere gud og hvermann om ny adresse igjen, da tar jeg heller bryderiet med å installere en mailserver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...