Gå til innhold

"Routing table" litt hjelp her..

Pedro80

Anbefalte innlegg

Hei!

Trenger litt hjelp her. Jeg er It-(u)ansvarlig for et lite advokatfirma og har i den forbindelsen noen spørsmål ang. routing:

Firmaet har nå to ISP'er, hvorav kun den ene i øyeblikket blir brukt. Nettverks-konfigurasjonen er som følger:

|ISP1|--|Router1|--|Switch|--|Server|--|Router2|--|ISP2|

Router1 nettverket har adressene 192.168.2.x med gateway/router på 192.168.2.1

Router2 nettverket har adressene 192.168.0.x med gateway/router på 192.168.0.254

Klientene er her koblet til switchen. Router1 tar seg av dhcp, brannmur og fungerer som gateway for klientene. På serveren (som er en Xp-maskin av en eller annen grunn) er det innstallert et program kallt "iNet Shaper" dette programmet brukes for å sette opp routing og NAT på servern. Det er ønskelig å bruke ISP2 gjennom servern som en alternativ internett-tilkobling. Og i denne forbindelse dukker mitt første problem opp;

• Jeg ønsker at Servern skal bruke ISP1 for all internett kommunikasjon (dvs. programmer/tjenester som kjører på servern) men samtidig fungere som en router til ISP2, går dette an? Tanken her er at klientene skal kunne velge Servern som gateway isteden for router'n.

Hvis dette er mulig (noe jeg regner med at det er) trenger jeg litt hjelp med å sette opp routing/NAT på servern. Jeg er relativt ny på dette område, så når jeg skulle sette opp en "routing table" på servern ble jeg stående fast. Jeg må sette opp en tabell som tilfredstiller kravet over. Jeg klarte å lage en tabell som routet all trafikk til ISP2, men da brukte også servern ISP2 for internett kommunikajon.

• Jeg må sette opp noe lignene dette. Er det noen som kan hjelpe meg med dette? (serverns to ip'er/interface'er er 192.168.2.175 og 192.168.0.62)

Flere spørsmål følger:

• Trenger jeg å sette opp NAT på servern? Jeg har ikke fått helt klart for meg forskjellen på NAT og routing. Sånn jeg tenker (i min enkle verden) holder det med å sette opp routing (trafikken vil da bli routet dit den skal)...
  • Finnes det noen måte (i winXp) å bytte gateway "on the fly"? Jeg tenker kanskje et batch-script el. for klientene som kunne bytte mellom å bruke router1 og servern som gateway.. Jeg tenker her f.eks. at når klientene booter får de tildelt ip og gateway fra router1, men videre har klientene mulighet til å enkelt bytte til ISP2 hvis ønskelig

Alle tips her motaes med takk, jeg er som sagt ikke veldig erfaren innen nettverk :p

*Denne er også postet under Forum > Hardware Bedrift > Nettverk (bedrift)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

I det øyeblikket du gir klienter mulighet til å velge ISP, så er fu fu**ed.

Regel i et nettverk. All trafikk som det ikke lages route for går til default gateway. Default høres ut som første løsning, men i nettverket er det siste løsning trafikken prøver.

XP støtter flere gatewayer og metrikken avgjør prioritet på trafikken.

Tips. Dette skal være automatisk. En advikat har IKKE kunnskaper om router og nettverkstrafikk. Han skal klikke på et ikon for programmet og du som administrator skal sørge for at trafikken går dit den skal.

Lenke til kommentar
Dette skal være automatisk. En advikat har IKKE kunnskaper om router og nettverkstrafikk. Han skal klikke på et ikon for programmet og du som administrator skal sørge for at trafikken går dit den skal.

5097545[/snapback]

Ok, ser poenget ditt men det er uansett ikke noe stort problem, det var de selv som ba om denne funksjonaliteten..

Men ok, jeg kan sette opp dhcp til å dele ut ISP1 lr ISP2 avhengig av MAC, men spørsmålet og problemet mitt er fremdeles;

• kan all internettrafikk på servern (dvs. fra programmer og tjenster) gå igjennom ISP1 mens servern samtidig fungerer som en gateway til ISP2? Isåfall hvordan (fremdeles på wn WinXP maskin)?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Slikt jeg leser ditt problem er det når klienter bruker et program, så skal de ut på ISP2, mens resten skal ut på ISP1...

Har selv vært med på et lignende kontor som skulle bruke Browseren på en sånn måte at når de skulle betale regninger og koble seg til en spesiell ip-adresse, skulle de gjennom et modem, mens resten skulle ut via vanlig gateway. Det som da måtte gjøres var å sette opp en persistent route med route add -p kommandoen på klientene..

Lenke til kommentar
Slikt jeg leser ditt problem er det når klienter bruker et program, så skal de ut på ISP2, mens resten skal ut på ISP1...

5097792[/snapback]

Hovedproblemet mitt her er å sette opp serveren som en gateway til ISP2 mens serven selv bruker ISP1...

Videre er det ikke noe must at klientene bruker ISP2 kun til gitte adresser. Det måtte da isåfall fungert på den måten at jeg kan definere på klientene at de skal bruke ISP2 til spesifikke programmer.. Hvis dette er mulig tar jeg gjerne imot tips på dette også :)

Jeg ser du nevner "route add" hva gjør "-p" switchen? Her dukker også noe av det opprinnelige spørsmålet mitt opp; jeg trenger hjelp til å sette opp routing tabellene, dette har jeg nemlig ikke greie på..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Hvis det er hjelp til route kommandoen på windows zp, så er svaret route /?

Da får du opp beskrivelse av kommandoen. -p bryteren er for å sette en permanent rute som står seg en restart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...