Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trimming! Er det egentlig lov?


DonKristo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Modifisering av motor i motorkjøretøy er lovlig så lenge kjøretøyet ikke overstiger restriksjonene (maks 50cc, 45 km/t og 2,5 HK + eventuelt maks støynivå) og man får det godkjent av biltilsynet og betaler eventuelle ekstra hestekraftavgifter.

 

Såvidt meg bekjent er det ingen effektrestriksjoner på 50cc-klassen lenger, den ble fjernet for endel år siden, så du kan ha så mange hestekrefter du vil. (dvs det er vel fortsatt ulovlig å trimme den opp, men en orginal moped kan være registert med mange)

 

AtW

Lenke til kommentar

Å? Jeg hørte en kamerat snakke om at det var maks 2,5 HK, men jeg ble litt usikker når jeg ikke kunne finne noen lov om det, så da er den nok vekke da.

 

Man kan da trimme til så mange hester man vil så lenge man får den til biltilsynet og får trimmen godkjent, samt betaler ekstra effektavgift (135 kr eller 137,50 kr pr. HK).

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar

Trimming i seg selv er fult lovlig, så lenge kjøretøyet ikke er registrert!

 

Når sykkelen ikke er registrert kan ingen ta deg for trim, med mindre du er så dum å kjører på veien da.

 

Har ikke lest hele posten, men det er IKKE mulig å få GODKJENT trim hos biltilsynet, det sier seg selv når grensa er 45km/t...

Det vil gå under trimming, og jeg spør meg selv, hvordan skal du få noe mer ytelse av å få mer hestekrefter, når du likevel må plombe den ned ( enda kraftigere ) for å få den til å gå i maks 45km/t. Da mister du jo pluttselig kraften igjen ? :dontgetit:

Endret av Sc0oT
Lenke til kommentar
Trimming i seg selv er fult lovlig, så lenge kjøretøyet ikke er registrert!

 

Når sykkelen ikke er registrert kan ingen ta deg for trim, med mindre du er så dum å kjører på veien da.

 

Har ikke lest hele posten, men det er IKKE mulig å få GODKJENT trim hos biltilsynet, det sier seg selv når grensa er 45km/t...

Det vil gå under trimming, og jeg spør meg selv, hvordan skal du få noe mer ytelse av å få mer hestekrefter, når du likevel må plombe den ned  ( enda kraftigere ) for å få den til å gå i maks 45km/t. Da mister du jo pluttselig kraften igjen ?  :dontgetit:

5314964[/snapback]

 

 

omdreving, til syk aks :D:tease:

 

men det er riktig som du sier.

Lenke til kommentar
Trimming i seg selv er fult lovlig, så lenge kjøretøyet ikke er registrert!

 

Når sykkelen ikke er registrert kan ingen ta deg for trim, med mindre du er så dum å kjører på veien da.

 

Har ikke lest hele posten, men det er IKKE mulig å få GODKJENT trim hos biltilsynet, det sier seg selv når grensa er 45km/t...

Det vil gå under trimming, og jeg spør meg selv, hvordan skal du få noe mer ytelse av å få mer hestekrefter, når du likevel må plombe den ned  ( enda kraftigere ) for å få den til å gå i maks 45km/t. Da mister du jo pluttselig kraften igjen ?  :dontgetit:

5314964[/snapback]

 

 

omdreving, til syk aks :D:tease:

 

men det er riktig som du sier.

5315208[/snapback]

 

Hehe, du skal ha et heftig drev for å få minske farten så mye.

Nei, det er nok ikke no vits, blir bare vill sløsing med penger.

Lenke til kommentar

Man kan trimme en moped og omregistrere den til lett mtorsykkel, men den må typegodkjennes. Det går nok rimelig greit på en moderne moped eller scooter, men det koster så mye at man like gjerne kan kjøpe en lett motorsykkel. Nå koster det vel så mye å ta mopedførerkort at man like gjerne kan legge på noen tusenlapper og ta for lett motorsykkel i stedet, og eventuelt kjøre moped den første tiden og kjøpe lett motorsykkel når man får råd til det og har fått litt kjøreerfaring.

 

Jeg tok mopedførerbevis etter det "gamle systemet" og jeg kan bekrefte at opplæringen er litt mangelfull. Det er mulig den var basert på at man skal gjøre en liten innsats selv også. Vi hadde tre ettermiddager med teoriopplæring (3 eller 4 timer hver gang såvidt jeg husker) og tilsvarende mengde med kjøring, den første gangen på et lukket område og de to siste i trafikken. Etter den siste gangen med kjøring spurte kjørelæreren: "Synes du det gikk greit?" "Ja" sa jeg. "Javel, da kan du komme innom etter at du har fylt 16 år og hente førerkortet" sa han. Jeg tror jeg betalte 3300 kroner. Nå om dagen koster det vel nærmere 6000?

Lenke til kommentar
Det vil gå under trimming, og jeg spør meg selv, hvordan skal du få noe mer ytelse av å få mer hestekrefter, når du likevel må plombe den ned  ( enda kraftigere ) for å få den til å gå i maks 45km/t. Da mister du jo pluttselig kraften igjen ?  :dontgetit:

5314964[/snapback]

Man trenger ikke å plombere for å sperre farten, man kan alltids mekke noe elektronikk for å sperre farten på 45 km/t. Greier man å sperre farten på Audi/BMW/Mercedes/Porsche til 250 km/t greier man også å sperre en moped på 45 km/t.
Lenke til kommentar
Det vil gå under trimming, og jeg spør meg selv, hvordan skal du få noe mer ytelse av å få mer hestekrefter, når du likevel må plombe den ned  ( enda kraftigere ) for å få den til å gå i maks 45km/t. Da mister du jo pluttselig kraften igjen ?  :dontgetit:

5314964[/snapback]

Man trenger ikke å plombere for å sperre farten, man kan alltids mekke noe elektronikk for å sperre farten på 45 km/t. Greier man å sperre farten på Audi/BMW/Mercedes/Porsche til 250 km/t greier man også å sperre en moped på 45 km/t.

5324776[/snapback]

Dette blir svært vanskelig med Gir-mopeder, det er mye lettere på scooter, pga girene.

 

Ta f.eks du må ta en turtalls-sperre på girmopeden din, og den må sperre på 7000RPM for at farten ikke blir for høy.

Da sperrer den der på ALLE gir, og dermed mister du kraften på en 2takter, for kraften er ofte, eller nesten alltid fra 5000 RPM og oppover.

 

Og ang det med bil, der bruker de jo helt andre teknikker. På en moped i dag så går speedometeret etter wire, jeg TROR ikke det er slikt system på bil.

Og på en scooter, så tror jeg de bruker en elektronisk sperre, og siden det er automat vil det ha en helt annen funksjon enn på girmoped, for da sperrer den når speedometeret når en fart på 45 km/t, men lar scooteren få bruke kreftene i bakker.

Dette funker ikke på moped!

Endret av Sc0oT
Lenke til kommentar
Det vil gå under trimming, og jeg spør meg selv, hvordan skal du få noe mer ytelse av å få mer hestekrefter, når du likevel må plombe den ned  ( enda kraftigere ) for å få den til å gå i maks 45km/t. Da mister du jo pluttselig kraften igjen ?  :dontgetit:

5314964[/snapback]

Man trenger ikke å plombere for å sperre farten, man kan alltids mekke noe elektronikk for å sperre farten på 45 km/t. Greier man å sperre farten på Audi/BMW/Mercedes/Porsche til 250 km/t greier man også å sperre en moped på 45 km/t.

5324776[/snapback]

Dette blir svært vanskelig med Gir-mopeder, det er mye lettere på scooter, pga girene.

 

Ta f.eks du må ta en turtalls-sperre på girmopeden din, og den må sperre på 7000RPM for at farten ikke blir for høy.

Da sperrer den der på ALLE gir, og dermed mister du kraften på en 2takter, for kraften er ofte, eller nesten alltid fra 5000 RPM og oppover.

 

Og ang det med bil, der bruker de jo helt andre teknikker. På en moped i dag så går speedometeret etter wire, jeg TROR ikke det er slikt system på bil.

Og på en scooter, så tror jeg de bruker en elektronisk sperre, og siden det er automat vil det ha en helt annen funksjon enn på girmoped, for da sperrer den når speedometeret når en fart på 45 km/t, men lar scooteren få bruke kreftene i bakker.

Dette funker ikke på moped!

5329016[/snapback]

Turtallsperre er ikke eneste måte å redusere farten på, og jeg mente heller ikke at man skulle bruke turtallsperre.

På biler reduserer kjørecomputeren innsprøytningen i forgasseren når speedometeret når 250 km/t. Legger man litt penger i det, skal man nok kunne greie det samme på moped.

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar
Det vil gå under trimming, og jeg spør meg selv, hvordan skal du få noe mer ytelse av å få mer hestekrefter, når du likevel må plombe den ned  ( enda kraftigere ) for å få den til å gå i maks 45km/t. Da mister du jo pluttselig kraften igjen ?  :dontgetit:

5314964[/snapback]

Man trenger ikke å plombere for å sperre farten, man kan alltids mekke noe elektronikk for å sperre farten på 45 km/t. Greier man å sperre farten på Audi/BMW/Mercedes/Porsche til 250 km/t greier man også å sperre en moped på 45 km/t.

5324776[/snapback]

Dette blir svært vanskelig med Gir-mopeder, det er mye lettere på scooter, pga girene.

 

Ta f.eks du må ta en turtalls-sperre på girmopeden din, og den må sperre på 7000RPM for at farten ikke blir for høy.

Da sperrer den der på ALLE gir, og dermed mister du kraften på en 2takter, for kraften er ofte, eller nesten alltid fra 5000 RPM og oppover.

 

Og ang det med bil, der bruker de jo helt andre teknikker. På en moped i dag så går speedometeret etter wire, jeg TROR ikke det er slikt system på bil.

Og på en scooter, så tror jeg de bruker en elektronisk sperre, og siden det er automat vil det ha en helt annen funksjon enn på girmoped, for da sperrer den når speedometeret når en fart på 45 km/t, men lar scooteren få bruke kreftene i bakker.

Dette funker ikke på moped!

5329016[/snapback]

Turtallsperre er ikke eneste måte å redusere farten på, og jeg mente heller ikke at man skulle bruke turtallsperre.

På biler reduserer kjørecomputeren innsprøytningen i forgasseren når speedometeret når 250 km/t. Legger man litt penger i det, skal man nok kunne greie det samme på moped.

5329441[/snapback]

 

Hvordan skal du få elektronikken inn i speedometert når speedometert går uavhengi av elektronikken, på egen wire ned til hjulet?

 

Det eneste elektronikk som går til speedometeret som jeg vet om er en pære for å få lys, så den blir nok vanskelig.

 

Og dessuten, når ble det innsprøytning på mopeder ( gir, noen scootere bruker noe sånt tror jeg ) ? Eneste elektronikk motoren er avhengi er CDI, så den får gnist. Og kanskje 12v til el-starten.

 

Forgasseren/innsug stilles jo av skrue, men du må gjerne forklare hvordan du skulle fått til et slikt system!

Endret av Sc0oT
Lenke til kommentar
Og du kan modifisere en moped, så lenge det ikke går ut over ytelsen. Feks ta av blinklysene, men da må du signalisere med hendene. Også ta av høyre speil, og la venstre være på.

5144059[/snapback]

 

Det er faktisk ikke lov da ;p er en moped levert med blinklys orginalt skal den ha det x] det er bare det at de som ble produsert uten kan bruke hendene..

 

 

 

Husk også at bremser m.m. ikke er tilpasset høyere hastighet.

 

De fleste mopeder er produsert i land som det er ikke er restriksjoner på moped.

F.eks min CPI er produsert i Italia, den har bremser som tåler en viss fart. (tror det er 80). Det kommer helt ann på hvilket land den er produsert i osv :)

Lenke til kommentar

ta deg nei, mangellapp får man om de er litt kjipe mot deg ;p

 

det er jo eegentlig påbudt om det sitter orginalt på sykkelen.. men samme det, litt tteit å diskutere blinklys x]

 

en ting som hvertfall er offtopic er at det er uvant med blinklysene på sykkel da man er vant til å kjøre bil.. Glemmer å skru de av på sykkelen x] Ser smart ut å blinke til høyre helt til neste kryss liksom..

Lenke til kommentar

DonKristo

post 11/11-2005 : 09:55

Post #11

 

 

Bruker

Registrert: 10/05-2005

Innlegg: 24

 

 

 

 

synest det er litt rart, men ok..

Min moped går i 110km/t+ har effektanlegg og powerfilter på.. Det eneste den overskrider egentlig er jo farta, men en bil går jo over alle fartsgrenser den kjører i, så jeg skjønner ikka at det skulle være ett problem så lenge du passer på å holde deg til 45 km/t. Og så lager den jo jævlig høy lyd... inv_biggrin.gif

 

 

--------------------

Regards DonKristo; king of the world!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er ikke mulig, da må du så og si full trim på moppen! :nei:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...