Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trimming! Er det egentlig lov?


DonKristo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Opplæringa er alleredde blitt strengere. Og du kan modifisere en moped, så lenge det ikke går ut over ytelsen. Feks ta av blinklysene, men da må du signalisere med hendene. Også ta av høyre speil, og la venstre være på.

Sette inn neon lys er lov, men ulovelig og ha på når du kjører med moped.

Osv osv.

En ting, gear mopeder blir nesten kvelt i oppover bakke(orginalt faenskap). Så skal du kjøre orginalt så kjøp scooter.

Lenke til kommentar
Opplæringa er alleredde blitt strengere. Og du kan modifisere en moped, så lenge det ikke går ut over ytelsen. Feks ta av blinklysene, men da må du signalisere med hendene. Også ta av høyre speil, og la venstre være på.

Sette inn neon lys er lov, men ulovelig og ha på når du kjører med moped.

Osv osv.

En ting, gear mopeder blir nesten kvelt i oppover bakke(orginalt faenskap). Så skal du kjøre orginalt så kjøp scooter.

5144059[/snapback]

Gire ned eit hakk og to då vel. Dei fleste kjøretøy vil på eit punkt slite med å klare ein lengre oppoverbakke i høgt gir.

Lenke til kommentar
bremsene på en moped er de samme som på mange lettsykler......    der de blir laget går de i nærmere 100 og da burde de tåle det

 

:w00t:  :w00t:

5151867[/snapback]

Kan kanskje stemme for noen få modeller, men det er andre ting enn bremseskiver og klosser som er minst like viktige. Støtdempere og stivhet i ramme/hjuloppheng er helt avgjørende for hvor vanskelig det blir å kjøre. Det viktigste parameteret er alltid ferdighetene til personen som styrer greiene.

 

Mopedopplæringen knapt nok gode nok ferdigheter til å kunne nødbremse fra 45km/t, ingen lærer å kjøre sykkel på 20 timer. Lurer på hvor mange av dem som trimmer moped som i det heletatt har prøvd en ordentlig hard nedbremsing fra f.eks 80 eller 100km/t, tror mange vil få seg en overaskelse nå man plutselig står med gaffelen i bunn og bakramma henger og dingler over hele veibredden.

Lenke til kommentar
Lurer på hvor mange av dem som trimmer moped som i det heletatt har prøvd en ordentlig hard nedbremsing fra f.eks 80 eller 100km/t, tror mange vil få seg en overaskelse nå man plutselig står med gaffelen i bunn og bakramma henger og dingler over hele veibredden.

5153446[/snapback]

Veldig få, og for nokre av dei var det det siste dei prøvde :(

 

Mopedopplæringa eg gjekk gjennom var ein vits og det var fleire som ikkje kunne kjøre moped med gir etter å ha fått lappen. Teiroprøven var at alle fekk utdelt eit ark der dei skulle krysse litt her og der og navngi fare, informasjon og påbudskilt. Alt sjølvsagt i eit klasserom utan lærar tilstade :shrug:

 

Eg er ikkje i tvil om at ein del mopedar fint kan beherske ein høgare fart og føraren likeså, men det er på langt nær alle og då burde dei heller tatt 125-lappen enn å trimme ein moped.

Lenke til kommentar

Hvorfor kjøpe ny lett? Får jo lett en brukt NSR/RS til 25.000. Eller mindre.

Opplærlinga er ikke veldig mye dyrere. Full-kasko er ingen must.

 

Da kan vi jo sette opp et lite regnestykke.

 

Moped:

 

Pris for moped: +/- 15.000

Opplærling: 4000,-

Forsikring: 2000,-

Trimsett: 7000,-

-------------------------------------------

Total: 28.000

+ Evnt bot for trim: 4000

-------------------------------------------

Total: 32.000

 

De aller fleste får en eller flere bøter i løpet av mopedtiden. Selv fikk jeg bare en.

 

Lett-mc

 

Pris for sykkel: 25.000,-

Opplærling: 10.000,-

Kjøreklær: 2.000,-

Forsikring: 2.000,-

-------------------------------------------

Total: 39.000,-

 

Som dere da ser. 7.000,- dyrere for lett-mc. Men en lett-mc har mange flere fordeler. Man kan kjøre rundt uten å være et nervevrak, man kan kjøre på motorvei, førerkortet gjelder også i utlandet (vet ikke om dagens mopedførerbevis gjør det), man kan ha passasjer, man blir respektert i trafikken.

Denne kunne blitt mye lenger, men dere skjønner.

 

 

Ang trimming. Det står i vognkortet at all endring av motorvolum/ytelse er ulovlig. Punktum finale.

Lenke til kommentar
Suzuki RMX 50 er bygget på en RM 125 e.l. Alt er som en 125 ccm.

Utenom motoren. Den bremser ned j***ig fort fra ca 90-100 til 0 altså...

Uansett så er det ikke artig å kjøre rundt i skogen i 45 km/t og måtte trille opp de bratteste bakkene.. Nei da er det bedre å kjøre opp i 60 og hoppe på homper. DET er adrenalinkick... Kjøre på veldig ujevnt underlag og hoppe som f... Beste hoppet mitt er bare 7-8 meter langt og 1-1,5 m høyt. men det er artig! :thumbup:

5141398[/snapback]

 

 

Det er det værste jeg har hørt.

 

Forskjeller på rmx og rm125.

 

Ramme, svingarm, dempere, motor og bremser.

 

RMX er en spinkel moped og nedbremsingen fra 90-0 er lang som ett vondt år.

 

Parker RMXen ved siden av en RM-125 og til og med du vil se de store forskjellene. Deretter kan du prøve bremsene på RM-125.

Lenke til kommentar

Det er faktisk lov å trimme en moped, men da skal det _bare_ kjøres på bane og den kan ikke være registrert for at det skal være lovlig :) (litt usikker på registrert eller ei, men det står jo i vognkortet at det ikke skal skje)

 

 

Trim som bare faen, men, bare kjør på bane :p Er vel en av grunnene til at det er lov å selge trim.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
trimming er arty men jævelig dyrt når man blir tatt, trust me..

men du kan jo heller

 

plane toppen for bedre komp.

porte opp innsuget & utblåsninga.

små fixing på forgasser'n..

 

du kan jo oxo skifte drev får bedre fart å mindre aks ellr omvendt..  :thumbup:

5289938[/snapback]

 

 

Ehm.. :ermm:

 

Det er jo pokkermeg like ulovlig som og sette på en trimsylinder...

Det eneste er at snuten ikke ser det spesielt godt, har de tralla blir du busta uansett.

 

Men jeg kjører hardcore fulltrim på Furian min jeg, koster ikke et kvekk mer og bli tatt med det som og bli tatt for og kjøre uplombert orginalpotte..

 

 

Jeg tar heller bussen en og kjøre orginal moppe..

Endret av Hi-Fi Lasse
Lenke til kommentar
bremsene på en moped er de samme som på mange lettsykler......    der de blir laget går de i nærmere 100 og da burde de tåle det

 

:w00t:  :w00t:

5151867[/snapback]

Kan kanskje stemme for noen få modeller, men det er andre ting enn bremseskiver og klosser som er minst like viktige. Støtdempere og stivhet i ramme/hjuloppheng er helt avgjørende for hvor vanskelig det blir å kjøre. Det viktigste parameteret er alltid ferdighetene til personen som styrer greiene.

 

Mopedopplæringen knapt nok gode nok ferdigheter til å kunne nødbremse fra 45km/t, ingen lærer å kjøre sykkel på 20 timer. Lurer på hvor mange av dem som trimmer moped som i det heletatt har prøvd en ordentlig hard nedbremsing fra f.eks 80 eller 100km/t, tror mange vil få seg en overaskelse nå man plutselig står med gaffelen i bunn og bakramma henger og dingler over hele veibredden.

5153446[/snapback]

 

De fleste nye mopeder/scootere har bra nok bremseegenskaper til å bremse fint ned fra 100. De selges jo sågar uplombert som akkurat samme modell i noen land, og da går de jo gjerne i 80. Regner med at ting er dimensjonert for minst uplombert hastighet.

 

Det er bedre å bremse på en OK MC men det betyr langt ifra at bremsene er dårlige. Eldre MCer og lettMCer har langt mer lugubre bremser enn en ny moped/scooter. (Det er ihvertfall min erfaring, uten at den innbefatter så enormt mange kjøretøy)

 

Men det med evnene til sjåføren er nok et godt poeng, utrolig mange 16-åringer på moped, som rett og slett er uduglige.

 

AtW

Lenke til kommentar

jo da.. mange kjørere har ikke peil på hvordan man skal oppføre seg i trafikken. men det skulle vært lov og kjørt uplombert moped, såfremt man la inn bedre opplæring for det!

 

og en ting til om det med og oppføre seg i trafikken, er søren meg en go del bilførere som racer forbi mopeder som gærninger fordi de originale mopedene ikke klarer og holde fartsgrensa :)

 

Hatt en del sånne forbikjøringer forbi meg jeg..

 

 

 

Sweet™

Lenke til kommentar

Modifisering av motor i motorkjøretøy er lovlig så lenge kjøretøyet ikke overstiger restriksjonene (maks 50cc og 45 km/t + eventuelt maks støynivå) og man får det godkjent av biltilsynet og betaler eventuelle ekstra hestekraftavgifter.

 

Altså kan man trimme mopeden slik at man får flere hestekrefter til å akselerere opp til 45 km/t og holde farten i oppoverbakkene. Man må da få den inn til biltilsynet og betale ekstra hestekraftavgift.

Haken er da at man må ha funnet på en greie som gjør at farten aldri kan overstige 45 km/t, og støynivået må også være akseptabelt.

 

Et alternativ for å få bedre akselerasjon kan være å bytte drev. Jeg er usikker på om man må få godkjent en slik modifikasjon også.

Høyere fart enn 45 km/t er i alle tilfeller umulig å få legalisert.

 

Edit: Tok vekk en foreldet restriksjon.

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...