Gå til innhold

ASUS A8V - Windows på S-ATA

JayJay347

Anbefalte innlegg

Har eit problem med å legge inn Windows XP på en WD 160GB S-ATA disk på eit ASUS A8V kort.

Starter opp, lager VIA Serial ATA disketten, og setter den i, trykker på F6 i oppstarten av windows og velger Kontrollerdriveren for XP.

Windows installasjonen finner enda ikkje S-ATA disken, og eg har prøvd alle drivere på ASUS sine sider for S-ATA og alle driverene på CD-en som følger med.

samme problem på 3 stk av samme HK, så eg går utifra det ikkje er feil på HK'et.

Under oppstarten, da den ser etter S-ATA disker, "Scan Devices, Please wait", kommer de opp ei rar melding, veit ikkje om den skal vere der, men..

"Hardware Initiate failed, please check device!

The Bios does not be installed. press <g> to continue"

håper nåken kan hjelpe, og at eg har formulert meg forståeli. :w00t:

Ps. Flasha til nyaste BIOS, og fortsatt ingen forskjell.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Onchip SATA Boot ROM skal stå på i bios og Onboard Promise Controller skal være avslått. Sjekk også at du har koblet disken til på rett plass (SATA 1).

Edit:Du har ikke tilfeldigvis en Samsung SATA2 disk?

Hvis du har det må du sette på den medfølgende jumperen.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar

Nei, eg finner ikkje disken i BIOS, satser på det er i biosen til HK'et du meiner, og ikkje til S-ATA kontrolleren. men finner den ikkje der, og ja, "Onchip SATA Boot ROM" er på og "Onboard Promise Controller" er av, disken står på "SATA 1" slotten, men finner den ikkje.

har installert OS på en IDE disk, men når eg skal legge til S-ATA kontrolleren der, se det ut som driverane ikkje er riktige. finner verken disken, eller får opp S-ATA kontroller alternativer.

nåken som har andre forslag ?

Takk for all hjelp, virker som nåke er muffens :hmm:

Ps.

Nei, det er en vanli WD SATA, ikkje Samsung SATA2

Lenke til kommentar

Når du har lagt inn driveren fra disketten og Windows instalasjonen ber deg reboote,så må du gå inn i bios og sette SATA disken som "1st boot device" før du booter igjen. Hvis du ikke gjør det vil du få opp meldingen "Hardware Initiate failed, please check device"

Jeg har akkurat samme hovedkort som deg og testet dette.

Lenke til kommentar

Nei, de fungerte faktisk ikkje :cry:

starter opp windows, legger inn "VIA Serial ATA RAID kontroller(windows XP)" VIAsys.sys heite vel driveren XP lster inn, å så skulle eg reboote, gå i BIOS (på hovedkorte?) å sette SATA til first boot. men i den lista er de ingen S-ATA, berre floppy og DVD-ROMen. å da er eg igrun like langt ?

Trenger hjelp, virker som BIOSen ikkje vil ha nåke å gjere me disken, og vist eg skal legge inn windows, så laster den inn drivera, men hjelper de i BIOSen da ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...