Gå til innhold

hva skjer pá cpu fronten nermeste áret?

leifeinar

Anbefalte innlegg

har jo siste halve áret várt mye hype om skjermkort og bare skjermkort. men hva skjer pá cpu fronten? lite og hőre om det. har litt lyst og kjőpe meg en 3800+ og leke litt med. selv om det kanske ikke er noe vits fra det jeg sitter pá i dag. men som sagt for leken sin skyld :D

kommer det noe spennende som er várd og vente pá eller er det bare og kjőpe X2?

og hva i allvárden er opteron forslags cpu?

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opteron er vel egentlig laget som en server prosessor, men mange som har funnet ut at de nye batchene er gode klokkere. Og derfor bruker de i benche maskiner.

AMD kommer med Sokkel M2 i løpet av de første kvartalene neste år. Intel skal ve l og komme med noe nytt regner jeg mer, men tror ikke at 65nm f.eks kommer før 2007.

Lenke til kommentar
Intel skal vel og komme med noe nytt regner jeg mer, men tror ikke at 65nm f.eks kommer før 2007.

5094429[/snapback]

Har ingen anelse om hva AMD driver med, men har fått med meg en del om intel,

65nm kommer i JANUAR,

Det er fortsatt bare de vanlige Pentium 4 prosessorene i 65nm variant.

Det som i midlertid er intresant er Intels lanseringer i Q2/Q3 2006, da de lanserer "Merom" som er en ny arkitektur på ders nye laptop prosessorer.

I ca samme tid skal også "Corone" dukke opp, Corone Forventes å slå alt og alle ned i støvøla, personlig er jeg litt redd denne skal bli hypa opp til noe den alldri kan matche...

men til deg,

Siden du allerede kjører 2.6ghz amd er det vel lite å hente på oppgraderinger? karnsje du klarer 2.8-2.9 stabilt om du finner en annen ny ok cpu. det er vel ytelse som vises mest i benchmark tall og ikke i praktisk bruk?!

Lenke til kommentar
Intel skal vel og komme med noe nytt regner jeg mer, men tror ikke at 65nm f.eks kommer før 2007.

5094429[/snapback]

Har ingen anelse om hva AMD driver med, men har fått med meg en del om intel,

65nm kommer i JANUAR,

Det er fortsatt bare de vanlige Pentium 4 prosessorene i 65nm variant.

Det som i midlertid er intresant er Intels lanseringer i Q2/Q3 2006, da de lanserer "Merom" som er en ny arkitektur på ders nye laptop prosessorer.

I ca samme tid skal også "Corone" dukke opp, Corone Forventes å slå alt og alle ned i støvøla, personlig er jeg litt redd denne skal bli hypa opp til noe den alldri kan matche...

5098481[/snapback]

Korrekt. Intel kommer med sin 65nm Q4-2005/Q1-2006. AMD er forventet rundt Q4-2006 :)

Jeg gleder meg iallefall til Merom/Conroe, så får jeg se om det blir nytt system på meg. :innocent:

Lenke til kommentar
Funker opteron bra til gaming?

5098446[/snapback]

Like bra som en vanlig A64.

men til deg,

Siden du allerede kjører 2.6ghz amd er det vel lite å hente på oppgraderinger? karnsje du klarer 2.8-2.9 stabilt om du finner en annen ny ok cpu. det er vel ytelse som vises mest i benchmark tall og ikke i praktisk bruk?!

Regner med du snakker til trådstarter?

Lenke til kommentar

kjører @2,5 ghz..... hva man trenger er jo en helt annen historie :whistle: ikke noe artig og leke seg med cpu lengere. stopper på samme punkt hele tia jo.......

hva er denne corone cpu du snakker om?? mad eller intel? socket? synest opteron ser litt spennende ut, det blir uansett ikke får i begynnelsen av januar. og da er vel prisene ramlet litt, sæ har jeg jo momsfritak. sæ jeg slipper kanske unna med 1700,- eller noe

Lenke til kommentar

Regner med du snakker til trådstarter?

Jepp.

kjører @2,5 ghz..... hva man trenger er jo en helt annen historie :whistle:  ikke noe artig og leke seg med cpu lengere. stopper på samme punkt hele tia jo.......

hva er denne corone cpu du snakker om?? mad eller intel? socket? synest opteron ser litt spennende ut, det blir uansett ikke får i begynnelsen av januar. og da er vel prisene ramlet litt, sæ har jeg jo momsfritak. sæ jeg slipper kanske unna med 1700,- eller noe

5099079[/snapback]

Conroe er intels kommende Desktop cpu, Den skal overta etter Pentium 4

Den skal komme i 2. halvdel av 2006 og er bygget på en helt ny arkitektur.

Etter hva jeg har lest kommer den i lga775 format.

kan lese litt her:

http://www.digit-life.com/articles2/cpu/p6-nexgen.html

Å kjede seg når man ikke kan leke med prosessoren hvet jeg "alt" om,

i fjor på denne tiden hadde jeg vel akkurat byttet ut min 3.0c(northwood) med en 3.4c som etter kort tid igjen ble byttet i en 3.2E(prescott) Har jo egentlig ikke hatt behov for å bytte prosessor siden jeg kjøpte 2.6c`n men den nådde jo bare 3,2ghz... :ermm:

Vel kjeder du deg, da er det jo bare å grave i lommeboka ;)

Lenke til kommentar

Her er det en M2 roadmap:

Product Core Socket Launch Date

Athlon 64 FX-62 Windsor M2 Q2'06

Athlon 64 X2 5200+ Windsor M2 Q4'06

Athlon 64 X2 5000+ Windsor M2 Q2'06

Athlon 64 X2 4800+ Windsor M2 Q2'06

Athlon 64 X2 4600+ Windsor M2 Q2'06

Athlon 64 X2 4200+ Windsor M2 Q2'06

Athlon 64 4000+ Orleans M2 Q2'06

Athlon 64 3800+ Orleans M2 Q2'06

Athlon 64 3500+ Orleans M2 Q2'06

Sempron 3800+ Manila M2 Q3'06

Sempron 3600+ Manila M2 Q2'06

Sempron 3500+ Manila M2 Q2'06

Sempron 3400+ Manila M2 Q2'06

Sempron 3200+ Manila M2 Q2'06

Sempron 3000+ Manila M2 Q2'06

Kilde

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
skag1 Postet 04/11-2005 : 08:02

Å steike 

4 kvartal da, men blir morsomt å se 

Tja, nå vet jeg ikke hva som skjuler seg bak disse tallene, og hvor mye selve sokkelovergangen med DDR2 osv vil utgjøre, men en ratingøkning på ca 8% i løpet av et år syns ikke jeg umiddelbart er så veldig mye å hoppe i taket for.

Lenke til kommentar
skag1 Postet 04/11-2005 : 08:02

Å steike 

4 kvartal da, men blir morsomt å se 

Tja, nå vet jeg ikke hva som skjuler seg bak disse tallene, og hvor mye selve sokkelovergangen med DDR2 osv vil utgjøre, men en ratingøkning på ca 8% i løpet av et år syns ikke jeg umiddelbart er så veldig mye å hoppe i taket for.

5155973[/snapback]

Tar du med FX62 så blir det en økning på ca. 14.5%.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...