Gå til innhold

Urettmessig/unødvendig kritikk av andre

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
litt av poenget er jo at man nettopp skal kritisere, hvis du føler at noe er dumt - bør du uttrykke det! Er det noe du synes er bra - skriv det! På et forum som dette må alle si meningen sin, uansett hva det er, ellers er jo hele vitsen borte. Men der det har feilet i dag, er måten det blir sagt på - alt må selvfølgelig være begrunnet og saklig.

5098656[/snapback]

Joda, sant som du sier, sålenge alt er begrunnet og saklig.. Noe det veldig ofte ikke er. Mange får med seg at de kan skrive meningene sine uansett hva de måtte være, men den delen 'begrunnet og saklig' er det mange som glemmer :(

Jeg er enig med trådstarter, det virker som om folk som oftest låser seg til at man ikke skal kunne bruke mer enn 15-20000 på en pc. Det er greit å anbefalle noe annet, men ikke å unnlate å gi et tips i forhold til trådstarters ønske fordi man selv ikke synes det er lurt. :)

Datating: Du sier noe :hmm:

Endret av jh_
Lenke til kommentar

Jeg føler meg litt truffet av dette, regner med du ikke mener å sikte direkte til noe, men når du nevner "pc til 40k" som et eks., tenker jeg du har vært inne og sett på mine og andres råd og tips til han som skulle bruke 40 000 på en pc.

Vel, jeg kan godt forstå at forumet ikke bare består av studenter som lever på stipend og denslags, derfor ville jeg i et slikt tilfelle ha prøvd å finne ut noe om den personen (uten å snoke), og det gjorde jeg; ved å gå inn på profilen hans, fant jeg ut at han var rundt 20 år gammel. Selv sa han at han hadde en timelønn på 51 kr, antar det er etter skatt.

(jeg regnet ut i går at dersom han har timelønn på 51 kr etter skatt, jobber 5,5 timer per dag 5 dager i uka, vil det ta ham 28 uker å tjene 40.000 - da skal han i tillegg gjerne betale mat og husleie og andre utgifter, slik at 40.000 for han vil gjerne være det som er igjen etter et helt år med jobbing, eller kanskje tilogmed 2)

Og en normal 20-åring med timelønn på 51kr burde normalt prioritere andre ting enn en styggdyr maskin som kanskje halveres i pris etter et år, kanskje skal han etterhvert stifte familie og da er det greit å ha spart opp endel penger. Jeg skal ikke gå unødvendig mye inn i hans livvssituasjon, men for en gjennomsnittlig norsk 20åring vil noe slikt være økonomisk uforsvarlig. Jeg har verken lyst eller makt til å nekte ham noe slikt, særlig siden han sa at pc var hans hobby, og han hadde drømt om dette lenge. Jeg ville bare, i likhet med mange andre, råde ham fra dette, systemet han allerede hadde besto jo av high-end-deler som AMD X2-3800+, 2GB ram og GF7800GT om jeg ikke husker feil.

Og jeg har faktisk ligget våken om natten og tenkt på hva jeg ville ha brukt de pengene jeg kunne ha spart i en sånn situasjon på ;)

Ellers er jeg helt enig med trådstarter i første innlegg.

(edit: og jeg tror ikke det var noen som kom med kritikk av ham som person, jeg forstår det slik at det er det du mener, trådstarter?)

Altså: vi trenger uenighet, uten uenighet ville det ikke vært noe å diskutere, og behovet for et forum som HW hadde neppe eksistert. Det vi ikke trenger, er usaklig uenighet og personer som ikke kan godta at det finnes to sider av samme sak. Jeg sier min mening, andre sier sin. Er jeg uenig i det de sier, prøver jeg å ta dette opp på en saklig og begrunnet måte, og forventer at de skal gjøre det samme mot meg. Det aller beste er jo å oppnå enighet, men da dette er såpass sjeldent, er det opp til trådstarter eller den som spør, å velge hvilke argumenter han skal vektlegge, og da har den nedstemte ikke noe han skulle ha sagt (så lenge han ikke kommer med nye argumenter, men da ville ihvertfall jeg oppfatte ham som desperat på oppmerksomhet). Men det er viktig å skille mellom konstruktiv kritikk og personlig kritikk, fordi jeg regner med de færreste angriper personen når de er uenige (slike folk vil vi isåfall ikke ha).

ATTENTION: Bone sitt første innlegg bør taes til etterretning. Det er noe jeg (dessverre) vanligvis ikke tenker mye over, men det har noe med hvilken stemning du er med på å skape på forumet og hvor seriøst du blir oppfattet. Tenk over formuleringen din! (godt mulig jeg kan ha sagt i tråden nevnt over at det er "tull" å bruke så mye. Det er min mening, men jeg ville ikke skrevet det hvis jeg hadde tenkt over det Bone skrev. Men skrevet er skrevet så lenge han har lest det, enten jeg tar det bort eller ikke).

En 40000-kr-datamaskin når du er 20 med ikke sånn veldig god råd, er en dårlig idé, samme hvor mye du har gledd deg til det.
Her må jeg ta litt selvkritikk. Det var etter min og mange andres mening en veldig dårlig idé, mulig han følte det sjøl og, men det går an å si det på en annen måte (noe jeg riktignok hadde prøvd). Endret av surbz00r
Lenke til kommentar

Første post: Klappklappklapp :thumbup:

Edit:

DAMN, er mange oppegående folk her allikevel jo. Føler meg nesten beæret over å være bruker på et forum sammen med mennesker med slike "vakre sinn" (lol). Er enig med BÅDE trådstarter og Surbzoor. Dog denne kommentaren var noget tvilsom:

kanskje skal han etterhvert stifte familie og da er det greit å ha spart opp endel penger
(Leste hva du skrev etter det overstående og skjønte at du ikke mente det sånn).

Oppbyggende kritikk er lov. Rett sjikanering av andre er ikke det (burde ikke være hvertfall). Må si meg skyldig i å være en hykler for å ha skrevet det som står over, da jeg før var en som "disset" andre (på forum vel og merke) før. Men nå har jeg roet meg ned, og tenker mer på mine innlegg fremfor andres.

Endret av Big SturL
Lenke til kommentar
Dog denne kommentaren var noget tvilsom:
kanskje skal han etterhvert stifte familie og da er det greit å ha spart opp endel penger
(Leste hva du skrev etter det overstående og skjønte at du ikke mente det sånn).

Jeg vet ikke hva du tenkte :p men min tanke var ihvertfall at når man stifter familie så er det greit å ha litt penger i bakhånd, du vet liksom aldri hva som kan skje, og da har du kone og unger å tenke på. Litt sent å tenke da at du ikke skulle ha sløst bort alt på pc når du var 20.

Lenke til kommentar
Dog denne kommentaren var noget tvilsom:

Jeg vet ikke hva du tenkte :p men min tanke var ihvertfall at når man stifter familie så er det greit å ha litt penger i bakhånd, du vet liksom aldri hva som kan skje, og da har du kone og unger å tenke på. Litt sent å tenke da at du ikke skulle ha sløst bort alt på pc når du var 20.

5101183[/snapback]

Jeg jeg mente var at du ikke mente det som "dypt" som det kanskje virket. Men herres, hvem tenker på familie når en er tjue år gammel? Med mindre du er fra bygda da :tease:

Lenke til kommentar
Jeg jeg mente var at du ikke mente det som "dypt" som det kanskje virket. Men herres, hvem tenker på familie når en er tjue år gammel? Med mindre du er fra bygda da :tease:

Det var bare et eksempel. Det kan være hvasomhelst annet, poenget er at det kommer nok en tid da han skulle ønske han sparte noe av de pengene. Eller alt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...