myhken Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Denne kan vel bli oppfattet som feilpost, men synes det hører hjemme her. Jeg vet ikke om hva dere andre mener, men personlig synes jeg det til tider blir mye negativ kritikk av andre folk her på forumet. Når folk ber om kritikk / vurderinger av diverse oppsett så er det helt OK. Men hvis folk ber om råd / veiledning / hjelp til å sette sammen en god pc, uansett merke og pris, hadde det vel vært greit om ikke man kommer med masse kritikk som ikke har noe med saken å gjøre. I det siste har forumet hatt flere poster der folk ønsker å bygge/kjøpe drømme pc'en. For noen av disse blir det en dyr pc, og man har kanskje spart og spart i lang tid for å ha råd til denne pc'en. HW.no er vel ikke bare for folk som lever på studie lån og som ikke har råd til å bruke mer enn 5.000 på en pc? Ett forum er som ett samfunn, folk har ulike meninger og oppfattninger av saker. Selvsagt er det full ytringsfrihet, men man trenger ikke å benytte seg av denne retten kun for å rakke ned på andre. Tror forumet hadde blitt mye bedre, om vi fremover heller bruker tid på å besvare spørsmålene, og ikke sitte å mene noe om noe bare for å mene noe, og egentlig ikke bry seg om hva tråden går ut på. Kunne vi ikke laget en egen tråd, der folk kunne sitte å kritisere de ulike trådene.... Om en person kan bruke 40.000 på en pc, og faktisk er ute etter råd og tips om hvilke deler som vil være bra, skulle alle innleggene i den tråden kun handle om de ulike delene, fordeler og bakdeler, erfaringer, tester osv. Det skulle ikke være behov for ett eneste innlegg om hvor dumt det er å bruke 40k på en pc, og hvor styggt det og det kabinettet ser ut, eller hvor dårlig Intel er i forhold til AMD osv. Det går an å skrive at "personlig ville jeg ha gått for en AMD siden den scorer høyere i de og de testene". Slenger du med en link eller to, til noen tester, så er det ett kjempe pluss. Samme med erfaringer "Jeg ville gått for Intel, siden jeg har brukt disse i 10 år, og opplever få problemer" Ikke noe problem. Dere tenker kanskje...jaja dette gjør vi jo. Og det stemmer nok, men så slenger man ofte på noen linjer ekstra..."personlig ville jeg gått for en AMD, siden Intel er ett STORT farlig firma som bare misbruker sin makt, og egentlig bare leverer søppel produkter" Her sliter man med å kunne underbygge disse påstandene, og hvilken nytte gjør dette for trådstarter? Skal han få dårlig sammvittighet for å velge en Intel maskin? Det har ingen ting med saken å gjøre.....man kjøper ofte en pc ut i fra noen behov og andre x faktorer som gjelder den enkelte. (som skryte faktoren osv). Men hvis man ikke spør om meninger rundt dette, så hvorfor begynne å diskutere dette? Vet ikke om moderatorene kanskje kunne laget ett eget forum kun for kritikk av alle mulige tråder. Så kunne man begynt å slå hardere ned på innlegg som kun kritiserer og ikke holder seg til saken. Ofte utvikler tråder seg i en helt annen retning enn opprinnelig ment, siden man ofte ender opp med å diskutere diverse kritikk og meninger folk har om ditt og datt. Ett forum som dette er en kjempe god plass for å søke hjelp eller råd/veiledning. Må man sitte å lese gjennom ti talls innlegg om hvor dumt det er å bruke 40k på en pc, eller hvor stygt kabinettet ser ut, eller hvor farlige Intel er, så mister hele tråden mye av nytteverdien den kunne hatt. Hvis man vil ha meninger om utseende, eller om det er lurt å bruke 40k på en pc, så skriv det i tråden, og så kan folk diskutere dette. Men er man ute etter tips om hardware, så ikke ta fra folk motet til å foreslå deler, ved å "slakte" ideene eller forslagene de kommer med. Kan vi ikke godta at vi har forskjellige meninger om hva som er best, pent, stygt, dumt, bra osv, og heller bare godta andres meninger uansett hvor dumt man selv synes det er. Har jeg en personlig erfaring, er det ikke noen vits i å kritisere meg for denne. Det endrer jo ikke erfaringen min. Så kan man heller skrive om sine egne erfaringer, og godta at andre har gjort seg andre erfaringer. Det er jo ikke slik at hvis jeg har opplevd at Seagate disken min gikk i stykker, at ALLE Seagate diskene i hele verden er dårlige. Men man kan skrive at "jeg har opplevd at to av mine disker har gått i stykker". Kommer det en annen og sier at "jeg har to Seagate disker som har funket fint i 3 år" så er det ingen vits i å kritisere ham for det. Godta at dine disker gikk i stykker og hans gjorde det ikke. Så kan trådstarter selv velge om han vil ha disken eller ikke. Vi er ikke her for å ta valg for andre, men å hjelpe andre med å ta sine valg. Dette gjør vi best ved å komme med kontruktiv kritikk og dele våre erfaringer og informasjon man sitter på. Dette ble en lang tråd, og jeg har sikkert halve forumet på nakken, men jeg bruker min rett til å komme med mine synspunkter rundt dette temaet. Denne tråden er åpen for andres meninger rundt dette temaet. Ps! Leif har sikkert tatt seg en tur innom Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Veldig bra innlegg. Alt jeg hadde å si om dette. Lenke til kommentar
tommy_89 Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Folk bruker pengene på det de vil, og jeg gidder ikke å legge meg oppi hvor mye folk bruker på data. Enig med trådstarter.... Lenke til kommentar
tropic Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 bra inlegg ja.. nesten som en stil på skolen.. hehe.. Lenke til kommentar
wotg Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Mange bra poeng mhyken, men noen ganger føler jeg det er viktig å si ifra. Det hender ganske ofte at en eller annen kid har fått alt for mye "konf" penger og går hel bananas mtp. utstyr, da synes jeg det er greit å foreslå noe litt billigere/mindre ekstremt og minne vedkommende på at det er mye annet her i verden å bruke penger på, i slike tråder er det ofte små justeringer som skal til for å få pcen ned på et fornuftig prisnivå. Lenke til kommentar
ducmaster Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 kjempebra innlegg av trådstarter har selv merket at det har vært mye urettmessig kritikk av andre på en haug med innlegger, noe som både er unødvendig og som heller ikke hjelper de som er på jakt etter hjelp Lenke til kommentar
SF2-Guile Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Veldig bra og gjennomtenkt innlegg. Når det gjelder det med å kritisere for å bruke 40k på en PC så er det selvfølgelig lov å si ifra om at det kanskje ikke er så lurt. Men det er mye måten det sies på. Noen kommer med: Ikke bruk så mye penger på en PC. Da er du bare dum... Sett flere slike svar. men om man heller kommer med: Er du sikker på at du vil bruke så mye penger på en PC? Men får mye bra for 15k. Det er en stor forskjell her. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 2. november 2005 Forfatter Del Skrevet 2. november 2005 Glemte en ting (hehe er det mulig!!).... Å foreslå billigere alternativer er jo selvsagt en fordel. Det er jo bare å begrunne det. Ofte ser man fort på tester at det er snakk om få prosenter forskjell mellom to deler som kanskje ligger langt fra hverandre i pris. Da går det jo ann å nevne at forskjellene er så små, at man virkelig må vurdere om det er verdt forskjellen. Det meste av hardware er testet en rekke forskjellige steder, så man burde ha masse grunnlag for å kunne vise til slikt materiale. "Trådstarter kunne jo bare sjekket litt på google" kan man jo også si. Selvsagt det er en mulighet, men heller bare foreslå dette, og så kan du vise at du faktisk har lest disse testene, og referere til disse. På denne måten deler man kunnskap på en fornuftig måte, som ikke kan oppfattes som negativ kritikk, men som konstruktiv kritikk... Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Trådstarter har mange gode poenger som jeg også synes burde taes til etterfølge Lenke til kommentar
Sluven Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Bra sagt(av trådstarter) men sikkert mye bra av dere andre også Det der støtter jeg deg helt og fullt på Lenke til kommentar
notalive Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Veldig bra og gjennomtenkt innlegg. Når det gjelder det med å kritisere for å bruke 40k på en PC så er det selvfølgelig lov å si ifra om at det kanskje ikke er så lurt. Men det er mye måten det sies på. Noen kommer med: Ikke bruk så mye penger på en PC. Da er du bare dum... Sett flere slike svar. men om man heller kommer med: Er du sikker på at du vil bruke så mye penger på en PC? Men får mye bra for 15k. Det er en stor forskjell her. 5094700[/snapback] Kunne ikke sagt det bedre selv. Veldig bra innlegg, både av trådstarter og SF2-Guile Lenke til kommentar
Bone Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Veldig, veldig mye sanne og gode ord her!! Og, sagt på en annen måte; Det er STOR forskjell på å si at "Det er bare TULL å betale SÅ mye" og "JEG ville heller ha valgt en litt rimligere type, da du sparer mange penger, og forskjellen er marginal" .. Samme sak, bare en mer positivt ladet setning.. Vil nesten foreslå *sticky* på denne her.. Lenke til kommentar
VegardStr Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 (endret) Mange bra poeng mhyken, men noen ganger føler jeg det er viktig å si ifra. Det hender ganske ofte at en eller annen kid har fått alt for mye "konf" penger og går hel bananas mtp. utstyr, da synes jeg det er greit å foreslå noe litt billigere/mindre ekstremt og minne vedkommende på at det er mye annet her i verden å bruke penger på, i slike tråder er det ofte små justeringer som skal til for å få pcen ned på et fornuftig prisnivå. 5094662[/snapback] så enig at eg skulle sagt det sjøl Vegard Endret 2. november 2005 av vegis Lenke til kommentar
nilsjohanole Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Bra innlegg av trådstarter. Er innom dette forumet av og til siden jeg har jobba med hardware i snart 40 år :-). Når jeg ser slike "max. PC for 40k" blir jeg mistenksom. Er dette seriøst eller er det en fjortis som skal ha bekreftet at han har lært seg å lese brosjyrer. Har en nabo som for et par år siden fikk hjemmePC med skattefradrag (les: vi skattebetalere er med og sponser). Junior måtte ha værste sort av alt: rett og slett for å ha å skryte av i friminuttene! Jeg mener å huske at PCn havna på over 45k! Har en følelse av at det er flere av denne sorten i disse forumene. Dessverre. Kvaliteten på innleggene kunne godt ha vært noe høyere. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Veldig bra skrevet! Har ikke vært så aktiv i det siste, hvertfall ikke i denne delen av forumet, men kjenner meg nok igjen ja, har nok selv flere ganger kommet ut ltit off-topic og det er ganske ofte at trådene "skifter emne" eller at svarene man får er håpløse. Husker når noen postet et innlegg på engelsk jeg, da fikk man kun positive og saklige svar, kanskje fordi fjortisene ikke kan så godt engelsk? Lenke til kommentar
Sir Samuel Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Right on! Er møkka lei av og lese tråder på jakt etter info og måtte skumlese gjennom uendelig mye dritt som har null med trådstarters spørsmål og gjøre. Lenke til kommentar
trulsta Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 men problemet er jo at mange "noobs" tror at en pc til 40k gir dobbelt så mange fps i spill som en til 20k, synes det bare er på sin plass å påpeke dette - da det i 99,9% av tilfellene er idioti. Bedre å vente to år, for så å kjøpe en pc til for 20k. Er jo ofte folk som har spikket og spart kjempe lenge - ikke nødvendigvis bare rikinger som bare kan "kaste pengene ut av vinduet" men jeg er enig i at det er bedre måter å påpeke dette på enn det som ofte blir praktisert i dag.. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 men jeg er enig i at det er bedre måter å påpeke dette på enn det som ofte blir praktisert i dag.. 5097123[/snapback] Det er akkurat HER det ligger, mener jeg .. Det er forskjellige måter å si ting på! Det er selvfølgelig lov å advare folk, men ta det på en normal tone. Kanskje en fyr rett og slett har lysst til å bruke en helvettes mange penger, for å være kongen på haugen en liten periode, eller kanskje han er rett og slett uviten; Det er lov å si i fra! Men, igjen; Si det på en måte som ikke er nedlatende, eller spydig. Det er lov til å mene at hele kjøpet er totalt WASTE, men si det på en konstruktiv måte, og kom med alternativer. Tullete innlegg som ikke tjener saken skaper bare dårlig stemning.. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Godt skrevet og jeg er 100% enig Det største problemet her på forumet er at folk bare "må" kritisere Lenke til kommentar
trulsta Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 litt av poenget er jo at man nettopp skal kritisere, hvis du føler at noe er dumt - bør du uttrykke det! Er det noe du synes er bra - skriv det! På et forum som dette må alle si meningen sin, uansett hva det er, ellers er jo hele vitsen borte. Men der det har feilet i dag, er måten det blir sagt på - alt må selvfølgelig være begrunnet og saklig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå