Gjest Slettet+1374861 Skrevet 25. august 2002 Del Skrevet 25. august 2002 trenger en nybjynderguide (lett og fårstå, godt forklarende) til overklokking av P4 sine 533 (2,26/2,4 osv) prosessorer. hovedkort: Abit BG7. minne Samsung 512 PC2700. takk takk. Lenke til kommentar
[nicko] Skrevet 25. august 2002 Del Skrevet 25. august 2002 Hva med nybegnnerguidene her på overklokking.no? Lenke til kommentar
enter Skrevet 25. august 2002 Del Skrevet 25. august 2002 Quote: Den 2002-08-25 19:00, [nicko] skrev:Hva med nybegnnerguidene her på overklokking.no? Ja, - apropos nybegynnerguidene, - kan du niko eller noen trekke frem noen konkrete tips, etter bare et, -i nybegynnerguidene som hjelper nybegynneren i gang? Så til viCtim. Det er hovedkortet ditt som er nøkkelen. Les "User's manual" om du har den, og les om muligheter til å justere BIOS, på Asus-manualen min står det under BIOS setup, Advanced Meny, -men du har Abit-HK da ... Under Advenced Meny finner du (på Asus) CPU Frequency (Mhz) som kan justeres, og CPU Vcore setting. Om du får justert disse to, er du i gang. Ikke tenk på kjøling, - boxed-vifta/kjøleren er god nok foreløpig. Tipper du kan justere CPU Frequency (Mhz), - som er det samme som fsb, til et sted mellom 166 og 200 som maksimum, og at du kan sette Vcore til 1,75V - 2,1V som maksimum. Uten manualen skal du lete etter de samme tingene i menyer i BIOS på sjermen. Om du finner frem, - kan du fette fsb til 150 og Vcore til 1,75, - og kjøre. Funker det har du overklokket. - Så kan du prøve å øke fsb ytterliger med samme Vcore, - til maskinen ikke klarer å henge med lengre. Da får du prøve å justere opp Vcore ytterligere, om du får startet igjen - så får du se. Så er det nok på eget ansvar da, eller mitt??? ... :wink: Lenke til kommentar
enter Skrevet 25. august 2002 Del Skrevet 25. august 2002 Quote: Den 2002-08-25 18:02, viCtim skrev:trenger en nybjynderguide (lett og fårstå, godt forklarende) til overklokking av P4 sine 533 (2,26/2,4 osv) prosessorer. hovedkort: Abit BG7. minne Samsung 512 PC2700. Heihei alle sammen, - han sier han har hovedkort Abit BG7. Er det noen som kan fortelle hvordan man overklokker på kortet? ... Må jo renge med det finns! Lenke til kommentar
Tosh Skrevet 25. august 2002 Del Skrevet 25. august 2002 Jeg blander meg inn i tråden her, i håp om at noen bare kan komme med en liten anbefaling av P4-prosessorer i samme slengen. Hvis jeg skal skaffe meg en 2.4ghz .. bør jeg satse på PC400 eller PC533? Og da med tanke på samme spørsmål som starta denne tråden. Overklokking.. Lenke til kommentar
enter Skrevet 25. august 2002 Del Skrevet 25. august 2002 Quote: Den 2002-08-26 00:35, Tosh skrev:Jeg blander meg inn i tråden her, i håp om at noen bare kan komme med en liten anbefaling av P4-prosessorer i samme slengen. Hvis jeg skal skaffe meg en 2.4ghz .. bør jeg satse på PC400 eller PC533? Og da med tanke på samme spørsmål som starta denne tråden. Overklokking.. Det har det aldri blitt gitt noe svar på, - som jeg har festet meg med. Generelt er det nok "lov-end" -prosessorene i hver serie som kan overklokkes mest. Nevner da P4-1,6/400 NW, som har en "frequency Multiple" eller multiplier på 16, og P4-2,26/533 NW som har en multiplier på 17. :smile: Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1374861 Skrevet 26. august 2002 Del Skrevet 26. august 2002 enter: kan du fette fsb til 150 og Vcore til 1,75, - og kjøre. Funker det har du overklokket. - Så kan du prøve å øke fsb ytterliger med samme Vcore, - til maskinen ikke klarer å henge med lengre. Da får du prøve å justere opp Vcore ytterligere, om du får startet igjen - så får du se. --------------------------- og hvis "maskinen ikke klarer å henge med lengre", hva da? jeg hører om svi'ing av saker og ting, og omting som ikke tåler evt varme og slike ting. forklar litt Lenke til kommentar
enter Skrevet 26. august 2002 Del Skrevet 26. august 2002 Quote: og hvis "maskinen ikke klarer å henge med lengre", hva da? jeg hører om svi'ing av saker og ting, og omting som ikke tåler evt varme og slike ting. forklar litt P4 NW klokker seg ned selv om den blir for varm. Om du klokker opp CPU uten å stille Vcore, kan du holde på til du får stabilitetsproblemer, bootproblemer, sort eller blå sjerm. - Da vet du hvor langt din CPU kommer med default(std.) Vcore. - Så får du komme deg inn i BIOS igjen og stille opp Vcore og fortsette, - eller ned fsb til stabilt nivå. Om du har AGP/PCI-lock på hovedkortet, kan du vel bare kjøre på. Om du ikke har det, - kan muligens harddisker og andre ting du har i kabinettet gå til motaksjon, og nekte å være med på leken. - I værste fall for godt. Det har jeg ikke noe greie på, - men jeg har ikke AGP/PCI-loc på mitt Asus-kort, - og kjører derfor ikke kontinuerlig på veldig høy fsb. Når jeg bytter til HK med AGP/PCI-lok, - lar jeg maskinen stå og leve overklokket til fsb 166+ og Vcore 1,75+ tenker jeg. Lenke til kommentar
Trondos Skrevet 26. august 2002 Del Skrevet 26. august 2002 Eg såg ein guide her: http://www.sharkyextreme.com/guides/hwGuid...cle.php/1380951 Skal du spare pengar, ser det ut som om ein P4 1800 Northwood er tingen. :smile: Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1374861 Skrevet 26. august 2002 Del Skrevet 26. august 2002 takk for tipset, men jeg har allerede kastet pengene mine ut viduet skal vel ha denne maskinen i 3-4 år så tenkte jeg kunne ta litt hardt i når jeg først var i gang;) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå