Gå til innhold

Legge alle DVD filmene på harddisk - hvordan

Anbefalte innlegg

Hei.

Bygger en mediapc og vurderer å legge inn alle DVD filmene mine på disken. Har sett at f.eks DVDshrink kan kopiere filmene, men de blir jo litt store :)

Noen som har gått igjennom denne prosessen? Minner jo litt om "hvilken bitrate skal jeg velge på mp3 filene mine" kanskje, men vil gjerne få tips til programmer og formater :)

Det skal virke i XP Media Center og media portal

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du vil at filmene dine skal ta mindre plass må du nok gjøre dem om til divx eller xvid eller lignende. Dette er en mye mer komplisert prosess enn å lage mp3-filer. Sist jeg gjorde dette husker jeg at jeg måtte bruke fem forskjellige programmer og for å få en ferdig divx-fil. Det var mye knoting og frem og tilbake for å finne riktige instillinger for de forskjellige filmene jeg skulle konvertere. Men dette var for to år siden, kan være det er kommet noen enklere måter å gjøre disse tingene på idag.

Lenke til kommentar

En DVD plate er på 4.7 GB. Dette er plassen en DVD film tar.

Jeg regner med du er fult klar over at ved å komprimere og gjøre de mindre risikerer du å få filmer som ikke har den orginale kvaliteten.

Du har ikke vurdert å heller kjøpe større og flere harddisker da..slik at du får en sann DVD kopi på diskene dine. En backup av DVDene dine er fin fint det og veldig morro når man har et mediacenter...men å ha dårligere kvalitet en DVDen som ligger i coveret ved siden av...jeg vet hva jeg hadde sett på.

AKIRA

Lenke til kommentar

Hei, takk for svar!

Joda, vet godt at komprimeringen forringer kvaliteten, trodde kanskje at f.eks DivX var såpass bra at jeg ikke ville merke så stor forskjell :)

Musikken min er på mp3 - er fornøyd med det (320k).

Men du har et poeng, disker blir jo billigere og billigere. DVD'ene mine ser ut til å være dual layer alle og ligger på mellom 6 og 8 GB per skive, jeg har ca 120 filmer så 1TB holder jo disse - da er det jo beste kvalitet. Er det da fornuftig å fortsette å benytte DVDshrink? Disse TS_Video/TS_Audio katalogene - kommer de til å dukke opp i media center, eller vil bare filmnavnet dukke opp? Vet ikke hvordan disse mappes, har bare brukt avi filmer hittil.

Hvis jeg skal komprimere da - hvordan kan dette gjøres enkelt?

Lenke til kommentar

Hvis du bruker DVD Shrink så kan du jo i hvertfall ta bort unødvendig lydspor og ekstramateriale. Du trenger sikkert ikke den tyske versionen av matrix f.eks :) og ekstramateriale har du jo på disken uansett så trenger ikke å legge det på harddisken. Slik har i hvertfall jeg gjort det. Da er det de fleste filmene på rundt 4 gb... det er ikke så mange kronene pr film hvis du regner på hva det koster for en harddisk...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei.

Man må regne med at filmer tar plass. Hvis man tror man klarer å få perfekt film til minimum plass tar man feil. Her må man altså velge enten få elendig film, men da er den veldig godt komprimert og ikke tar noen plass.

Eller at man lar filmen(e) tar den plassen de(n) tar.

Er enig med de andre at det går ann å kvitte seg med ekstra materiale osv, men filmen vil allikevel ta stor plass. Sånn er det bare.

Lenke til kommentar

Jeg bruker Fairuse Wizard til å lage DivX-kopier av DVD-filmer. Har krympet opptil tre timer lange filmer ned til CD-størrelse og ser knapt forskjell på en vanlig TV. Fairuse er uhyre enkel å bruke - du må bare velge hvilken videofil du ønsker, hvilket lyd- og tekstspor når det er flere å velge mellom.

http://www.fairusewizard.com/lang_en/fairu...ht_edition.html

Når Akirax24 hevder at en DVD er på 4,7 gigabyte og at det er den plassen en DVD-film tar, så er det vel ikke helt korrekt. En ett-lags DVD er på 4,38 gigabyte, men kjøpefilmer er på to-lags, som dermed har ca. dobbelt så mye plass. (At produsentene skriver 4,7 GB på ett-lagsplatene er en tilsnikelse for å få det til å se ut som det er mer plass enn det er.)

Endret av Beatnik
Lenke til kommentar
En DVD plate er på 4.7 GB. Dette er plassen en DVD film tar.

Jeg regner med du er fult klar over at ved å komprimere og gjøre de mindre risikerer du å få filmer som ikke har den orginale kvaliteten.

Du har ikke vurdert å heller kjøpe større og flere harddisker da..slik at du får en sann DVD kopi på diskene dine. En backup av DVDene dine er fin fint det og veldig morro når man har et mediacenter...men å ha dårligere kvalitet en DVDen som ligger i coveret ved siden av...jeg vet hva jeg hadde sett på.

AKIRA

5095290[/snapback]

Hvordan kan du prestere å si noe sånt? Stort sett alle DVD-filmer på markedet er DVD-9, ikke DVD-5, dvs dual-layer, ikke single-layer. Noen av platene er DVD-10 og noen er DVD-18, f.eks noen utgaver av Terminator.

En DVD-film er ikke 4,7GB bare fordi en DVD-5-plate er på 4,7GB, så enkelt er det.

Lenke til kommentar

Du må ikke finne på å sammenligne komprimert musikk med mp3 med komprimert film i divx. Mp3-koding kan lure selv den mest ihuga hi-fi entusiast til å tro at man lytter på ikke-komprimert. Hvis du komprimerer film med divx lurer du ikke engang din gamle tante. Kvalitetsforskjellen er enorm. DivX er fint å bruke til tegnefilmer/animerte filmer(liten kravstor målgruppe samt at animerte filmer er takknemlige å komprimere). Hvis du komprimerer "ringenes herre" med "dvdshrink" vil du til og med der merke stooor forskjell. Vel og merke at du har et tv-apparat av normalt store dimensjoner. Hvis du skal se på en 14 tommer derimot....Men større enn 14 tommer er uaktuelt for komprimert film.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...