Gå til innhold

Søking i et filarkiv over LAN

tha_lode

Anbefalte innlegg

Hei.

Vi har en gammel XPsp2 maskin som har et stort filarkiv som vi trenger å søke i over nett og kopiere ut filer mange ganger i løpet av dagen.

Arbeidsstasjonene er MACer med OS 10.3.9.

Søk tar typisk 1.5 til 2 minutter hver gang. Det er rundt 47000 filer som samlet opptar ca 300 gig.

Filene ligger på en Seagate 400gig PATA med NTFS formatering. Jeg har indeksert disken, men det virker ikke som det hadde noe å si.

Fikk nettopp skiftet over til DMA istedet for PIO som hjalp på kopieringshatisheten, men søk tar fortsatt lang tid. CPU er ikke i nærheten av å peake og nett ligger stortsett under 5 %.

Maskinen: WinXP sp2, PIII 800 mhz med 512 ram, 3com 10/100 3c905c-TX og et VIA hovedkort

Gode råd mottas med takk.

Endret av tha_lode
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

Vi har en gammel XPsp2 maskin som har et stort filarkiv som vi trenger å søke i over nett og kopiere ut filer mange ganger i løpet av dagen.

Arbeidsstasjonene er MACer med OS 10.3.9.

Søk tar typisk 1.5 til 2 minutter hver gang. Det er rundt 47000 filer som samlet opptar ca 300 gig.

Filene ligger på en Seagate 400gig PATA med NTFS formatering. Jeg har indeksert disken, men det virker ikke som det hadde noe å si.

Fikk nettopp skiftet over til DMA istedet for PIO som hjalp på kopieringshatisheten, men søk tar fortsatt lang tid. CPU er ikke i nærheten av å peake og nett ligger stortsett under 5 %.

Maskinen: WinXP sp2, PIII 800 mhz med 512 ram, 3com 10/100 3c905c-TX og et VIA hovedkort

Gode råd mottas med takk.

5093978[/snapback]

Hvis du sjekker på nettverket så genererer nok dette en god del trafikk, og det er sannsynligvis det (ikke diskytelsen) som er problemet. For å sitere Mr Sunde, rådyra er gode. Internet File System fra Oracle vil såvidt jeg husker kunne løse dette, men et blir litt tungvindt igjen. Evt kan du se på muligheten til å bruke Remote Desktop til filarkivet, evaluere lokalt (på den PCen) evaluere hva som skal kopieres, og så pushe dette tilbake til klienten. Men, det er vel ikke akkurat noen god løsning det heller.

Hvis søket viser seg å ta lang tid lokalt også kan du sjekke status for indeksering av disken.

Selv om dette ikke er en konkret løsning på problemet, håper jeg i hvert fall at det var til noe hjelp.

Lenke til kommentar
Det er desverre ikke mulig å snevre inn mengden vi søker over.

MAC OS 10.4 skryter av søkefunksjonene sine. Kjenner noen til åssen dette funker? Kan  10.4 indeksere nettverksdisker også?

5097257[/snapback]

Det tviler jeg sterkt på. Det meste jeg kjenner av indekseringsløsninger holder indeksene sine oppdatert ved, på en eller annen måte, å knytte seg til prosessen som gjør oppdateringer/endringer osv. Det er ingen måte du kan gjøre dette over nettverket og garantert holde indeksen oppe.

Det er mulig det gjøres på en annen måte på Mac OS X, men jeg tviler ærlig talt på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...