Gå til innhold

Active Directory - Opprette begrensede brukere

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har følgende problem:

Jeg har behov for å kunne opprette brukere i domenet som KUN skal ha tilgang til e-post. Denne skal kunne sjekkes via web-mail, og det er ikke ønskelig at brukerne kan logge inn på maskinene i nettverket. Er det noen som har noen tips til hvordan jeg kan gjøre dette?

Eventuelt om det finnes noen script som kan kjøres for enkeltbrukere som automatisk logger ut av windows dersom brukeren prøver å logge seg på?

Takker for alle svar!

Med vennlig hilsen

Jo

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har behov for å kunne opprette brukere i domenet som KUN skal ha tilgang til e-post.  Denne skal kunne sjekkes via web-mail, og det er ikke ønskelig at brukerne kan logge inn på maskinene i nettverket.  Er det noen som har noen tips til hvordan jeg kan gjøre dette?

5093439[/snapback]

Jeg regner med det er Exchange du sikter til her. Løsningen jeg ville ha forsøikt her er som følger: For det første ville jeg laget et eget OU til mailbrukerene, dernest ville jeg laget en GPO på OUet som fratok rettigheten "allow users to log on interactively" (eller noe sånt). Da skal du være i boks, bare du passer på å flytte brukerene som kun skal ha tilgang til mail inn i dette OUet. Jeg har ikke testet denne løsnignen selv, og kan ikke garantere at den virker.

Et annet alternativ som kan hjelpe er å gi brukerene i OUet tillatelse til å logge på lokalt kun på mailserveren, men det svekker sikkerheten og fordrer derfor strengere fysisk sikring av serveren. Jeg vil derfor ikke umiddelbart anbefale dette.

Endret av roac
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...