Gå til innhold

WD80SE i raid0 gir elendig resultat

thelea

Anbefalte innlegg

Har satt to nye WD 80GBse harddisker opp i raid 0 på et Abit KT7-raid. Brukte fdisk, formaterte og installerte xp. Prob er bare at de er virkelig treige. Fikk bare ca 15000 poeng i SiSoft Sandra 01. Dette er da ikke holdbart. Har prøvd forskjellige jumper settings og forskjellige kabler. Er det hardware eller software prob? Er litt pissed nå, og lurer på om jeg kan ha satt opp diskene feil eller om andre komponenter har skylden.....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv har jeg et KT7-Raid. (Med Western 80 gig SE)

Har store problemer med å få UDMA i Windows 2000.

Selv med nyeste VIA 4 in 1 drivere så er det vanskelig å få DMA valgt. (Står på PIO)

Jeg oppgraderer driverne, og joda, harddisken står valgt som DMA. Restarter maskinen og hardisken har skiftet til PIO igjen.

Maskinen låste seg ganske kjapt da harddisken stod på DMA.

(Gleder meg til å få nytt hovedkort)

[ Denne Melding var redigert av: Phyro på 2002-08-30 17:58 ]

Lenke til kommentar

Har du oppdatert raid-driveren (sikkert highpoint). Last ned fra abit sine hjemmesider. Hadde problemer på mitt kt7a-raid før jeg oppdaterte driver. Fikk jevnt ca 16000kb/s i HDtach før oppdatering og snitt 50000kb/s etter (varierer fra ca 40000 - 60000 kb/s.

Har 2 stk IBM 40 GB 120GXP som master på hver sin kabel. Stripe size 64k

Fikk nettopp 37052 i sisoft sandra 2002 standard.

Lian-Li PC-60 USB

Abit KT7A-Raid

AMD T-Bird 1.4

768 SD RAM

Western Digital 80GB 8mb cache

2*40 GB IBM 120GXP RAID 0

ELSA Gladiac 920 Geforce 3

WinXP Pro

[ Denne Melding var redigert av: Kjellinge på 2002-09-01 15:43 ]

Lenke til kommentar

På mine wd80se har jeg prøvd med 16b block size og 2M bs. Fikk fra 35000-40000 i sisoft sandra men for begge bs nesten lik buff/seq read/write (+-15%) men det var stor variasjon på random read/write. Har random read/write mye å si på den praktiske ytelsen?

Skal man bruke liten block size på vanlig bruk (les: windows) eller sånn midt imellom (32/64b ?) eller maks? Hva er best på spill?

Skulle gjerne hatt linker til diagrammer eller noe, som viser den praktiske ytelsen.

Lenke til kommentar

Du bør velge 16K stripe size og 16K cluster size. Hver disk må ha egen kanal og være satt til "Master". Du plasserer hver disk på den første kontakten på IDE kabelen, den som er nærmest hovedkortet. Bruker du Cable select må du bruke den siste kontakten og dette gir for lang signalvei og ytelsen går ned. Det er også anbefalt å bruke tradisjonelle IDE kabler (flate) og de ikke de runde siden disse er det mer forstyrrelse i p.g.a. at ledningene ligger veldig tett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...