Hurragutten Skrevet 1. november 2005 Del Skrevet 1. november 2005 (endret) Har planer om å oppgradere til et Athlon 64 X2 3800+ system med et DFI Lanparty UT NF3 Ultra-D . Har så planer om å oc den opp til 2.4 ghz, spørsmålet er hvilket minne jeg skal bruke. Vil ha 2GB, men lurer på om jeg skal bruke "billig" RAM som Twinmos og sette minnet til 333 mhz slik at det blir klokket opp til 400 mhz ved oc av fsb til 240 mhz. Eller bruke dyrere RAM som OCZ PC 4000 som koster 1200 kr mer, men som kan kjører 1:1 med fsb opp til 240 mhz. Hvor mye er det ytelsesmessig å tjene på den dyrere RAM'en? Vil det faktum at den kjører synkront i seg selv gi bedre ytelse i tillegg til den økte båndbredden? Vil det være noen problemer knyttet til å sette hastigheten først ned på det billige RAM'en for deretter å klokke den opp til standard hastighet asynkront med fsb? Andre minnebrikker som er billigere enn OCZ brikkene som klokker like bra? Endret 1. november 2005 av Hurragutten Lenke til kommentar
tbend Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Ville satsa på 1:1 hvertfall på X2 Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Men du får ikke noe dårligere ytelse på å kjøre minnet "asynkont" på A64, så lenge det er lik hastighet sefff. Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Hvem i all verden er det som planlegger å klokke prosessorer opp til en viss grense?? "Jeg skal kjøpe meg en AMD Sempron 2600+, planlegger å klokke den opp til 3GHz" Man får det man får, noen kommer langt, andre ikke. Hvis du har satt deg en grense på 2,4, og syns det er greit, hadde jeg holdt meg til Value-RAM. Vil du høyere, og liker at RAMen holder følge (selv om det ikke har så mye å si for K8), ville jeg satset på PC4000 et eller annet. Folk har klart 220MHz uten problemer på Corsair Value-brikker, bare man er litt obs på timings, så man må ikke ha det dyreste av det dyre for å kunne kjøre på litt. Når du har DFI som klarer å dytte litt spenning til RAM-modulene (over 3v på ditt kort?), bør du kanskje vurdere Twinmos PC3500 BH-5. Disse brikkene liker høy volt (3v +++) og kommer i mange tilfeller ganske høyt. Overklokking.no testet vel disse, som kom godt over 240MHz ihvertfall. Disse brikkene er billige også, i forhold til f.eks de forskjellige seriene fra OCZ. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå