Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med DI-614+ og Dell i9300. Trenger hjelp

Anbefalte innlegg

Trenger hjelp med en Dlink DI-614+ og Dell i9300.

For et par uker så tok strømadapteren til routeren vår kvelden. Til da så hadde den funket perfekt med min Dell pc. Jeg tok en annen strømadapter fra en annen Dlink produkt som vi har her hjemme, og da var routeren oppe og gikk. Men etter noen dager etter at den originale strømadapteren døde så har vi her hjemme hatt mye problemer med routeren.

Vi har tre forskjellige pcer som bruker routeren samt IP-telefon. To av pcene er koblet til via WLAN. Den tredje er koblet til direkte med nettverkskabel.

Problemet vi har fått er at når min pc, Dell i9300 kobler seg på nett så pleier routeren å slå seg av, eller den slår seg ikke av, men stopper liksom helt opp. Og da må vi som regel dra ut pluggen på routeren og inn igjen for at alt skal funke. Etter noen minutter at jeg har slått på pcen og surfer nettet så pleier dette å skje. Det som er rart er at vi ikke hadde disse problemene før, når vi hadde den originale strømadapteren. I det siste så har jeg prøvd to forsjellige firmware, versjon 2.32 og 2.33. Det har hjulpet litt å gå tilbake til v2.32, og routeren stopper ikke opp så mye som før, men jeg har fortsatt problemer med nettet, at jeg mister forbindelse flere ganger med noen minutters mellomrom, mens de andre ikke mister forbindelse, men det hender at alt stopper opp. Ellers pleier det ikke å være problemer når jeg, altså min pc ikke bruker vårt nett, da er alt en fryd her i huset. Men det er jo såklart kjipt at jeg ikke får brukt nettet stabilt, slik som de andre. Jeg har oppdatert drivere på min pc, så alt skal være i orden, men jeg vet fortsatt ikke hva som kan være problemet. Dessuten så hadde jeg ikke disse problemene før. Det begynte ikke før etter at den originale strømadapteren tok selvmord. Kan det være en sammenheng, eller er det andre grunner til disse problemene?

Har noen tips til hva som kan være galt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første jeg tenker er at det adapteret du bruker nå er for svakt, slik at når du setter igang å bruke nettet trenger routeren mer strøm (økt trafikk), og det klarer ikke adapteret å levere.

Har du sammenligna spec på adapteret du bruker, med det orginale?

Så vidt jeg husker er det orginale 5V, 2.5A.

Er pc'n din koblet til trådløst eller med kabel?

Hvis du skrur av de andre maskinen, også kobler til din egen (burde gi mindre belasting med en enn med 3 pc'r) klarer den da å holde seg i live?

Blinker noen lamper når din pc er tilkoblet, uten at du bruker nettet til noe? I tilfelle kan det være spyware / virus / ... på din pc som belaster nettet mer enn hva de andre gjør.

Lenke til kommentar

Heisann.

Pcen min er koblet til trådløst. Har forresten ingen problemer når jeg er koblet til med kabel.

Når det gjelder adapteret så har det samme specs som den gamle. Altså 5V, 2.5A. Pcen min klarer ikke å holde seg i live selv når det bare er min pc som er koblet til. Har heller ikke spyware eller virus. Jeg sjekker jevnlig, og pcen finner ingenting.

Vanskelig dette. Noen flere tips?

Endret av Eulogy
Lenke til kommentar
Pcen min klarer ikke å holde seg i live selv når det bare er min pc som er koblet til.

^^^^^

Du mener vel routeren som ikke holder seg i live?

Neste skritt i feilsøkingen er å prøve uten kryptering på trådløsforbindelsen.

Går ikke det heller kan du jo ringe d-link support. De er svært hjelpsomme om man er hyggelig med dem. Dlink har eneste gratis it-support telefonen jeg vet om i norge: 800 12 240

Lenke til kommentar

Ja, routeren. Skrev litt feil der gitt.

Har aldri hatt kryptering på trådløs forbindelsen. Har forresten testet ut litt med min pc og nettverkskabel. Samme greiene skjer, og siste dagene så har også routeren mistet forbindelsen uten at jeg har brukt nettet, så det virker som routeren ikke er helt god om dagen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...