Gå til innhold

RAM i hovedkorteska, twice(?)


w00pla

Anbefalte innlegg

Jeg hjalp en kamerat av meg med PC, bestilling av deler og sette sammen dritten.

Delene kom fra mpx forresten. Da vi åpna hovedkorteska lå det fire RAM-brikker inne i den.

Disse var det heller ikke fakturert for. Kortet er et Asus P4T-E, og bruker RD-ram.

Det var også en 256 brikke i forsendelsen, men den var jo bestilt. Vel to av brikkene var fra apacer og var på 128mb. de to andre hadde verken label eller varmespreder. Siden hovedkortet ikke funket ble det sendt inn, han fikk det tilbake i går og der lå det to RAM-brikker, uten varmespreder.

 

Har noen en god forklaring på dette? De fire første ram-brikkene ble forresten ikke sendt tilbake siden de ikke var listet på noen fakturaer eller andre papirer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må bare nevne det at det var flere datakyndige til stede ved montering, som heller ikke visste hva C-rimm brikkene var for noe. Da hovedkortet ikke ga lyd fra seg, insisterte eieren av delene på at det skulle ringes til en kjenning av meg som studerer til dataing. Han hadde jo også en del erfaring fra intel systemer, men foreslo kunn å ta ut CPU starte opp, sette i cpu igjen og se om det funka.

 

Kan vel ikke akkurat unnskylde meg med å ha lest godt i manualen, men vil fremdeles hevde at kortet var defekt fordi det aldri peip, samme hvor mye/lite som var montert på det. Med tanke på hva som stod om pipinga til kortet burde det bråket mer enn larry på en 486 :grin:

 

Dette var jo et par uker siden nå (takker mpx for "god" service, kortet ble jo sendt med ekspress over natten for at eieren hadde akutt behov for nytt kort, men mpx brukte 2 uker på å sende nytt da de sa at de skulle sende et med det samme de fikk kortet). kortet kom på tirsdag, men systemet har ennå ikke blitt satt sammen fordi delene er på forskjellige plasser.

 

Takker for hjelpen folkens.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-26 01:31, Vice skrev:

Dette høres litt merkelig ut spør du meg.

Det er jo komplett umulig å IKKE se forskjell på C-rimm'er og ram-brikker? C-rimmer har jo ingen ram-chip'er på seg i det hele tatt!

Helt umulig å ta feil med mindre man ALDRI har sett en ram-brikke før.



 

 

ehemm....?

Det var tre stykker tilstede som aldri har holdt på med intel systemer (ikke rambus for den saks skyld) som ikke tenkte over akkurat den problemstillinga.

 

Kortet skal i følge manualen pipe ved RAM feil, manglende skjermkort og CPU og noen andre ting. Når alt ble fjernet fra kortet (inkludert cpu) og det ikke pip, så ikke kom og skyld på at asus-kortene snakker :evil: Jeg har jo tross alt asus kort selv, men jeg tror ikke at det kortet (p4T-e) snakker. så ikke at det sto noe om POST-speech reporter, var heller ikke noen jumpere for om du ville ha den frem eller bak..........

Har tross alt et A7V333 kort selv, så jeg vet jo litt om Asus kortene, kan nevne at kortet ble jo også kjørt med vanlige ram-brikker i rimm1 og rimm2, siden rimm3 og 4 er adskilt fra resten skulle vel ikke det være noe problem. Tilbake til det faktum at det faktisk fulgte med 2 apacer brikker på 128 i eska, disse lå i en antistatisk pose rett ved ide-kablene, og en av sidene i manualen var løs, det har nok vært et problem en eller annen plass.

 

Dere kan jo forresten være så uenige som dere vil, klage på at folk ikke vet hva i helv.... en c-rimm er, hevde at folk er inkompetente fordi de ikke har jobeet på annet enn AMD systemer som faktisk ikke er like inne-i helv... kompliserte å jobbe med (enten er kjerna di knust, eller ikke :grin: ), men når MPX sender et nytt kort tilbake så må de vel være enige i at noe er feil med kortet, ikke sant? (retorisk spørsmål)

 

"you wan't the truth?" "I'll thell you the truth!!! I don't give a fuck about Intel"

Lenke til kommentar

RIMMA1 og RIMMB1 skal ha RDRAM-brikker mens RIMMA2 og RIMMB2 skal ha C-RIMM-brikkene (eller omvent hvis du vil). Altså en RDRAM-brikke i hver sin rad med RIMM-slotter. Dette ville dere ha sett i manualen hvis dere hadde giddet å ta en titt i den...

 

[ Denne Melding var redigert av: Kamerat på 2002-08-27 20:04 ]

Lenke til kommentar

De to første brikkene var jo da 128megs apacer.

Kikka ikke så nøye i manualen (men hvis du hadde kikka litt nøyere lengre oppe ville du jo ikke trengt å kommentert det da :smile: ).

 

Men nå som misforståelsen med C-rimm brikkene er oppklart så er det vel ikke noe problem lengre dette. Skal prøve å huske å lese manualen neste gang jeg holder på med systemer som jeg ikke er kjent med da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...