Gå til innhold

Hvilke "hobby-jobb'er" innen pc finnes?

Scotty

Anbefalte innlegg

Prøver å spare så mye jeg kan nå til en oppgradering til pcen(7000kr) og moped...(ca 15000kr)

(Får litt av pengene fra konfirmasjon-penger)

Jeg var i england i 4uker alene i sommer og 1 av ukene var jeg hos en god venn som har et firma innen pc'er.

Så da bygde jeg pcer i en uke ca.

+ at jeg driver mye med å titte mye rundt på forumet :)

Så jeg kan si at jeg har veldig mye erfaring innen hardware og bygging av pc.

(Vet egentlig ikke så mye om ting innen software og troubleshooting, osv)

Så hvilke jobber(privat) kan jeg tjene litt penger på?

Takknemmelig for alle svar :)

Endret av Man0war
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du blir god innen webdesign og webscripting, er det veldig mye jobber du kan ta på deg -- og du kan tjene relativt godt til å ha det som en hobby. :)

5125970[/snapback]

Det er jeg klar over, har en kamerat som driver innen webdesign (ThaMezzy) og han tjener rimlig godt på å lage sider/scripts til andre personer :)

Men jeg synes at webdesign/scripting ser veldig vanskelig ut, er det vansklig? evt vil det ta lang tid å bli lært opp hvis jeg går på eks kurs og titter mye rundt?

Lenke til kommentar
Hvis du blir god innen webdesign og webscripting, er det veldig mye jobber du kan ta på deg -- og du kan tjene relativt godt til å ha det som en hobby. :)

5125970[/snapback]

Det er nok en sannhet med modifikasjoner. For å tjene gode penger på webdesign må du være flink å markedsføre deg selv og forhandle med klienter. Det er vanskelig, kanskje spesielt i oppstartsfasen når de fleste klientene er kjente og kjente av kjente. Min erfaring er at folk som kjøper tjenestene dine (spesielt små firmaer o.l.) som oftest har et urealistisk syn på hvor mye tid og ressurser du bruker på å komme frem til et ferdig resultat. Dette, samt andre hobbydesignere som jobber gratis, presser prisene langt ned. "Hvorfor skal jeg betale deg 10.000,- når Ola-Benny i 9 B kan gjøre den samme jobben for 300 spenn og en eminem-plakat?"

Er du en god allrounder som kan både den visuelle og tekniske delen av webdesign godt, kan dog sjansen være tilstede for at du får attraktive oppdrag eller jobbtilbud etterhvert. :)

Lenke til kommentar

Well, jeg er 17 år og har nettopp avsluttet et weboppdrag med en betaling på ca 15 000, noe som gir meg en rimelig god timelønn. Kan ikke si at jeg har slitt veldig mye med markedsføring.

Men man kan helt klart ikke se på det som noen fast inntekt, og det går nok mye på flaks om man får oppdrag eller ikke.

Angående vanskelighetsgrad, så tror jeg man kan lære seg HTML og CSS sånn rimelig greit på en måned, og at man kommer langt på en måned med PHP. Designmessig, så må du ha god smak og evne til å se hva som er pent, og det hjelper veldig mye om du har god kjennskap til et eller annet tegne-/bildebehandlingsprogram (Photoshop, GIMP).

Jeg regner med at klienter fort kan forstå hvor mye flinkere du er enn Ole-Benny i 9B om du har en portefølje å vise til. :)

Det kan vel også lønne seg å selge seg litt billig i starten. Jeg lagde en side for et lokalt treningsstudio ganske billig, og har fått litt lokal interesse gjennom dette.

Man må ha tålmodighet, men det er veldig gøy, og det er etter min mening store muligheter for å tjene penger! :)

Lenke til kommentar
Prøver å spare så mye jeg kan nå til en oppgradering til pcen(7000kr) og moped...(ca 15000kr)

(Får litt av pengene fra konfirmasjon-penger)

Jeg var i england i 4uker alene i sommer og 1 av ukene var jeg hos en god venn som har et firma innen pc'er.

Så da bygde jeg pcer i en uke ca.

+ at jeg driver mye med å titte mye rundt på forumet :)

Så jeg kan si at jeg har veldig mye erfaring innen hardware og bygging av pc.

(Vet egentlig ikke så mye om ting innen software og troubleshooting, osv)

Så hvilke jobber(privat) kan jeg tjene litt penger på?

Takknemmelig for alle svar :)

5091412[/snapback]

Hvis du kun kan bygge pcer tror jeg ikke du kommer til tjene noe særlig, de fleste som bestiller ny pc i deler, vet hvordan de skal sette den sammen og de fleste som oppgraderer pcen sin klarer fint å putte i en rambrikke eller et skjermkort.

Men du kan jo henge ut lapper ved postkasser og butikker hvor du forteller at du kan gjøre pcen deres clean f.eks fjerne spyware, antivirus o.l . I mitt nabolag har noen hengt opp lapper. Hvor de spør "jobber pcen din tregt? vi fikser pcen din slik at den vil bli like rask som ny". Dette har det visst blitt en liten suksess av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...