Gå til innhold

Hvordan bruke 2 x dual ram her?

adnan

Anbefalte innlegg

okay, ser noen av dere er ganske nye til dette med overklokking.

punkt 1: det er ikke stabilt nok selv om du får kjørt igjennom 3dmark, kjør heller prime95 i minbst 8 timer, selv kjører jeg 12 føre jeg sier meg fornøyd.

punkt 2: VX rammen kan kjøres på veldig høy hastighet ja, men det innebærer to ting. du må kunne kjøre minst 3.3v på rammen, noe de fleste hovedkort ikke kan uten extra hjelp. du må også kjøre aktiv kjøling av rammen og området rundt, da det blir veldig varmt der med så høye spenninger. trust me i know, jeg har hatt 2 par VX brikker.

mitt tips er: kjøp heller en ram som klokker bra på lav volt, som den jeg har. den koster noe mer, men du får 2gb istede for 1, og den trenger bare 2,7-2,8v for å kjøre på oppgitt hastighet.

mine brikker klarer 260mhz med 3-3-2-7-1T @ 2,7v, og de av dere som kan litt om ram vil nok være enig i at det er ganske bra, men det er faktisk ikke uvanlig for disse brikkene. det er flere på extremeforums som har klart mer enn meg. der snakker vi 270mhz rett ut av esken.

hva som er forsvalig volt på intel cpuer vet jeg ikke, men s939 amd bør helst holde seg under 1,6v. det går nok med opptil 1,7v, men da bør du ha bra kjøling. (ja jeg vet fokl har hatt enda mer, men jeg tviler på at det er sundt for cpu i lenga)

håper dette hjalp litt :) er det noe mer dere lurer på så bare spør

Endret av Spirre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nei det pleier ikke å funke med 1T når du har fire brikker. derfor foreslår jeg å heller selge de du har, og kjøpe et 2gb par i stede. de EB brikkene jeg bruker, eller de litt billigere EL brikkene som overklokking testa for ikke så lenge sia vil være bra valg ;)

Lenke til kommentar
MEn forsatt så lurer jeg på hvis jeg kjøper den OCZ ramen som tidligre nevt, hvor jeg skal ha den?

TA den på 1 og 3 og da flytte denne til 2 og 4 eller bare sette den i 2 og 4. Noen som vet det?

5091542[/snapback]

Pass på at du har ett hovedkort som leverer 3.3 volt på rammen, Voltage extreme brikkene kjører på 3.3

Ikke sikker på om jeg ville kjørt både OZC og Twinmos brikkene sammen, tror systemet vil bli raskere kun med OCZ brikkene i.

OCZ brikkene kan kjøres på 1T.

5092963[/snapback]

Noen som vet om hovedkortet klarer 3.3V eller så sjekker jeg dette når jeg kommer på jobb i morra.

Lenke til kommentar

Kjøper da en av disse :

OCZ Gold Edition PC4000 2 GB Dual Channel E.L.

eller

OCZ EB DDR PC-4000 2 GB Platinum Edition Dual Channel

Det er ikke så stor prisforskjell, så ii rent språk, hvem er best til overklokking og stabilitet?

Lenke til kommentar

vel jeg har EB brikkene og de funker veldig bra. EL brikkene er vel omtrent like bare at de har noe høyere timings. jeg angrer ikke på at jeg valgte de dyrere brikkene.

men bare så du vet det, corsair har lansert noen pc4000 brikker som har samme specs som EL brikkene til ocz, men vistnok kan bli såpass billige at du kan få de for under 2k, kanskje verdt å undersøke mer?

Lenke til kommentar

Siden du har et MSI K8N Neo2 Platinum må du ha ram'en i sokkel 1&2 eller 3&4 for å kjøre dualchannel. Altså brikkene i en grønn og en lilla sokkel.

Ellers om dette hovedkortet, hvis du setter Tras til 2 vil spenningen på rammen bli redusert med 0.1V, det passer dårlig sammen med de "nye" BH5 chipsene fra Winbond. De leverer bra timings på lavere volt enn de "gamle" BH5 (OCZ Gold) og CH5 (OCZ VX) som gjerne trenger 3.3-3.8V for å yte maksimalt.

Ikke bruk 4 brikker, må ha 2 for 1T.

(Dette kommer an på bruksområde. Er du gamer kan du bruke 2T, drifter du en databaseserver eller driver m tungregning og slikt bør du absolutt kjøre med 1T).

Jeg bruker OCZ Value (før VX UTT CH5, nå Gold "new" UTT BH5) og kan kjøre dem på 2-3-2-5-1T på 2.8V. De ville klart 2-2-2-5-1T på 2.85V, men ikke på 2.75V som det blir på dette hovedkortet. (Man kan omgå problemet med å boote på 2-3-2-5 og stille om til 2-2-2-5 i Windows). Voltmodding på Neo2 Plat er også populært.

Den "ofisielle" MSI K8N Neo 2 tips and tricks guide inneholder mer enn du trenger å vite om dette forsåvidt glimrende hovedkortet. OBS! Tråden er lang, men informativ.

http://xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=43033

Lag en bootbar CD med Memtest86+ v1.60 og kjør testen i noen timer. Etter noen gjennomkjøringer går du over til kun å kjøre test nr. 5. Kan du kjøre den uten feil i et døgn er ram'en og settings sannsynligvis ok. Deretter kjører du superpi 32M noen ganger og deretter prime95 i et døgn. Deretter 3dbench og spilling i noen timer.

Først da kan du si at maskinen er stabil.

Jeg har: MSI K8N Neo2 Plat, Athlon 64 X2 [email protected] m boxed kjøler (242x10 på 5/6 divider 4X), 2x512MB OCZ Value 2-3-2-5-1T, Gainward 6800GT GS@420 og 1150MHz) på en Dell 20" wide.

Lenke til kommentar
okay, ser noen av dere er ganske nye til dette med overklokking.

punkt 1: det er ikke stabilt nok selv om du får kjørt igjennom 3dmark, kjør heller prime95 i minbst 8 timer, selv kjører jeg 12 føre jeg sier meg fornøyd.

punkt 2: VX rammen kan kjøres på veldig høy hastighet ja, men det innebærer to ting. du må kunne kjøre minst 3.3v på rammen, noe de fleste hovedkort ikke kan uten extra hjelp. du må også kjøre aktiv kjøling av rammen og området rundt, da det blir veldig varmt der med så høye spenninger. trust me i know, jeg har hatt 2 par VX brikker.

mitt tips er: kjøp heller en ram som klokker bra på lav volt, som den jeg har. den koster noe mer, men du får 2gb istede for 1, og den trenger bare 2,7-2,8v for å kjøre på oppgitt hastighet.

mine brikker klarer 260mhz med 3-3-2-7-1T @ 2,7v, og de av dere som kan litt om ram vil nok være enig i at det er ganske bra, men det er faktisk ikke uvanlig for disse brikkene. det er flere på extremeforums som har klart mer enn meg. der snakker vi 270mhz rett ut av esken.

hva som er forsvalig volt på intel cpuer vet jeg ikke, men s939 amd bør helst holde seg under 1,6v. det går nok med opptil 1,7v, men da bør du ha bra kjøling. (ja jeg vet fokl har hatt enda mer, men jeg tviler på at det er sundt for cpu i lenga)

håper dette hjalp litt :) er det noe mer dere lurer på så bare spør

5092966[/snapback]

Ser her du sier du har EB brikkene, og de dyreste. Men i følge prisguiden så er de biligre en EL versonen.

OCZ EB DDR PC-4000 2 GB Platinum Edition Dual Channel

2685,- på databutikken.no

OCZ Gold Edition PC4000 2 GB Dual Channel E.L.

2895,- på netshop.no

Er det jeg som tar feil med brikkene her?

Ser at EB brikkene har starammere timings, kan dette være litt fordel da?

Endret av adnan
Lenke til kommentar

Trur jeg bestiller dette i dag :

OCZ EB PC4000 Platinum Edition Dual Channel Kit 2x1024Mb (tot. 2048Mb) 3-3-2 DDR PC4000 500Mhz

2685,-

Zalman CNPS9500LED Ultra Quiet CPU Heatpipe Cooler

433,-

KAn jeg få en bekreftelse på at dette er et godt valg? :p

Nei nei nei så nettop at ikke rammen var på lager. :(

Endret av adnan
Lenke til kommentar

jeg kjøpte EB brikkene mine på netshop, fordi jeg valgte å bytte inn de defekte VX brikkene mine i disse brikkene istede. var ikke klar over at databutikken hadde de til lavere pris (ikke sikkert de hadde det engang da jeg bytta, de var ikke på lager hos netshop engang da jeg fant ut at jeg de ville ha de). ikke at det har noe å si, da jeg fikk en fin rabatt på brikkene så prisen ble omtrent lik totalt sett uansett.

angående den cpu kjøleren, jeg har null erfaring med den, men de produserer vanligvis bedre og bedre kjølerem så den er sikkert kjempebra, da de eldre kjølerne er veldig bra.

og den corsair rammen finner du en liten artikkel om på hw, de skreiv om den i forrige uke tror jeg

edit: linky

Endret av Spirre
Lenke til kommentar
jeg kjøpte EB brikkene mine på netshop, fordi jeg valgte å bytte inn de defekte VX brikkene mine i disse brikkene istede. var ikke klar over at databutikken hadde de til lavere pris (ikke sikkert de hadde det engang da jeg bytta, de var ikke på lager hos netshop engang da jeg fant ut at jeg de ville ha de). ikke at det har noe å si, da jeg fikk en fin rabatt på brikkene så prisen ble omtrent lik totalt sett uansett.

angående den cpu kjøleren, jeg har null erfaring med den, men de produserer vanligvis bedre og bedre kjølerem så den er sikkert kjempebra, da de eldre kjølerne er veldig bra.

og den corsair rammen finner du en liten artikkel om på hw, de skreiv om den i forrige uke tror jeg

edit: linky

5094674[/snapback]

Jeg har i dag bestillt ram og cpu kjøler. Dette er det jeg bestilte utifra steder som hadde dem på lager.

OCZ 2048MB Dual Channel Platinum Edition PC-4000 2x1024MB (3-3-2-8) 500Mhz EB

3016,-

KJØPT! netshop

Zalman CNPS9500LED Ultra Quiet CPU Heatpipe Cooler

610,-

KJØPT databutikken

Prisen er seff med frakt og alt.

Lenke til kommentar

Blir nok enda en oppgradering rundt den 20 :p Blir lønn da. Neste vil da bli :

ASUS Extreme N7800GTX TOP/2DHTV

psdata.no

4260,-

DFI LANPARTY nF4 SLI-D, nForce4 SLI, Socket-939, S-ATA,GbLAN,Fw,DDR, PCI-Ex16

netshop.no

1450,-

AMD Athlon 64 3700+ San Diego

2000,- ca

Hvis Asus TOP er på lager noen steder da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...