Gå til innhold

Er du kristen? Hvilken menighet?


Anbefalte innlegg

Hørt om Neandertalere? Disse skal ha levet så langt tilbake til 130000 år.

Jorden er 4,5 milliarder år ja, ikke fordi en eller annen teorien skal holde. Dette lærer du i 2. klasse på videregående skole *skulle fulgt med bedre i geografitimene*

5113653[/snapback]

Beviser dette at Gud ikke kan ha skapt jorden?

5113695[/snapback]

Å premium, les hva jeg svarer til. :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hørt om Neandertalere? Disse skal ha levet så langt tilbake til 130000 år.

Jorden er 4,5 milliarder år ja, ikke fordi en eller annen teorien skal holde. Dette lærer du i 2. klasse på videregående skole *skulle fulgt med bedre i geografitimene*

5113653[/snapback]

Etter ex.phil blir du mer kritisk til det du studerer

Lenke til kommentar

Jonki: Som tatt rett ut av min munn! Irriterer meg ikke over at folk tror på bibelen, men det faktum at de alltid (i hvert fall de i min klasse) skal piske opp en stor diskusjon om hvordan jorda ble til, evolusjon, o.l.! Så er det to stykker som alltid sier "Ja, men det står jo i bibelen, så da må det være sant, uansett!" Disse menneskene går i 9. klasse... Blir skuffet over intelligensnivået på dagens ungdom... Men så bor jeg da midt inni tjukkeste bibelland og, da. Fjern religion fra verden, og jeg er sikker på at det vil bli bedre å leve! Vær så snill å ikke kom med kommentarer som "Ja, men da mister mennesker alt håpet på et bedre liv etter døden!", og liknende,åpne opp øynene, alle kristne; Vi trenger ingen religion å tro på.

 

Edit: Pirkefeil

Endret av Koffert
Lenke til kommentar
Mine kristne venner, rett opp i den falske troen dere har om evolusjonen. Dette vranglære. Og jeg trenger ikke nevne hva bibelen sier vil skje med dem som sprer slik vranglære.

 

Nånå MorteR, selv om jeg er personlig kristen, har jeg til dags dato ikke sett den plass i Bibelen hvor det står:

A) den som tror på evolusjon, BB osv er hedenske vranglærere.

eller B) Gud skapte i allefall ikke jorda vha. BB o.l.

Ikke hytt fingre mot andre for fort, noen kan ta slikt ganske tungt.

 

Til dette med Guds måte å skape verden på, råder det grovt sett to synspunkter på saken.

1: Gud skapte jorden på 6 dager (6x24 timer) og det var det. - fundamentalistisk

2: Gud skapte jorden på 6 dager (6x hva enn er en dag for Gud) gjennom den måten Gud fant det best å gjøre det på, inkludert store smell og hva du enn måtte ønske - ikke fullt så fundamentalistisk.

 

Uansett om det står det hebraiske ordet for 24 timer i grunnteksten, kan dette fortsatt gi et bilde på hvordan mennesket som skrev teksten tenkte. I min mening reflekterer skapelsesberetningen mennesklig ordlegging mer enn den beskriver Guds framgangsmåte.

Det er en ganske anerkjent sak at skapelsesberetningen i første omgang ikke er interessert i å forklare hvordan Gud skapte, men heller at det var Han som gjorde det. Poenget er ikke hvordan det hele skjedde, men at det i det hele tatt gjorde det. Siden vi vet temmelig lite om personen som skrev skapelsesberetningen (begge, faktisk) vet vi ikke om Gud mente 6x24 faktiske timer, eller om dette bare var vedkommendes måte å forklare det hele på.

 

At vitenskap og kristendom går fint overens har vel utdannede apologetikere mer enn nok av beviser på, uten at jeg skal gå nærmere inn på det her og nå.

Tro og vær fornøyd :thumbup:

Lenke til kommentar
Jonki: Som tatt rett ut av min munn! Irriterer meg ikke over at folk tror på bibelen, men det faktum at de alltid (i hvert fall de i min klasse) skal piske opp en stor diskusjon om hvordan jorda ble til, evolusjon, o.l.! Så er det to stykker som alltid sier "Ja, men det står jo i bibelen, så da må det være sant, uansett!" Disse menneskene går i 9. klasse... Blir skuffet over intelligensnivået på dagens ungdom... Men så bor jeg da midt inni tjukkeste bibelland og, da. Fjern religion fra verden, og jeg er sikker på at det vil bli bedre å leve! Vær så snill å ikke kom med kommentarer som "Ja, men da mister mennesker alt håpet på et bedre liv etter døden!", og liknende,åpne opp øynene, alle kristne; Vi trenger ingen religion å tro på.

 

Edit: Pirkefeil

5113797[/snapback]

 

Håper du ser din egen arroganse i dette.

"Jeg er smart, og alle andre som ikke tror at verden ble til ved en tilfeldighet er dum."

Du som er så smart - ta å forklar din egen tro (eller ikke-tro) og hvorfor den er det beste for oss. Hvorfor trenger vi ikke religion for eksempel?

 

 

For min egen del så handler det ikke så mye om religion som det handler om tro. Religion kan man ha selv om man ikke tror. Det er en lære, en livsstil og ritualer.

Min tro på Gud bygger på et vennskap med Ham. Ikke så mye på å bukke og neie og være flink i alle ting. For er ikke meningen at jeg skal nå opp til Hans forventninger, det har jeg allerede bevist at jeg ikke kan. Det var også derfor Han sendte Jesus, fordi vi ikke kunne klare å nå opp til Gud så kom han ned til oss, og gjorde den jobben vi ikke kunne klare.

Siden jeg ble kjent med Jesus har jeg hatt mening og mål i livet. Ingen frykt for døden og usikkerhet om hvor jeg kommer fra. Men evolusjonsteorien var likevel en sperre for min tro. Noen kristne mener at det ikke så viktig med hvordan verden ble til, det viktigste er troen på Gud. Enig at troen på Gud er viktig. Men om vi ikke kan forsvare det som står i bibelen, hvilken troverdighet vil den ha da?

Lenke til kommentar

Jeg gikk ikke direkte til angrep på kristne, hvis det oppfattes sånn beklager jeg, men det er mange kristne som er mye mer arrogant enn det jeg er... Menneskets "oppgave", eller mening med livet, er etter min mening å nyte, eller å føre genene sine videre. Disse kan vel egentlig koples sammen. Jeg sa at jeg var skuffet over intelligensnivået, fordi de fleste kristne jeg har hatt denne diskusjonen er hjernevasket av foreldre til å tro på kristendomen, uten at foreldrene sa hvorfor det som står der er sant. For all del, jeg sier ikke (eller håper ikke jeg sier det) at alle kristne har minst 30 i IQ mindre enn meg, men jeg synes de er "pysete", på en måte; Når noe ikke går så greit, er det bare å lene seg tilbake på Gud... De (i hvert fall noen) bør lære seg å takle livet sitt slik det virkelig er, ikke bare trekke seg unna alt, og lene seg til Gud... Mulig litt kludrete fortalt, men jeg skal spise nå.

 

Nettopp det du sier, MorteR, at du ikke er redd for døden, har jeg hørt nok av ganger. De fleste jeg kjenner sier at de ikke er redde for døden, for de kommer til paradis etter døden, allikevel.

Endret av Koffert
Lenke til kommentar
Mine kristne venner, rett opp i den falske troen dere har om evolusjonen. Dette vranglære. Og jeg trenger ikke nevne hva bibelen sier vil skje med dem som sprer slik vranglære.

 

Nånå MorteR, selv om jeg er personlig kristen, har jeg til dags dato ikke sett den plass i Bibelen hvor det står:

A) den som tror på evolusjon, BB osv er hedenske vranglærere.

eller B) Gud skapte i allefall ikke jorda vha. BB o.l.

Ikke hytt fingre mot andre for fort, noen kan ta slikt ganske tungt.

 

Til dette med Guds måte å skape verden på, råder det grovt sett to synspunkter på saken.

1: Gud skapte jorden på 6 dager (6x24 timer) og det var det. - fundamentalistisk

2: Gud skapte jorden på 6 dager (6x hva enn er en dag for Gud) gjennom den måten Gud fant det best å gjøre det på, inkludert store smell og hva du enn måtte ønske - ikke fullt så fundamentalistisk.

 

Uansett om det står det hebraiske ordet for 24 timer i grunnteksten, kan dette fortsatt gi et bilde på hvordan mennesket som skrev teksten tenkte. I min mening reflekterer skapelsesberetningen mennesklig ordlegging mer enn den beskriver Guds framgangsmåte.

Det er en ganske anerkjent sak at skapelsesberetningen i første omgang ikke er interessert i å forklare hvordan Gud skapte, men heller at det var Han som gjorde det. Poenget er ikke hvordan det hele skjedde, men at det i det hele tatt gjorde det. Siden vi vet temmelig lite om personen som skrev skapelsesberetningen (begge, faktisk) vet vi ikke om Gud mente 6x24 faktiske timer, eller om dette bare var vedkommendes måte å forklare det hele på.

 

At vitenskap og kristendom går fint overens har vel utdannede apologetikere mer enn nok av beviser på, uten at jeg skal gå nærmere inn på det her og nå.

Tro og vær fornøyd :thumbup:

5113851[/snapback]

 

Jeg skal ta til ettertanke min hardhet i posten min.

Men jeg må få pointere noen få ting..

Jeg tror at Bibelen er Guds inspirerte ord. Det vil si; hvis Gud skulle kunne la Hans budskap leve videre så ville jeg påstå at Han tok vare på dette budskapet hele veien. Og Han ville ikke la mennesklig inkompetanse og delte meninger stå i veien. "Mennesklig ordlegging.."? Ok, men det står fortsatt én 24 timers dag. Hvor klarere skal du ha det? Kommer du frem til noe annet så tolker du bibelen mer enn du burde. Hvis du tok deg tid til å studere tekstene litt på disse områdene så ville du finne at Bibelen er en veldig kompleks og nøyaktig bok. Andbefaler esword til dette; http://www.e-sword.net/

Jeg er heller ikke enig at hele poenget var at Han skapte verden og ikke hvordan. Jeg tror at "hvordan" spørsmålet har blitt veldig viktig i dagens samfunn spesielt, for måten man ser på jorden og universets skapelse har stor innvirkning på din tro, enten det måtte være ateisme, kristen-tro, eller andre. For oss kristne vil det ha store konsekvenser.

Evolusjons teorien bygger bl.a. på at døden kom før mennesket. Dette vil stå i strid med Adams og Evas syndefall, vårt (menneskets) sydefall, som sier at døden kom som et resultat/konsekvens av dette. Gud sier i Bibelen at alt var godt inntil Han så at Adam var aleine. Hvordan kan det være godt om noe dør?

 

Jeg vil heller ikke mene at man bare skal "Tro of vær fornøyd" som du sier. Det er veldig viktig at enhver person prøver det man blir undervist og fortalt. Man skal ikke tro blindt. Ja, mange kristne idag tar ting for gitt. Dette kan føre til at man blir en del av en sekt, ekesmpevis Knutby, der man må ha egne lærere for å "forstå" skriften slik at man ikke kan studere på egenhånd.

Men detter er nettopp det som har skjedd i denne verden også. Der vi mennesker tar forgitt det som "vitenskaps" menne forteller, og det som står i skolebøkene. Man bør for sin egen del sjekke opp i disse teoriene, og om det er snakk om beviser for det, ikke bare ta det for gitt men sjekke det ut.

Det er derfor ingen her inne har klart å komme med bevis for evolusjonen, eller i det hele tatt tør å komme med det, fordi ikke har studert det selv.

Lenke til kommentar

Skremmende å se hvor trangsynte og fundamentalistiske folk er her inne. Med den innstillingen noen av dere har på andre folks syn tror jeg dere kommer til å møte mye motgang senere i livet, noe som sikkert kommer til å underbygge synet deres enda mer. Trodde det var andre religioner enn kristendommen som stod for hovedvekten av folk som "vet" at jeg kommer til å brenne i helvete for å være en "vantro".

 

Og premium, utsagn som,

 

De beviser heller ikke at gud ikke stod bak skapelsen.

 

er helt på viddene! Du kan ikke komme med en påstand og kreve at andre skal motbevise den, det blir nok dessverre andre veien. At ingen ikke har motbevist at gud skapte universet betyr ikke at han har gjort det. Jeg tror at universet ble laget av dansene rosa elefanter i kilt, og anser det som bevist frem til du motbeviser det... :roll:

 

Sånn det ser ut i denne tråden, er det de religiøse som VET, mens de som støtter seg til vitenskapen som legger fram teorier og TROR. Jeg syns de religiøse skal være litt mer ydmyke, ikke bare fordi vitenskapen som oftest kan bevises, men også fordi de religiøse har bevisbyrden på sine skuldre! Trodde religion handlet om tro jeg....

 

Personlig syns jeg nesten denne tråden fortjener å dø ut nå. Den er blitt preget av bastante påstander, (i mine øyne) spesielt fra den kristen siden av debatten. Og med de nærmest funamentalistiske holdningene noe av de har er det nok ikke noe håp for en reell og konstruktiv debatt som vil føre noe sted...

Lenke til kommentar

Å være kristen betyr i første rekke å tro på Gud, og at Jesus stod opp fra de døde. Det er hovedmomentene i den kristne tro.

 

Jeg mener derfor det er feil å kritisere andres tror fordi de (ikke) tror på feks BB... Godta hva andre mener...

 

Tilbake til det at Gud skapte Jorda på 6 dager. Jeg tror dette ikke nødvendigvis betyr at Han skapte den 24t x 6. Dags begrepet er noe(jeg tror) har oppstått med oss mennesker..

Lenke til kommentar
Og premium, utsagn som,

 

De beviser heller ikke at gud ikke stod bak skapelsen.

 

er helt på viddene! Du kan ikke komme med en påstand og kreve at andre skal motbevise den, det blir nok dessverre andre veien. At ingen ikke har motbevist at gud skapte universet betyr ikke at han har gjort det. Jeg tror at universet ble laget av dansene rosa elefanter i kilt, og anser det som bevist frem til du motbeviser det... :roll:

Jeg anser ikke det som bevist, men så lenge det ikke er motbevist har ingen dekning for å komme med påstander som at universet ikke ble laget av dansende rosa elefanter med kilt.

Lenke til kommentar
Jeg gikk ikke direkte til angrep på kristne, hvis det oppfattes sånn beklager jeg, men det er mange kristne som er mye mer arrogant enn det jeg er... Menneskets "oppgave", eller mening med livet, er etter min mening å nyte, eller å føre genene sine videre. Disse kan vel egentlig koples sammen. Jeg sa at jeg var skuffet over intelligensnivået, fordi de fleste kristne jeg har hatt denne diskusjonen er hjernevasket av foreldre til å tro på kristendomen, uten at foreldrene sa hvorfor det som står der er sant. For all del, jeg sier ikke (eller håper ikke jeg sier det) at alle kristne har minst 30 i IQ mindre enn meg, men jeg synes de er "pysete", på en måte; Når noe ikke går så greit, er det bare å lene seg tilbake på Gud... De (i hvert fall noen) bør lære seg å takle livet sitt slik det virkelig er, ikke bare trekke seg unna alt, og lene seg til Gud... Mulig litt kludrete fortalt, men jeg skal spise nå.

 

Nettopp det du sier, MorteR, at du ikke er redd for døden, har jeg hørt nok av ganger. De fleste jeg kjenner sier at de ikke er redde for døden, for de kommer til paradis etter døden, allikevel.

5114042[/snapback]

 

Ja det finnes arrogante kristne. Og jeg er enig i at vi er pysete mange av oss. I bibelen står det; "Vær alltid beredt til forsvar når noen krever dere til regnskap for det håp dere eier." (1. Peter 3:15) Vi skal som sagt kunne forsvare det håpet vi har til bibelen og troen vår. Og det er altfor få av oss som gjør det. Her kommer jeg tilbake til den latskapen jeg snakket om tidligere med at vi tar ting for gitt alt for ofte.

 

En annen ting. Du sier at du mener vi er ment til å nyte og til å føre genene videre. Så du mener hovedoppgaven vår er å ha sex? Kan du utdype det litt?

 

MEN jeg må også få sagt at det ikke er pysete å lene seg til Gud. Dette er en altfor matcho innstilling du har, etter min mening. Alle mennesker trenger noen å støtte seg til. Det er derfor vi har venner, og også delvis derfor vi lengter etter en kjæreste her i livet. I Guds synspunkt er vi barn. Han skapte oss. Han er vår Far. Vi kan komme til Ham slik vi skulle kommet til mamma eller pappa nå vi var liten. Å vite at du alltid har en der som trøster deg, støtter deg og som hjelper deg på beina når du er i dritten er verd troen på Gud i seg selv. Det er det det handler om; betingelsesløs kjærlighet. (forklaring; når du blir elsket på tross av det du måtte ha gjort eller den du er)

Lenke til kommentar
Tilbake til det at Gud skapte Jorda på 6 dager. Jeg tror dette ikke nødvendigvis betyr at Han skapte den 24t x 6. Dags begrepet er noe(jeg tror) har oppstått med oss mennesker..

Nettopp derfor må det jo være 6 dager! Hvorfor skulle det ellers stå 6 dager? Begrepet dager er jo menneskeskapte! Hvorfor skulle da Gud "snakke" om dager og mene noe annet?

 

Forøvrig er det vel ganske logisk at hele det der skapelses-eventyret er nettopp dét - et eventyr. For hvem har skrevet det ned i bibelen? Jo et/flere mennesker. Og hvem har skrevet 800 andre forskjellige skapelses-versjoner? Jo, menneskene. Hvor kommer Gud inn? Var det kanskje heller han som skrev Bibelen? Nei dette blir for dumt moderne medmennesker!

Lenke til kommentar

Ehm er vel stort sett at menneskets oppgave er å bli flere, ja.. Tenker det samme om alle andre organismer; Tenk på et tre som feller nøtter, Hver av disse nøttene vil vokse og felle enda flere nøtter, og sånn forstetter det. Men vi er så heldige at vi har motastandere som må ha mat for å bli flere, dermed spiser vi alle hverandre, og derfor "sprenges" ikke jorda av overbefolkning/plantning. I hvert fall ikke i løpet av de neste 1000-3000 år...

En annen ting jeg har lyst til å ta opp: Dette med Jomfru Maria, tror dere kristne at hun ikke ble befruktet av Josef, men at et mirakel gjorde at hun ble gravid? Jomfrufødsler er påvist, men aldri hos pattedyr, og avkommet bli alltid hunkjønn.

Endret av Koffert
Lenke til kommentar
MEN jeg må også få sagt at det ikke er pysete å lene seg til Gud. Dette er en altfor matcho innstilling du har, etter min mening. Alle mennesker trenger noen å støtte seg til. Det er derfor vi har venner, og også delvis derfor vi lengter etter en kjæreste her i livet. I Guds synspunkt er vi barn. Han skapte oss. Han er vår Far. Vi kan komme til Ham slik vi skulle kommet til mamma eller pappa nå vi var liten. Å vite at du alltid har en der som trøster deg, støtter deg og som hjelper deg på beina når du er i dritten er verd troen på Gud i seg selv. Det er det det handler om; betingelsesløs kjærlighet. (forklaring; når du blir elsket på tross av det du måtte ha gjort eller den du er)

 

Fint at noen endelig innrømmer det! Gudstro har egentlig INGENTING med virkeligheten å gjøre, det er kun en trøst fordi det virkelige liv i det kapitalistiske samfunnet vi lever i, faktisk er hardt. De religiøse støtter seg på en fiktiv far som er opphøyd fra hele denne "onde" verdenen. De er en eneste stor fiktiv familie.

Lenke til kommentar
Du kan ikke komme med en påstand og kreve at andre skal motbevise den,

5114226[/snapback]

 

Helt enig!

Man kan ikke slenge en teori i trynet på folk og si at det er sant med mindre de kan motbevise den. Det er det samme som å påstå at denne kokkosnøtten er blå inni helt til vi knuser skallet. Det er ikke vitenskap!

Men beklagelig nok er det slik mange av "bevisene" fungerer i bl.a. evolusjonsteorien. For man har ingen beviser for at vi stammer fra noe annet enn oss selv, mennesker. Å sette opp skjeletter i rekke ved siden av hverandre og si at den likner på den er IKKE et bevis. Det hadde ikke fungert i en rettsak. Alt et skjelett kan bevise er at det har levd.

 

Derimot når noen bruker ord som; "Det beviser heller ikke at Gud ikke finnes" så betyr det enkelt og greit at det har verken blitt bevist eller motbevist. Spørsmålet står derfor ubesvart. De ordene krever ikke at andre skal motbevise dem.

 

Jeg mener derfor det er feil å kritisere andres tror fordi de (ikke) tror på feks BB... Godta hva andre mener...

 

Det er ikke min mening å kritisere andres tro. Folk må få lov til å tro hva de vil.

Men folk skal også få stå til regnskap til hvorfor de vil at andre skal tro det de gjør. Hvis jeg mener at det du tror på er galt, så må jeg få lov til å påpeke det også, uten at vi skal bli uvenner. Spesielt hvis vi har fundamentalt sett den samme troen, men den andre går ut og gir noen påstander som jeg ikke ser meg enig i. Det er det samme som to annonsører som gir ut forskjellig informasjon om en festival. De vil begge at folk skal komme men noe av infoen stemmer ikke over ens med hverandre.

Lenke til kommentar

Mange har vel veldig sterke meninger, og er gjerne fastlåst til disse. Slik som jeg aldri kunne frasi meg min kristne tro, forestiller jeg meg at f. eks Koffert og Decline kunne ha det veldig vanskelig med å tilegne seg den.

Nå er det jo uunngåelig slik at det soleklare flertallet på jorda tror på ett eller annet, være det mennesket, Gud, Allah, Shiva eller disse elefantene vi nå har hørt så mye om.

Derfor blir det ganske poengløst å komme med utspill som

Forøvrig er det vel ganske logisk at hele det der skapelses-eventyret er nettopp dét - et eventyr. For hvem har skrevet det ned i bibelen? Jo et/flere mennesker. Og hvem har skrevet 800 andre forskjellige skapelses-versjoner? Jo, menneskene. Hvor kommer Gud inn? Var det kanskje heller han som skrev Bibelen? Nei dette blir for dumt moderne medmennesker!

 

For dersom vi nå skal ha en nogenlunde realistisk vinkling på diskusjonen er det faktisk slik at temmelig mange av disse moderne menneskene tror på noe, så det er nok noe du pent må finne deg i. Det er hensiktsløst å legge seg til en snever holdning om hva som er akseptabelt/smart og uakseptabelt/dumt å tro på. Ikke sett at du må akseptere alt, men et minimum av respekt bør faktisk være å forvente av det moderne medmennesket.

 

jeg vil heller ikke mene at man bare skal "Tro of vær fornøyd" som du sier. Det er veldig viktig at enhver person prøver det man blir undervist og fortalt. Man skal ikke tro blindt. Ja, mange kristne idag tar ting for gitt. Dette kan føre til at man blir en del av en sekt, ekesmpevis Knutby, der man må ha egne lærere for å "forstå" skriften slik at man ikke kan studere på egenhånd.

 

At man ikke skal tro blindt er, eller burde være, en selvfølge, det var slett ikke det jeg mente - muligens litt dårlig ordlegging av undertegnede. Man bør reflektere over troa si, og prøve den ja; som en kristen bør du jo vite at det finnes utallige tolkninger av Guds ord, derav de mange trossamfunnene vi har. En kan alltid stille nye teologiske spørsmål ved tolkningene - for eksempel det med at døden må ha kommet som et resultat av evolusjonsteorien.

Er det umulig at paradis på jord eksisterte etter at jorda var skapt, men før evolusjonen tok til? Og at den først begynte da Adam og Eva forgrep seg på Guds vilje?

Og så videre. Ikke steng av for muligheten til å diskutere spørsmål ved troa vår. Nytter ikke å finne ut av alt alene vet du :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...