Gå til innhold

Er du kristen? Hvilken menighet?

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+891234
Det blir nevnt flere ganger her at man bør sjekke om man er innmeldt i statskirka,eller ei. Hvor kan man gjøre dette? Sende mail til staten, eller finnes det en nettside man kan gå inn og sjekke dette?

5096009[/snapback]

[email protected]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er kristen, men går sjelden i kirken. Hvis jeg gjør det er det statskirken. Holder meg heller til møter o.l. for ungdommer en gang i blant, men heller ikke der frekventerer jeg ofte. Synger dog i gospelkor ^^

Hvorfor kristen? Føler litt for teoriene for intelligent design. Jorda, verdensrommet, og de fysiske lovene er for smarte til å ha "funnet opp seg selv". Samtidig er jeg enig i at mennesket gjør mye galt (synd). Finnes det noe liv etter døden her på jord, tror jeg (VIL JEG) at det skal være en bedre plass enn her. Der hører ikke synd hjemme. Kristendommen sier at Jesus fjerner det gale vi har gjort slik at vi ikke kan forpeste og ødelegge den nye plassen vi kommer til etter døden (også kalt himmelen). Himmelen/Den nye jorda/Plassen vi kommer etter døden skal jo være perfekt, så vår løgn vold baksnakking og misunnelse hører jo ikke hjemme der.

For dere som ikke tror på kristendommen. Hvem tror dere Jesus var? At han levde er i dag et faktum, men om han er guds sønn eller ikke er vel fortsatt et omdiskutert tema :p Han kunne vært gal, men hvorfor så mange etterfølgere? Han kunne vært maktsyk, men hvorfor gå frivillig i døden for løgner han ikke trodde på?

Er forøvrig og et moderne menneske og tror at Bibelen inneholder mye tøv. En norsk biskop med navn Berggrav sa en gang "Bibelen inneholder gull fra Gud og gråstein fra mennesker." Jeg tror definitivt Bibelen inneholder gråstein fra mennesker, og bruker ikke den som den ultimate boken som med svar på alt. Jeg tolker den som budskapet om Jesus som frelser, og oppfordring til medmenneskelig kjærlighet.

Mitt hovedproblem som kristen ligger i om hvem som blir frelst og hvem som ikke blir det. Dere her som ikke tror skal jo muligens brenne. Men jeg har vanskelig å tro/forstå det. Jeg er jo ikke bedre enn dere. samtidig er det altfor mange som ikke har fått muligheten til å tro. Det er jo urettferdig at jeg har vokst opp i en kristen familie, framfor de som har vokst opp som muslim.

Men, jeg tror det sentrale i kristendommen er riktig. At vi mennesker gjør mye dumt som ikke passer inn i en ny bedre verden. Er det ikke noe etter døden vil jeg ikke merke det uansett. Men har muslimene rett... Da skal jeg visstnok havne i de innerste sirklene av muslimhelvette. Men det får jeg klare :p

Lenke til kommentar
Hvorfor kristen? Føler litt for teoriene for intelligent design. Jorda, verdensrommet, og de fysiske lovene er for smarte til å ha "funnet opp seg selv".

5107509[/snapback]

En gang i tiden trodde man jorda var flat, fordi man ikke kunne forstå hvordan vannet ellers kunne bli værende oppå og ikke renne av. Og man hadde forskjellige myter som forklarte dette.

Det at du ikke forstår universets og menneskers opprinnelse betyr ikke at du må 'finne på' myter som skal forklare det. Det finnes nemlig en meget enkelt forklaring på at du (og andre mennesker) ikke forstår universet. Din intelligens og kunnskap er begrenset.

Du må gjerne fortsette å være religiøs for min del. Men vær så snill å ikke bruke det argumentet der. Det at noe er uforståelig kommer av ens egen manlgende kunnskap. En gang i fremtiden er kanskje det du ikke forstår i dag like selvsagt som at jorda er rund, går i bane rundt solen og vannet holdes på plass av tyngdekraften. Alt sammen like utrolig og fascinerende, men ikke overnaturlig og mytisk.

Lenke til kommentar
Hvorfor kristen? Føler litt for teoriene for intelligent design. Jorda, verdensrommet, og de fysiske lovene er for smarte til å ha "funnet opp seg selv".

For å utdype litt av det glimrende JBlack sa: Om ikke universet hadde "støttet" liv som vi kjenner det hadde heller ikke du vært her for å si noe sånt. At universet, og jorden for den saks skyld, støtter liv er bare en tilfeldighet av astronomiske dimensjoner. Universet inneholder et vist antall konstanter (se her) som er perfekt balansert i forhold til hver andre. Noen vil kannskje kalle det Guds inngripen, men med tanke på at de fleste teoretikere er enige i at det enten har funnets uendelig mange universer før, eller at det nå finnes uendelig mange parallelle universe er det hele ren statistikk. Noen av disse universene støtter liv, noen gjør det ikke.

At det samme universet som jeg havnet i måtte være befolket av folk som skrek "gud!" hver gang de så noe de ikke forstod er bare en statistisk uheldighet for ateister som meg ;)

ontopic: Jeg er selvfølgelig ateist, og tenkte jeg skulle sende en mail til denne Berit Nyborg...

edit: klarte å linke til en side på wikipedia som støttet intelligent design :blush:

Endret av Raggie
Lenke til kommentar

Alle smarte ting på jorda er laget av mennesker. Vi har med vår intelligens skapt oss hjelpemidler som datamaskiner, framkomstmidler, elektrisitet, lys, osv. Jeg tror jorda/universte er en sånn ting som er skapt. At det finnes noe større som har skapt det. Ikke noe mytisk forklaring om at mennesket og jordkloden poppet opp av ingenting. For min del er det ingenting som tilsier at universet som det er i dag ikke skulle blitt til med ett stort smell (Big Bang?), eller ved andre naturlige forklaringer. På samme måte som en kjemikere lager stoffer, blander grunnstoffer og skaper kjemiske reaksjoner på en lab, kunne en "gud", en intelligens større enn mennesket på et fysisk eller åndelig plan, ha skapt universet og alt det innebærer. Det er ikke en virkelighetsflukt uten bindinger til fysikk, kjemi, og biologi, men akkurat det motsatte. Verden er så sammensatt. Så kompleks. For meg vitner det om et uttenkt byggverk.

Vi mennesker kan ved vårt intellekt bygge en skyskraper. Planlegge til helt ned til minste detalj, skaffe materiale, delgere oppgaver, og konstruere. Putter vi materialene i et "rom" uten folk til å sette dem sammen er sjansene for at alle de små delene tilfeldigvis blir en skyskraper veldig liten. Teit eksempel, men dog.

Jeg forstår at menneskets kunnskap er begrenset :) Det er akkurat derfor jeg tror (kanskje håper?) det finnes "noe" med større intelligens og kunnskap enn oss.

Lenke til kommentar

Er det mer fantastisk og utrolig at universet "poppet opp av ingenting" enn at Gud "poppet opp av ingenting"? Du har bare forskjøvet problemet et hakk.

Verden er sammensatt og kompleks, og rett og slett utrolig. Det er det ingen tvil om. Like utrolig var det for 1000 år siden at vannet kunne henge fast i en kule som svever rundt i ingenting. Men det har vitenskapen forklart.

Vent til vitenskapen har gitt opp før du konkluderer med noe annet. Og ID er ingen vitenskap, det kan kun regnes som filosofi.

Edit:

Her er forresten en morsom side som ironiserer over "Organisms that Look Designed".

Eksempel:

Candiru catfish (Vandellia cirrhosa). This is a tiny catfish, often less than one inch long, that lives in the Amazon and Oranoco rivers of South America. Voraciously bloodthirsty, they often crawl up the anus or urethra of unsuspecting human bathers. They deploy specially built spines, located around their head, to draw blood and anchor themselves. Unfortunately, they then tend to swell and get stuck inside. The spines are designed so well that only surgery (usually amputation of the genital area) can get rid of them!

The interplay of systems required for this little fish is similarly amazing. In particular, the spines are a miraculously crafted example of divine ingenuity.

Endret av JBlack
Lenke til kommentar
Vent til vitenskapen har gitt opp før du konkluderer med noe annet. Og ID er ingen vitenskap, det kan kun regnes som filosofi.

Det samme kan en si om evolusjon, det kan ikke regnes som noe annet enn filosofi heller. Hver gang disse "vitenskapsmennene" skal presentere bevis, så kommer de med sine fine flotte teorier istedenfor.

Lenke til kommentar

Det samme kan en si om evolusjon, det kan ikke regnes som noe annet enn filosofi heller. Hver gang disse "vitenskapsmennene" skal presentere bevis, så kommer de med sine fine flotte teorier istedenfor.

5107984[/snapback]

Tull og tøys. Teorier er en del av vitenskapen.

For å være vitenskapelig stilles det visse krav.

http://en.wikipedia.org/wiki/Science

http://en.wikipedia.org/wiki/Scientific_method

Jeg synes Wikipedias beskrivels av den vitenskapelige metode er den beste å ta utganspunkt i:

Scientific methods or processes are considered fundamental to the scientific investigation and acquisition of new knowledge based upon physical evidence by scientific communities. Scientists use observations and reasoning to develop technologies and propose explanations for natural phenomena in the form of hypotheses. Predictions from these hypotheses are tested by experiment and further technologies developed. Any hypothesis which is cogent enough to make predictions can then be tested reproducibly in this way. Once it has been established that a hypothesis is sound (by use of the above methods), it becomes a theory.

(Mine understrekinger)

Det aller viktigste, selve essensen, her mener jeg er de vitenskapelige hypotesene har evne til å forutsi reproduserbare resultater. Det vil si, man har en hypotese. Basert på den utfører man eksperiment, og resultatet er hva hypotesen sier vi kan forvente.

Evolusjonsteori har disse egenskapen. Den produserer teorier som kan forklare og forutsi. Teoriene er ikke perrfekte, det er huller, og det er mye som gjenstår å forklare. Men det er vitenskap.

ID er ikke vitenskap. ID mangler evne til å produsere teorier som kan testes i praksis. Dermed er ID en filosofisk forklaring. Man kan forsøke å gjøre ID til vitenskap ved å fremsette teorier som kan verifiseres gjennom vitenskapelige eksperiment. Men siden ID ikke forsøker å forklare noe innenfor naturens rammer, men snarere bortforklare ting, så vil nok ID aldri lykkes å få status som seriøs vitenskap utenfor de miljøer som rett og slett omfavner ID fordi de ønsker å tro.

x-files_iwanttobelieve.png

Lenke til kommentar

At jorda henger fast på en kule i vakum var i sin tid utrolig. Candiru catfishen er utrolig.

Men hva jeg finner virkelig utrolig er menneskers følelser. At vi har en "sjel" vi ikke kan beskrive med dagens vitenskap. Evnen til kjærlighet/medfølelse. Empati. Men hva har dette med kristendommen å gjøre? Jo, for følger du pur vitenskap er vi mennesker kun dyr overlegne de andre dyrene på Tellus. Jeg føler meg ikke som noe dyr. Hvorfor skal jeg da følge normene og reglene på jorda? Er jeg et dyr kan jeg jo gjøre som jeg vil, til det beste for meg selv. :ermm:

Men religion er tro. Ikke viten. Jeg vet ikke. Tro.

Og det er ikke trygghetsfølelsen ved å ha noen som passer på seg som gjorde meg til en kristen. Artig at vi kristne blir kritisert som svake med mennesker med trangen til noe større enn oss selv. Får høre det 90% av gangene jeg diskuterer religion med en ikke-kristen. Jeg føler bare at jeg har løst regnestykket. At jeg har fortstått. De bønnesvarene jeg får som for dere kun tilfeldigheter, er for meg "bevis".

EDIT: Og jeg som "ber" så sjeldent :tease:

Endret av Agres
Lenke til kommentar

Tror du ikke dyr har følelser? Aldri sett en sint eller glad hund?

Grunnen til at du skal følge normer og regler er fordi du har en etikk, en samvittighet og det er til ditt eget beste.

Jeg tror ikke på Gud, jeg har min egen etikk jeg følger. Det betyr ikke at jeg flyr rundt i vill egorus av den grunn. Derimot betyr det at jeg har etikk og normer som jeg selv føler er riktige, og ikke som er tredd ned over meg av en mer eller mindre korrekt bok.

Dessuten, kristne har en slem tendens til å tolke bibelen dit de vil selv også og forkaster det de ikke liker (Homofili synd? Nei, det er gammeldags, nå må bi ha en moderne tolkning, nå tolker vi bibelen som at homofili er greit).

Du blir ikke noe bedre eller dårligere menneske av å følge enn moral gitt gjennom en religion. Men du blir kanskje mindre bevisst din etikk, fordi du ikke selv har kommet frem til den. Og du blir kanskje mer selvrettferdig og mindre tolerant, fordi din etikk er gitt av den høyeste autoritet, nemlig Gud.

Svaret på livet finner du i livet selv. Ikke i en bok og en illusjon.

Lenke til kommentar
Er jeg et dyr kan jeg jo gjøre som jeg vil, til det beste for meg selv.

Det er jo klart at du kan oppføre deg som en bajas, du kan faktisk gjøre helt som du vil, du trenger overhodet ikke ha noen eller følge noen etikk! MEN, om du har behov for å leve i et samfunn sammen med andre mennesker må du nok følge det samfunnets normer.

Dette ser du hos andre sosiale dyr som lever i grupper også, hvis du ser på en stor løveflokk f.eks, vil du se at det finnes regler som hvert medlem må følge for å beholde plassen i samfunnet. Det er kanskje litt anderledes regler enn i et menneskesamfunn, men det er fremdeles regler...

edit: leifer og omformuleringer

Endret av Raggie
Lenke til kommentar
Er kristen, men går sjelden i kirken. Hvis jeg gjør det er det statskirken. Holder meg heller til møter o.l. for ungdommer en gang i blant, men heller ikke der frekventerer jeg ofte. Synger dog i gospelkor ^^

Hvorfor kristen? Føler litt for teoriene for intelligent design. Jorda, verdensrommet, og de fysiske lovene er for smarte til å ha "funnet opp seg selv". Samtidig er jeg enig i at mennesket gjør mye galt (synd). Finnes det noe liv etter døden her på jord, tror jeg (VIL JEG) at det skal være en bedre plass enn her. Der hører ikke synd hjemme. Kristendommen sier at Jesus fjerner det gale vi har gjort slik at vi ikke kan forpeste og ødelegge den nye plassen vi kommer til etter døden (også kalt himmelen). Himmelen/Den nye jorda/Plassen vi kommer etter døden skal jo være perfekt, så vår løgn vold baksnakking og misunnelse hører jo ikke hjemme der.

For dere som ikke tror på kristendommen. Hvem tror dere Jesus var? At han levde er i dag et faktum, men om han er guds sønn eller ikke er vel fortsatt et omdiskutert tema :p Han kunne vært gal, men hvorfor så mange etterfølgere? Han kunne vært maktsyk, men hvorfor gå frivillig i døden for løgner han ikke trodde på?

Er forøvrig og et moderne menneske og tror at Bibelen inneholder mye tøv. En norsk biskop med navn Berggrav sa en gang "Bibelen inneholder gull fra Gud og gråstein fra mennesker." Jeg tror definitivt Bibelen inneholder gråstein fra mennesker, og bruker ikke den som den ultimate boken som med svar på alt. Jeg tolker den som budskapet om Jesus som frelser, og oppfordring til medmenneskelig kjærlighet.

Mitt hovedproblem som kristen ligger i om hvem som blir frelst og hvem som ikke blir det. Dere her som ikke tror skal jo muligens brenne. Men jeg har vanskelig å tro/forstå det. Jeg er jo ikke bedre enn dere. samtidig er det altfor mange som ikke har fått muligheten til å tro. Det er jo urettferdig at jeg har vokst opp i en kristen familie, framfor de som har vokst opp som muslim.

Men, jeg tror det sentrale i kristendommen er riktig. At vi mennesker gjør mye dumt som ikke passer inn i en ny bedre verden. Er det ikke noe etter døden vil jeg ikke merke det uansett. Men har muslimene rett... Da skal jeg visstnok havne i de innerste sirklene av muslimhelvette. Men det får jeg klare :p

5107509[/snapback]

JEsus tilgir deg for alle dine synder, når du tror på han.

«For Åndens lov som gir liv, har i Kristus Jesus gjort meg fri fra syndens og dødens lov.» (Rom 8.)

Kristne altså fri fra loven, selv om de fleste ikke vil bryte den.

De som er kristne får evig liv i Himmelen. I Bibelen så står det ikke så veldig mye om de som ikke er kristne, om de havner et sted hvor de blir fraskilt fra Gud eller bare dør, her finnes det mange teorier, men ingen svar.

Føler det er litt mye Big Bang offtopic snakk her :whistle:

Gidder ikke å argumentere med. Dere ateister har smelta det inn i hjernen at dere har riktig, og at alle som følger Kristus er noen hjernevaska små vesen som evolusjonerte fra apene som evolusjonerte fra et sandkorn.

Lenke til kommentar
Gidder ikke å argumentere med. Dere ateister har smelta det inn i hjernen at dere har riktig, og at alle som følger Kristus er noen hjernevaska små vesen som evolusjonerte fra apene som evolusjonerte fra et sandkorn.

5109573[/snapback]

Å demonisere oss og fremstille oss som onde er en fin forsvarsmekanisme for å slippe å ta stiling til hva vi skriver.

Som jeg sa i mitt første innlegg, vær gjerne kristne. Men ikke baser det på pseudovitenskap som ID, det er da jeg får problemer. Religion er tro. Stort sett blind tro, et valg man gjære blindt. For med en gang man prøver å begrunne det i virkeligheten så vil man få en haug med problemer. For vitenskapen kan, i motsetning til tro, begrunnes med observasjoner i naturen.

Lenke til kommentar

Kom litt feil ut. Mener at akkurat som vi kristne "tror blindt" på Gud, og hva han har skapt, så tror dere blindt på at alt er tilfeldigheter. Gud er helt utelukka, og er bare noen redde folk fant på for å få trøst.

Men det rare med kristendommen i motsetning til ateisme er at vi istedet for å bevise evolusjonen eller hva det er, fokuserer på JESUS.

Det var en gang en som hadde kreft. Alle i menigheten ba for henne. Legene som hadde operert henne skjønnte ingenting, såret etter operasjonen som skulle ta 1/2 til 1 år å gro ble i løpet av noen dager grodd igjen. Etter noen uker fikk vi vite at hun kunne slutte med cellegift.

Har selv brukket både håndleddet og armen på samme tid i en fotballkamp. Fikk gips på hele armen. Første natten så brakk den, og jeg kunne bevege armen helt, men gadd ikke å dra til legen. LEgene sa det skulle ta ca. 2mnd å lege det. 3/2 uke senere dro jeg til legen på røngensjekk for å se om alt var grodd riktig. De fjerna gipsen.

Da jeg fikk tatt på gipsen forsvant en synd som jeg har bedd om å bli kvitt. Kanskje var det en grunn til at jeg brakk armen.

JEg tror det var JEsus.

Endret av venn
Lenke til kommentar

Kanskje noen har lyst å forklare tre enkle observasjoner da

1: The Big Bang. En massiv eksplosjon som slynget materie og energi ut fra seg, skapte universet. Alt kom fra en prikk som roterte og til slutt eksploderte.

Det er en naturlov (Conservation of Angular Momentum) som sier at fragmenter som bryter løs av et roterende objekt vil fortsette og rotere samme vei. Venus, Uranus og muligens Pluto roterer feil vei, 8 av 91 måner i vårt solsystem snurrer baklengs. Jupiter, Saturn og Neptun har måner som snurrer begge veier. Det er til og med observert en galakse som roterer feil vei.

Hvordan kan disse planetene/objektene rotere feil vei dersom universet kommer fra en eksplosjon? Venter i spenning på et fornuftig svar som gir mening. Mitt svar: Gud gjorde det slik for å vise at evolusjonsteorien er latterlig.

2: Månen driver lenger og lenger vekk fra jorden, omtrent 3 tommer pr år. En enkel konklusjon av det er at desto lenger bak i tid en går, desto nærmere var månen til jorden. Gå langt tilbake i tid og flo og fjære vil bli et stort problem for livet, tenk bare på de enorme tidevannsbølgene som måtte ha vært tilstede. Jordens tiltrekningskraft på månen blir sterkere jo nærmere månen er jorden. For ca 1.2 milliarder år siden var månen rett over jordens overflate.

3: En annen observasjon er dette at jorden roterer, men den roterer saktere og saktere. Et resultat av dette er at hvert halvannet år, så skrur de klokken ett sekund tilbake. Min enkle logikk slår til igjen, om jorden roterer saktere om en går frem i tid, så roterer den fortere og fortere dersom en går bak i tid. Går en 6000 år tilbake i tid da Adam ble skapt, så vil en ikke merke stor forskjell. Går en derimot milliarder av år tilbake i tid som evolusjonistene hevder, så vil en få store problemer. Jorden roterte da ekstremt fort og det skifter mellom dag og natt hele tiden. Det må også ha oppstått ekstremt kraftige vinder som ville blåst alt liv ut i verdensrommet.

Nå er det også sånn at det ikke finnes bevis for noe annen evolusjon enn mikro evolusjon Bibelen bestrider ikke makro evolusjon, der står det at Gud skapte alt liv hver etter sin art. Om du kan gi meg bevis og observasjoner for en annen form for evolusjon enn mikro evolusjon, så kom med det. Gjerne eksempler hvor en katt har født en hund eller noe. Jeg venter i spenning.

JBlack: tro gjerne på evolusjon, men ikke kall det vitenskap når det ikke er det. Det finnes ingen beviser, bare teorier og fantasier. Forskjellen på oss er at jeg inrømmer at min teori er tro. Du kaller din tro for vitenskap uten at det er det.

edit: skrivefeil

Endret av zilch
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...