krolf Skrevet 2. november 2005 Forfatter Del Skrevet 2. november 2005 Ikke for å starte en Intel vs. AMD tråd, for de er det nok av. Men det er tydelige styrker i begge leire. Når det gjelder ytelse i spill sammenheng er nok AMD å foretrekke totalt sett, dette ser vi igjen i test etter test rundt på web'en. Men AMD prosessorene taper litt tereng i enkelte tester. Dette er ofte relatert til chipset og drivere til dette. Samt at Intel har en noe høyere arbeids frekvens på kjernen. I 3Dmark05 hadde det vært morsomt og få prøvd ut målinger med en FX57 mot en Intel EE, men dessverre dumper det ikke akkurat sånne i fanget på meg. Hvis man ser videre på 3DMark05 resultatet, så ser man at Intel systemet leder på enkeltstående resultater, for så å tape i total score. Dette skyldes ofte at AMD er noe sterker i grafikk testene: GT1, GT2 og GT3. Med tanke på at dual kjernen vi benytter er en av de minste, må jeg si at resultatet er helt greit. En annen ting som må tas i betrakning er at i GT2 testen til 3DMark05, støttes det ikke bruk av begge kjerner på X2, hadde dette vært støttet ville resultatet vært enda bedre i total score. Men har man en rimelig oppegående maskin med Intel eller AMD, så vil man få god ytelse med begge typer CPU. Lenke til kommentar
JimRamse Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Ikke for å starte en Intel vs. AMD tråd, for de er det nok av.Men det er tydelige styrker i begge leire. Når det gjelder ytelse i spill sammenheng er nok AMD å foretrekke totalt sett, dette ser vi igjen i test etter test rundt på web'en. Men AMD prosessorene taper litt tereng i enkelte tester. Dette er ofte relatert til chipset og drivere til dette. Samt at Intel har en noe høyere arbeids frekvens på kjernen. I 3Dmark05 hadde det vært morsomt og få prøvd ut målinger med en FX57 mot en Intel EE, men dessverre dumper det ikke akkurat sånne i fanget på meg. Hvis man ser videre på 3DMark05 resultatet, så ser man at Intel systemet leder på enkeltstående resultater, for så å tape i total score. Dette skyldes ofte at AMD er noe sterker i grafikk testene: GT1, GT2 og GT3. Med tanke på at dual kjernen vi benytter er en av de minste, må jeg si at resultatet er helt greit. En annen ting som må tas i betrakning er at i GT2 testen til 3DMark05, støttes det ikke bruk av begge kjerner på X2, hadde dette vært støttet ville resultatet vært enda bedre i total score. Men har man en rimelig oppegående maskin med Intel eller AMD, så vil man få god ytelse med begge typer CPU. 5095151[/snapback] Intel er faktisk sterkest i alle 3DMarkene. Hvis du surfer å ser hva som ligger på topp i alle 3DMarkene, med single kort vel å merke. (478 har ikke SLI støtte) så vil du se at det er Dothan som er på topp. Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Det lages begrensede antall kort, sett at du har kortet en stund, til det ikke produseres lenger. Hvis du må RMAe det, hva får du i bytte da? 2x7800GT? Lenke til kommentar
EasyRaider Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Wow!Hadde jo blitt helt rått om det en gang kom en SLI utgave.. 4 x 7800GT De to kjernene kjører allerede i Sli, dessverre Synd at det går ikke å kjøre disse i crossfire... Det ville ha gitt utrolige resultater. 5092690[/snapback] SLI støtter da mange fler enn 2 brikker. Det er ikke lenge siden det var noen bilder av 4 stk. 7800 GTX i SLI på et spesielt hovedkort. Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 (endret) Det kortet yter utrolig mye bedre en 1 gtx, det er riktigere å si at det nesten yter like godt som 2 skt gtx faktisk *Rettelse *Edit: Ups svate fyren sist på første side, det blir jo helt feil Endret 2. november 2005 av simalarion Lenke til kommentar
LG_91 Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 Foresten, er det noen som vet hvorfor det blir laget bare 2000 stk av dette kortet? Lenke til kommentar
Mala Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 Foresten, er det noen som vet hvorfor det blir laget bare 2000 stk av dette kortet? 5100536[/snapback] Ekslkusivitet vettu Lenke til kommentar
MindZlave Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 Det lages begrensede antall kort, sett at du har kortet en stund, til det ikke produseres lenger. Hvis du må RMAe det, hva får du i bytte da? 2x7800GT? 5096168[/snapback] Det var ett vannvittig bra spørsmål kanskje de egentlig har 4000 kort sånn at de har to av nummer 1 osv Lenke til kommentar
un0kai Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 Det kortet yter utrolig mye bedre en 1 gtx, det er riktigere å si at det nesten yter like godt som 2 skt gtx faktisk *Rettelse *Edit: Ups svate fyren sist på første side, det blir jo helt feil 5096705[/snapback] dette er jo nesten som om man begynner å lure på om du i det hele tatt har lest testen?? jeg snakker jo her selvsagt om real life ytelse... Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 (endret) Real life? forklar Spillene som støtter sli yter fantastisk mye bedre på dette en et 7800gtx, men jeg forstår ikke hva du mener så?? Hva skal man så si etter å ha testet et kort som dette? For det første skulle man gjerne hatt enda bedre tid når man først har et sånt kort mellom hendene. Ikke bare flyr timene av gårde i de forskjellige testene, men man sitter jo og spiller spill til langt utpå natta i ren glede. Med bedre tid kunne vi kanskje fått løst problemet med å få aktivisert SLI-støtten i Far Cry også. Vi antar at dette er en bagatell som vi finner ut av i senere tester. At vi her snakker om et av verdens kraftigste skjermkort er det dog ingen tvil om. Skal spillene dine gå enda raskere enn med dette kortet må man kjøre to stykk GeForce 7800 GTX i SLI-oppsett. Har ikke lest testen så nøye nei, men i konklusjonen står det jo nøyaktig det jeg skrev (eller prøvdet å skrive virker det som? ) Endret 3. november 2005 av simalarion Lenke til kommentar
un0kai Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 med real life så mener jeg at man ser bort ifra 3dmark testene, de er de eneste testene dette kortet utklasser gtx i... ellers så ser man at gtx faktisk yter bedre i to tester, teper litt i en annen når detaljnivået går opp... i de andre testene gtx taper så er gtx kortene kjørt på en dårligere plattform og begrenset av cpu... Dermed mener jeg at dette kortet kansje er det dårligste kjøpet som er mulig å gjøre per dags dato! spesiellt om man spiller i 1280 og lavere oppløsninger.. man betaler 3000.- for 10% ekstra ytelse.. det er mye mer fornuftig å kjøpe gtx eller gt i sli for den del... jeg kan virkelig ikke forstå hvorfor noen vil betale 1k mer bare fordi gpuene ligger på samme kort... grunnen til at jeg skrev dette var fordi du sa at dette kortet yter dobbelt så bra som gtx, dette er ganske så langt fra sannheten.-.. Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 (endret) Nå tolker du ting som du ønsker, Aldrig skrevet at det er dobblet så bra jevnt over men at det yter sinnsykt mye bedre i spill som støtter sli. Du har jo selv quotet meg så ? Du skriver om "real life" ytelse som et begrep og mener at jeg skall forstå at du mener det du nettop skrev\forklarte?. High end kortene er laget for høy oppløsning med aa - af på, om ikke det er viktig lar du vær å bruke så mye penger på skjermkort, det ganske enkelt. Jeg har lest testen nøyere nå (som du så tydlig ba meg om!) konklusjonen sier nøyaktig det jeg skrev, hvorfor krangler du videre med meg?, er ganske klar for å bare droppe denne diskusjonen!. Edit: Ønsker du forøvrig å krangle videre send meg Pm, da jeg er helt sikker på at ingen er intresert i å lese dette. Endret 3. november 2005 av simalarion Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 Som sagt en kan ikke si det utklasser et 7800 gtx all den tid det kjører to kjerner, da må en sette 2 stk 7800 gtx i sli og sammenligne,da stemmer jo prisen på de to systemene bedre og en vil se at 2 gtx i sli "gruser" dette kortet . Lenke til kommentar
un0kai Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 Som respons på dette "JEg hade iallefall aldri kjøpt det, ytelsen i forhold til 1xgtx er jo ikke serlig bra... lite bang for buck..." skrev du: Det kortet yter utrolig mye bedre en 1 gtx, det er riktigere å si at det nesten yter like godt som 2 skt gtx faktisk 5096705[/snapback] med real life så mente jeg alle spill tester/ikke 3dmark, var kansje litt dårlig forklart fra min side Nå tolker du ting som du ønsker, Aldrig skrevet at det er dobblet så bra jevnt over men at det yter sinnsykt mye bedre i spill som støtter sli. Du har jo selv quotet meg så ?du skrev det jo rett over her? vi snakker jo om spill som støtter sli, noe annet er jo lite vits i Du skriver om "real life" ytelse som et begrep og mener at jeg skall forstå at du mener det du nettop skrev\forklarte?.her forstår jeg ikke helt hva du mener? High end kortene er laget for høy oppløsning med aa - af på, om ikke det er viktig lar du vær å bruke så mye penger på skjermkort, det ganske enkelt.sant nok, når jeg nå har studert grafene nøyere ser jeg at det har opptil 30% bedre ytelse med dette kortet enn meg gtx, gtx er da til gjengjeld testet på en dårligere plattform, så jeg vet ikke hvor mye vi skal stole på disse resultatene Jeg har lest testen nøyere nå (som du så tydlig ba meg om!) konklusjonen sier nøyaktig det jeg skrev, hvorfor krangler du videre med meg?, er ganske klar for å bare droppe denne diskusjonen!.jeg vil ikke si dette er en krangel, heller en meningsutveksling, om du ikke er intressert i å diskutere så er det lite jeg kan gjøre med det konklusjonen i testen er ikke så intressant synes jeg, men vhis jeg skal kverulere litt så finner man jo dette i konklusjonen "Så vanvittig mye bedre ytelse enn ett stykk GeForce 7800 GTX tilbyr jo kortet ikke, men likevel koster kortet det dobbelte av et GeForce 7800 GTX." Edit: Ønsker du forøvrig å krangle videre send meg Pm, da jeg er helt sikker på at ingen er intresert i å lese dette.å sende deg pm har jeg lite behov for da jeg tar opp dette fordi jeg mener folk ikke bør kjøpe dette kortet siden det finnes bedre løsninger på markedet, og da er det jo greit at folk får med seg dette mener jeg. 5102019[/snapback] jeg tror kansje vi snakker litt forbi hverandre.. jeg mener jo ikke at dette kortet yter dårlig, men at man får veldig lite bang for buck, 2xgt er like bra og koster 1k mindre, da dette kortet ikke har noen fordeler over 2xgt så ser jeg ikke hvorfor noen vil ha det? men det er selvsagt mulig at kortet er cpu begrenset og man ville sett helt andre resultater i forhold til gtx om man hadde en bedre cpu.. det er godt mulig forskjellen fra gtx er større i andre tester, denne virket jo som et hastarbeid så det er ikke så mye men kan lese utifra tallene..mitt poeng er iallefall at 2xgt er en mye bedre lønsning... og det kan virke som om gtx også er et mer fornuftig kjøp.. Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 (endret) det jeg mener er at det er ikke lett å vite hva du mener med real life ytelse om du ikke forklarer det, du forklarte jo først hva du mente med det senere. Videre er jeg klar over at det ikke er dobbelt så raskt i spill som har sli støtte, bare at det er utrolig mye bedre på høye oppløsninger med aa og af på i spill som støtter sli. Derfor har jeg heller ikke skrevet det men "sinnsykt bedre" skrev jeg, da mener jeg så mye bedre som testen viser. Om du setter det på spissen skulle sli gitt dobbel ytelse haddet du fått 16000 i 3dmark 05 med 7800gtx seff for du ikke det du betaler for her, men kortet er orginalt i å med at det er dual og at det kommer i 2000 eksemplarer, dette trykker prisen opp. To stk 7800gt for 2888kr er et bedre valg sånn sett, eller som det ser ut nå så lønner det seg å se hva 7800gtx 512 som blir sluppet 7.nov klarer. Ikke greit å komme med noe konklusjon slik som det er nå hehe Edit: Ganske sikker på at cpu stopper dette kortet ja, mim 3500 cpu bremser mitt kort på 8600 i 3dmark 2005, med rett spec kommer det opp i 9300 har jeg sett. Endret 4. november 2005 av simalarion Lenke til kommentar
Revox Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 Økningen til 512mb minne vil gi alt fra 0-10% ytelse økning vil jeg tippe. Med andre ord ikke forvent noe stort Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 Det er rasker minne også, det kan derfor kjøre på mye høyre klokkehastigheter , det ble regnet på dette en annet sted på forumet - litt for sent til å lete nå - men de komm fremm til 28 - 32% økning. Som igjen betyr at det kan klatre over 10.000 tallet Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 3DMark05 er hovedsaklig vertex fetch begrenset på 7800GTX, så raskere minne her vil nok ha liten betydning. Lenke til kommentar
Dr.Ittsekk Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 Med dette hovedkortet Gigabyte GA-8N SLI Quad Royal kunne man kjørt fire slike kort i SIL hvis bare Nvidia hadde laget drivere som støtter åtte GPU’er. Lenke til kommentar
usæl-gesæl Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 eh kødderu? har du lest testen egentli? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå