Gå til innhold

Snusen blir dyrere!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et par ting dere burde ha tenkt på først.

 

1. Noen som vet at inntektene til folk faktisk øker også? Folk har mer penger enn noensinne! Folk tjener mer, ergo blir ting dyrere.

 

Tenk dere hvordan det skulle ha vært hvis vi hadde dagens inntekter, og et prisnivå fra 1970?

 

En annen ting er at staten fortsatt jobber for å minske grensehandelen og smuglingen, en økning i "1000" kr for en pakke røyk ville jo ha vært en katastrofe. Folk ville gått mann av huse for å kjøpe røyk i sverige/danmar/finnland, og det norske tobakkssalget ville gått i dass.

Lenke til kommentar

Altså. Det finnes andre metoder, bedre metoder, for å få folk til å slutte å snuse. Det vil få samme effekt som dyr alkohol. Folk smugler og kjøper 2nd hand varer (nå vet jeg ikke hvor mye hjemmelaget tobakk man finner, menmen :p) Det ønsker ikke staten. Staten vil ha spenn. Tobakk er for dem en gullgruve, hvorfor vil de da få folk til å slutte med det? Dessuten er det jo blitt forbudt på utesteder, så nå plager folk sjeldent andre med røyken sin. Snusen skader jo ingen enn deg selv.

 

Uansett. Tenk på avgiftene staten har på tobakk. Er det for at folk skal slutte? NEI! For at staten skal få mer kroner! Vi har ikke nesten 80% avgifter på bensin for at folk skal slutte å kjøre bil heller, for å ta en sammenligning.

Lenke til kommentar
Tenk på avgiftene staten har på tobakk. Er det for at folk skal slutte? NEI! For at staten skal få mer kroner!

 

Jo, en av grunnene til de høye avgiftene på tobakk er for at folk skal bruke mindre av det(helst ikke begynne i det hele tatt)

 

Vi har ikke nesten 80% avgifter på bensin for at folk skal slutte å kjøre bil heller, for å ta en sammenligning.

 

En av grunnene til den høye bensinprisen er jo for å moderere bilkjøringen.

Endret av Snillingen
Lenke til kommentar
Tenk på avgiftene staten har på tobakk. Er det for at folk skal slutte? NEI! For at staten skal få mer kroner!

 

Jo, en av grunnene til de høye avgiftene på tobakk er for at folk skal bruke mindre av det(helst ikke begynne i det hele tatt)

 

Vi har ikke nesten 80% avgifter på bensin for at folk skal slutte å kjøre bil heller, for å ta en sammenligning.

 

En av grunnene til den høye bensinprisen er jo for å moderere bilkjøringen.

5097200[/snapback]

akkurat det de vil ha deg til og tro..

Lenke til kommentar

Dette tviler jeg på stemmer, altså 150 kr for en boks snus, Skjer ikke.

 

Off Topic:

Men angående dette med helseskade....jeg har snuset i en del år og var for tiden på legesjekk i sammenheng med jobben, jeg ble bla. spurt om jeg røyket, hvorpå jeg forklarte at det gjorde jeg ikke, eller har aldri gjort, men jeg brukte snus sa jeg. Dette resultere i et svar fra legen som forundret meg. visste jo selvfølgelig om, eller har hørt om dette fra div plasser, men ikke fra en lege på denne måten.

 

Nå husker ikke jeg nøyaktig hva som ble sagt, men generelt gikk det på at snus hadde ingen farlige virkninger på kroppen, annet enn at det kunne gi irritasjon på tannkjøtt og liggnende, legen forklare også at han ved flere anledninger hadde ymtet frampå til folk at de burde stumpe røyken og heller bruke snus da dette (som jeg tolket det ) OVERHODE ikke kunne sammenlignes.

At folk brukte snus hadde han tydeligvis ingen "invendinger" mot.

 

En tanke som slo meg var at denne legen snuser selv...i og med at han begynte å legge ut....men det var ikke visst ikke tilfelle, for selv ikke jeg ville sagt dette til en av mine pasienter. ;) jeg ville da oppfordrett vedkommende til å slutte tror jeg.

Endret av Blacksheep
Lenke til kommentar
Ser ikke hva som er galt med at snusen øker i pris, det er da bare positivt da det blir færre som begynner!

5106730[/snapback]

 

 

Tror du virkelig at det fungerer sånn? Folk driter stort sett i prisene, de kjefter og klager, men til slutt så godtar de det og fortsetter som før.

 

Og bensinprisene har ingen moderende effekt på bilkjøring. Folk kjører like mye uansett drivstoffpris. Folk drikker like mye uansett pris. Forskjellen er bare at når alkoprisen er lav, så kjøper folk mer polvare. Dermed går det offiselle forbruket opp, men på bekostning av mørketallene (smugling, hjemmebrent o.l.)som synker tilsvarende. Så det er en evig runddans...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...