Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Modem/Router fra Telenor

Anbefalte innlegg

En bekjent har et et modem/router fra Telenor, men jeg aner ikke om det er ren modem eller er en router?

boksen er: zyxel prestige 600

Har hørt at telenor gir ut routere til nye kunder nå, stemme dette, og kan man f.eks spørre om å få bytta ut hvis man har modem til en router?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En bekjent har et et modem/router fra Telenor, men jeg aner ikke om det er ren modem eller er en router?

Har hørt at telenor gir ut routere til nye kunder nå, stemme dette, og kan man f.eks spørre om å få bytta ut hvis man har modem til en router?

5089934[/snapback]

Står vel noe mer på den boksen? Tror 600 bare er nummeret på serien og at det heter 6xx.

Hjalp nettopp min søster med ruterproblemer. Hun har en 650r-33 boks fra telenor

Hun har en trådløs ruter (Linksys wrt54g) som Zyxel boksen nektet å samarbeide med. Ble nødt til å lure Linksysen og koble Zyxel'n til ethernet porten i stedet for internett porten.

Endret av Kjellvez
Lenke til kommentar

5089934[/snapback]

Står vel noe mer på den boksen? Tror 600 bare er nummeret på serien og at det heter 6xx.

Hjalp nettopp min søster med ruterproblemer. Hun har en 650r-33 boks fra telenor

Hun har en trådløs ruter (Linksys wrt54g) som Zyxel boksen nektet å samarbeide med. Ble nødt til å lure Linksysen og koble Zyxel'n til ethernet porten i stedet for internett porten.

5090091[/snapback]

Hmm..mulig

den boksen som søsteren din hadde, var det router eller bare modem?

Ved å koble telenor-boksen i ethernet-porten, blir da router funksjonen disablet i linksysen?

Endret av Makky
Lenke til kommentar

Er liksågrett å kjøpe en komplett ruter(koster så si det samme).. den kan du gjøre om til et aksesspunkt ved å:

1. koble modem i en av LAN portene til den.

2. Slå av DHCP serveren i Ruteren(tråløse).

3. Gi aksesspunktet en IP adresse som er i samme range som det modemet gir ut (for lettere å kunne administrere det). Men gi en IP som er "langt" unna det DHCP serveren i modemet begynner med. (Får du f.eks tildelt ip 192.168.1.100, så gir du AP'en 192.168.1.150 (for å være sikker på at det ikke blir IP conflikt med det DHCP serveren gir ut).

Det du får da er en slags "switch" med WLAN muligheter :). WAN porten skal da ikke brukes.

Lenke til kommentar
Hmm..mulig

den boksen som søsteren din hadde, var det router eller bare modem?

Ved å koble telenor-boksen i ethernet-porten, blir da router funksjonen disablet i linksysen?

5090113[/snapback]

Ah beklager forglemmelse :)

Det modemet har ruterfunksjon. Ved å koble i ethernet porten går man "rundt" ruter funskjonen, men man mister samtidig mange av de funksjonene linksysen gir.

Har man modem med innebygget ruter så spørs det om det er så nyttig å kjøpe enda en ruter.

btw: Hadde jeg hatt passordet kunne jeg sikkert gått inn og fiksa oppsettet sånn at den snakket greit med linksysen, men ser ut som telenor har endret standard brukernavn/passord for konfigurasjon.

Hadde jeg fått tilgang til modemet kunne dette settet i bridge funskjon og dermed kunne Linksysen brukes skikkelig.

Jaja. Virket med litt juks.

Endret av Kjellvez
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...