Gå til innhold

Opteron server ca 10000kr

Heineoen

Anbefalte innlegg

Du nevnte at det sparte meg en del tid å kjøpe en ferdig server roac..

Har du noen forslag?

(ikke intel)

5098394[/snapback]

Jeg kom med et forslag, som ikke gir rom for spesielt mye hva gjelder disk for å være innenfor din prisramme. Jeg kan ikke se at det lett lar seg gjøre å få til det du ønsker, så spørsmålet mitt blir om du da i så fall er villig til å fire på pris, om du er villig til å fire på kravet til towerbasert server og så videre. I skrivende stund vet jeg ikke om noen tower-baserte servere med opteronprosessorer, ei heller opteronbaserte servere hvor man har samme grad av fleksibilitet med tanke på diskløsning som man har på intelbaserte løsnigner (og samtidig holde budsjettet).

Så, hvis du vil ha en standard opteronbasert server står forslaget mitt ved lag, dersom det da dekker dine behov. (Lagringskapasitet er evt eneste problem såvidt jeg kan se).

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg stiller meg litt tvilende til hele scenarioet hvor en som skal gå til innkjøp av server, til en skole/bedrift med 50 pc'er / 100 brukere? Sier nei til Intel (om det er egen overbevisning eller hva?), når han for det første ikke vet hva han skal se etter, for det andre, ikke har definert en problemstilling eller hva som settes av krav til denne løsningen.

Jeg mener at man burde først definere bruksområde (nå har han vel kanskje ymtet frempå litt om brukerserver/lagring), hva slags sikkerhet trenger man på tjenestene?(Backup, oppetid osv).

Hvilken prosessor løsning vil være mest hensiktsmessig? Er det snakk om databaser eller ren pushing av data ut på nettverket?

Lenke til kommentar
Jeg stiller meg litt tvilende til hele scenarioet hvor en som skal gå til innkjøp av server, til en skole/bedrift med 50 pc'er / 100 brukere? Sier nei til Intel (om det er egen overbevisning eller hva?), når han for det første ikke vet hva han skal se etter, for det andre, ikke har definert en problemstilling eller hva som settes av krav til denne løsningen.

Jeg mener at man burde først definere bruksområde (nå har han vel kanskje ymtet frempå litt om brukerserver/lagring), hva slags sikkerhet trenger man på tjenestene?(Backup, oppetid osv).

Hvilken prosessor løsning vil være mest hensiktsmessig? Er det snakk om databaser eller ren pushing av data ut på nettverket?

Jeg kunne ikke vært mer enig. Det finnes en rekke gode Intel-baserte servere som sannsynligvis vil være mer enn gode nok i dette scenariet. Da å si nei til Intel, og at man vil ha Opeteron, viser bare at vedkommende ikke eier praktisk sans når det gjelder innkjøp av utstyr. Ja, jeg virker sikkert streng, men ærlig talt så mener jeg det. Dersom man ikke klarer å legge personlige preferanser til siden, for i steden å se på hvilke behov man har, så har man feilet, kapitalt.

Men, nå skal jeg ikke gjøre dette til et personlig vendetta eller så, men jeg må si meg helt ening i kpolbergs innlegg.

Lenke til kommentar

Ble og litt forvirret av hva den skulle brukes til her.

Slik jeg leser det skal maskinen brukes som elevserver og som server til kontorets nettverk. Men det er jo lovpålagt at elevnett og administrativt nett på skoler skal være fyisk adskilt slik at man ikke kan cracke seg inn på det administrative nettet uten videre.

Lenke til kommentar

Bare en liten kommentar- rack er dyrt, og med hensyn til støy- takke meg til et serverkabinett med 120mm vifter framfor en bladserver med 20 hylende mikrovifter. Selvsagt er det lekkert, ryddig og alt det der, men det krever jo at man har behov for mange servere, og at man er villig til å betale "inngangsprisen" for hva et rack koster. Etter det jeg husker av hva jeg sjekket sist, så koster rackservere vesentlig mer enn kabinettbaserte maskiner med samme ytelse.

Når det er sagt, så er jo rack veldig "in", jeg vet det..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...