Gå til innhold

Ungdommer drikker alkohol som aldri før!


Anbefalte innlegg

Jeg synes det blir feil å kritisere eller i det hele tatt diskutere hvorvidt det er teit å drikke, når man aldri har drukket selv.

 

Avholdsmennesker, eller rett og slett de som ikke drikker har i grunn ingenting å si, især når det flyter ut negativ kritikk.

 

En person som aldri har drukket går samtidig glipp av alt det gode som kommer med drikking, som f.eks. sosial omgang, jenter, morsomheten og det å leve opp til et helt nytt samfunn. Du finner straks ut at kompisen din er en helt annen person enn før (og det trenger ikke være negativ).

 

Fyll er ikke bare spy, vold og dritt, altså.

 

Men så var ikke dette temaet...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja du har sikkert rett. MEN man kan fint ha sosial omgang, jenter og morsomheter uten alkohol..!

:)

 

Tregner ikkje være full, for å få litt løøve. :D

Hovedpoenget er at man ikkje tregner være full, for å være idiot.  :thumbup:

5139807[/snapback]

 

Man trenger ikke være idiot, selv om man ikke er full heller.

Lenke til kommentar
Synes faktisk at Ungdommer som drikker er litt patetiske

Å, syns du det, hvorfor det da?

 

de drikker Alkohol, bar4e for og drikke alkohol. Det er bare idiotiskt!

Alle ungdommer drikker bare for å drikke?

1. Er du sikker på at dette gjelder alle?

2. Er du sikker på at dette er den eneste grunnen? (du sier "bare")

3. Og forsåvidt - hvorfor er dette idiotisk?

5129638[/snapback]

 

1. det er ikke rent sjelden jeg hører om folk som drikker ellers er helgen bare kjedelig. De må liksom på fylla, og feste for at helgen skal ha verdi. Hadde en bestevenn som sa at grunnen til at hun ikke var med meg var fordi hun mente jeg ikke drakk tilstrekkelig til at jeg var moro å ha med på fest.

 

2. nei, ikke bare. Noen drikker for å flykte, bli kvitt sorger, sleppe unna å være sjenert, bli en annen person osv osv. Finnes utallige grunner, men jeg har ENDA å høre en god grunn til å bli full

 

3. Se svaret ovenfor. Er du enda imot at fylla til tider er bortkastet så fortell meg da;

hvorfor er det ikke idiotisk å bli så drita at du har sex med en person du knapt kjenner, og så blir driti ut på skolen dagen etterpå. Prøve å gå i tbane skinnene/tisse der, hoppe over sporet inne på Stortinget og så vidt greie å være ved sine fulle fem

 

NB! dette er ting jeg selv har avverget eller hørt om. Jeg ble nesten slått til av en jeg hindret i å hoppe over t-bane sporet på Stortinget.

 

 

 

 

Jeg synes det blir feil å kritisere eller i det hele tatt diskutere hvorvidt det er teit å drikke, når man aldri har drukket selv.

 

Avholdsmennesker, eller rett og slett de som ikke drikker har i grunn ingenting å si, især når det flyter ut negativ kritikk.

 

En person som aldri har drukket går samtidig glipp av alt det gode som kommer med drikking, som f.eks. sosial omgang, jenter, morsomheten og det å leve opp til et helt nytt samfunn. Du finner straks ut at kompisen din er en helt annen person enn før (og det trenger ikke være negativ).

 

Fyll er ikke bare spy, vold og dritt, altså.

 

Men så var ikke dette temaet...

5139272[/snapback]

 

 

jeg er 19, begynte å drikke litt når jeg var 16/17. Etter det jeg har opplevd, hørt og blitt fortalt av eks venner om hvorfor de må drikke, og selvfølgelig sett selv så syns jeg at fylla er oppskrytt. Jeg godtar mennesker som drikker litt og som greier å oppføre seg, men personer som på død og liv skal ha seg en six-pack hver helg for å bli full og BARE det, for ellers er det en dårlig helg...de stusser jeg over.

 

jeg er avhold i en mnd nå ja, men ellers kan jeg drikke uten problemer.

Lenke til kommentar
[...]

Det ER forskjell på å ta et par pils ute på byen en lørdagskveld eller drikke en halv flaske hjemmebrent på en hjemmealene fest i bygda. Fjortissfyll er noe jeg alltid har hatet, men jeg føler fortsatt ikke at jeg er i den posisjonen til å fortelle hva andre skal gjøre.

[...]

5134346[/snapback]

Jeg er så hjeertens enig, når skal folk lære seg forskjell på bruk og misbruk?

 

Selv har jeg drukket meg til blackout før, og det har jeg lært av. Nå drikker jeg med måte, og koser meg med pils og vin når jeg er ute, ikke for å manne meg opp eller fordi jeg er avhengig, men pga. smaken og det sosiale.

 

Det jeg derimot ikke takler, er 20-åringer som "fjortis"-drikker...

Lenke til kommentar
Ja, det må han jo være som ikkje drikker..?  :roll:

5141203[/snapback]

Nei, men en venninne sa at han var kjedelig på fest. Kanskje han rett og slett må drikke mer fordi han er så kjedelig ellers? :)

 

Jeg kjenner folk som alltid er morsomme å ha med på fest, om de drikker eller ikke, så det er ikke der problemet ligger.

Lenke til kommentar
Ja, det må han jo være som ikkje drikker..?  :roll:

5141203[/snapback]

Nei, men en venninne sa at han var kjedelig på fest. Kanskje han rett og slett må drikke mer fordi han er så kjedelig ellers? :)

 

Jeg kjenner folk som alltid er morsomme å ha med på fest, om de drikker eller ikke, så det er ikke der problemet ligger.

5141369[/snapback]

 

nå er det da litt underlig at hun er den eneste som har sagt det og da :)

men for all del, på den tiden var jeg litt kjedelig fordi jeg slet med en del ting som opptok livet mitt. Men syns det er drøyt å komme med den kommentaren uansett :)

Lenke til kommentar

Alle ungdommer drikker bare for å drikke?

1. Er du sikker på at dette gjelder alle?

2. Er du sikker på at dette er den eneste grunnen? (du sier "bare")

3. Og forsåvidt - hvorfor er dette idiotisk?

 

 

1: Ja, vel, nei, ungdommer drikker fordi de eksperimenterer med det at de opplever sin egen personlighet (og andres) som annerledes når de drikker, de finner nye skjulte sider og humør ved seg selv de ikke visste om. I de første årene er jo selvfølgelig dette veldig spennende, og da blir det til at de nærmest drikker bare for å drikke. Etterhvert lærer også de fleste seg å reprodusere det humøret/den "mooden" uten stimuleringsmidler for personligheten dems utvikler seg og modnes, og da avtar nok litt av innteressen for alkohol og dop hos mange tror jeg annet enn som noe man gjør en sjelden gang i ny og ne (bortsett fra de årene man er bygjenger og er på disco hver kveld nærmest i 3-4 år av livet sitt i 18-24 års alderen, da begynner grøftinga på nytt igjen, bare i litt penere og dyrere omgivelser).

 

2: Ja, stort sett, pluss litt sublimentalt gruppepress.

 

3: Nei, ikke idiotisk, menneskelig å eksperimentere, også med potensiellt farlige ting, noe alkohol har et stort potensiale for.

De fleste blir jo lei når de blir litt eldre, og fint er det.

 

Personlig drakk jeg meg dritings første gang når jeg var 12, på pappvin. Da fikk jeg blackout og hadde visst stått og tisset på hyllene i den lokale videobutikken. Jeg drakk ikke rødvin i 10 år pga hvor dårlig jeg var i flere dager etterpå pga den første gangen.

 

Ellers i ungdomsårene drakk jeg stort sett øl og sprit, mange fyllekuler fra jeg var 14-20, mye grøfting i 15-17 årsalderen. Er vel her jeg tilslutt ble lei av å drikke meg FULL og roet ned inntaket til noe mere moderat etter hvert.

 

Så når jeg ble rundt 23-24 , begynte og jobbe som bartender, drakk jeg ganske ofte, men drakk meg aldri full, drakk pga tilgjengelighet, bransjetreff ofte, mye ute pga jobben osv. Helt greit, men ble veldig lei av sprit.

 

Nå er jeg 30, og drikker 1-2 ganger i året, er ikke så glad i selve smaken av f.eks øl med mindre den er iskald, og sprit er bare godt når man tar seg tid til å lage gode drinker, og jeg er såpass lat at det gidder jeg sjelden. Alkohol til mat er jeg ikke noe glad i, ødelegger matsmaken synes jeg, men nå liker ikke jeg "voksenting" som kaffe engang heller noe særlig, drikker en halv kopp kaffe i året.

 

Alkoholforbruket mitt nå, eller mangelen på det, er kun pga manglende interresse etter hvert, og ikke pga noe "idealistisk" syn.

 

Jeg tror også mange har en fortid som min, at min "historikk" er ganske så nært gjenomsnittet, og tror ikke det er noe særlig mere drikking blandt ungdom nå enn når jeg var ungdom for 15 år siden, det skal isåfall godt la seg gjøre for vi hellte nedpå som noen gale.

 

Personlig synes jeg drikking med måte er helt uproblematisk, mennesket har alltid stimulert seg på forskjellige måter med ytre stoffer, og å drikke med måte er en meget mild og moderat form stimuli, akkuratt som god mat og sjokolade, røyk.

Mennesker gjør det, og til og med dyr gjør det, og har alltid gjort det.

 

Alt som er moderat kan også selvfølgelig misbrukes i en ekstrem form, men det gjør ikke at den moderate formen blir noe værre, den moderate bruksmetoden og den ekstreme formen av noe er og vil alltid være to helt forskjellige ting.

 

Mennesker som ikke har prøvd noen form for ytre stimuli burde ikke uttale seg annet om den innlysende skadelige ekstreme formen siden den merkes av andre uavhengig om de er i samme situasjon eller ikke og har potensiale for å gå utover andre. Men å uttale seg om den moderate formen for en som aldri har prøvd det er helt bak mål, ettersom det blir som å prøve å ytre en mening om en "xhurgh" når de aldri har sett hva en "xhurgh" er for noe engang.

Endret av Mr.Locke
Lenke til kommentar

Så var det kommet til min tur å svare. Jeg har lest mye bra, og mye dårlig i denne tråden. Men vil uansett legge fram mine synspunkt.

 

Først om min alkoholdebut: Gikk gjennom hele ungdomsskolen med avholdstanker. Tenkte at alkohol er skadelig, og fører ingenting godt med seg. "Ingenting vits i å drikke kun for å drikke." Ikke ulikt fantaboys meninger her oppe. Var på en del fester, men drakk aldri selv. Respekterte de som drakk, men aldri i verden om jeg skulle gjøre det selv. Oppfattet presset det snakkes om, men var bevisst mine egne meninger og lot meg ikke bukke under. I første klassen på videregående fant jeg og en venn (som også aldri hadde drukket) ut at vi måtte prøve oss. Vi kjente selvfølgelig noen eldre som kunne kjøpe, og vi lastet opp med 6 smirnoff ice, og noe portvin vi hadde funnet hjemme oss han. Han var alene hjemme. Det var bare vi to. Vi drakk, og opplevde rusen. Det var gøy. Ufattelig gøy. Jeg skjønte plutselig hvor trangsynt jeg hadde vært før. Drikking er ikke kun vold og faenskap (som jeg hadde trodd). Det var moro, men på en annen måte en å se en morsom film, eller spille et morsomt spill. Samtidig er jeg glad for at jeg ventet med å starte. Jeg slapp unna fjortissfylla. Eller, fjortissfylla ble igjen hos kompisen min etter den merkelige debuten.

 

I dag (2 år etter) drikker jeg fortsatt, men ikke så veldig ofte. Gjennomsnittlig 1,5 gang i måneden. Skjønner meg ikke på noen av kameratene mine som drar på byen hver helg. På samme måte som jeg ikke skjønner meg på dem som aldri drar ut. I helgene kan jeg ha det gøy både hjemme med en film og gutta, hos kjæresten min, på kino, eller på byen. Det er variasjon som teller. Ensidighet i noen form takler jeg ikke. Drikker meg aldri kanon, men vil fortsatt kalle meg full etter at siste dråpe er inntatt. Har ennå ikke havnet i bråk, men har hatt noen hang-overs jeg angret på :p I mitt tilfelle har altså alkoholen kun brakt meg gode ting. Eller først og fremst en god ting: Gøy! Og hvorfor dette ikke er god nok grunn for folk som ikke drikker skjønner jeg ikke. Jeg har det gøy uten, og gøy med. Gøy på to forskjellige likeverdige måter. :)Men det er et viktig poeng at man må ha kontroll når man drikker. Hvis ikke kan det utvikle seg til alt annet enn gøy.

 

Så til et par innlegg jeg vil kommentere:

 

Magicus: Du sa at "kristendommen er skadelig for samfunnet". Jeg er kristen, er uenig, og jeg drikker. Kristendommen var skadelig for samfunnet, men i dag som den ikke har makt gjør den heller ikke så mye skade. Angående alkohol og kristendomn: Jesus gjorde vann til vin gjorde han ikke? :innocent:

 

Sfenne: Du vil sette ned aldersgrensen til 16 år. For 16 åringer vil det egentlig ikke bli noen forskjell, for de får tak i drikke i dag av eldre venner osv. Men det vil gi konsekvenser for 13 åringer. De vil få enklere tilgang til drikken, altså mer drikking. Jeg synes 13 åringer og fyll ikke hører sammen. Som en annen så fint sa det: 13 åringer vet ikke hva som er bra for dem, selv i edru tilstand. Og angående argumentet ditt om at det vil bli mindre "piratsprit" drikker de aller fleste i det miljøet jeg frekventerer i øl/polsprit. Så for meg og mine er ikke dette noe problem. Er selvfølgelig åpen for at dette er verre andre plasser.

 

Til den, eller de som trakk inn Danmark vil jeg si at de har en helt annen drikkekultur. Vår drikkekultur vil ikke endre seg over natta til deres ved at vi setter ned aldersgrensa. Ikke tro at vi i Norge vil drikke mindre og mer kontrollert om det plutselig er 16 års grense på alkoholen. Det blir for dumt. Men hvis vi hadde klart å få en nogenlunde like avslappet kultur som dem til drikking ville ikke det vært dumt. Poenget er at det er noe som er vankselig å endre over natten.

 

Angående drikkepress: Falt selv ikke under presset for å drikke på ungdomsskolen, men det var der. Og det var ikke undervurdert. Jeg ble tilbudt både det ene og det andre i hytt og pine. Kunne sikkert blitt passelig full på alt det folk tilbød meg. At noen ikke klarer å stå i mot dette finner jeg langt fra merkelig. At de ikke vil innrømme i ettertid at de følte seg presset er heller ikke no rart.

 

Fjortissfylla er frustrende. Punktum!

 

Fantaboy: Jeg er ikke patetisk som drikker. Du er ikke patetisk som ikke drikker. Man må respektere hverandre :roll:

Lenke til kommentar

Er enig jeg også, agres. Er selv kristen, og mener at mange av mine kristne "kollegaer" er altfor trangsynte når det gjelder alkohol, og jeg gjentar mitt tidligere utsagn, det er stor forskjell på bruk og misbruk.

 

Selv har jeg null problem med å gå ut uten å drikke, men når jeg er ute, koser jeg meg som oftest med et par pils.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...