Singh tha king Skrevet 1. november 2005 Del Skrevet 1. november 2005 (endret) Ungdommer drikker dobbelt så mye alkohol nå enn for 30år siden! hva kan årsaken være til denne utviklingen være? Er dette ganske alvorlig og hva er det vi kan gøre for å stoppe det? Kan årsaken være press? Følge med mengden? Være kul og populær? Kanskje det ikke var så mye press for 30år siden? Hva er deres meninger? Endret 11. november 2005 av Singh tha king Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 1. november 2005 Del Skrevet 1. november 2005 (endret) Jeg har mine tvil anngående slike tall, men uansett så er det bare fint at folk fester og har det morro og synes de at det blir morsommere med alkohol så gjerne for meg! Jeg synes i allefall ikke at jeg, du eller noen andre som ikke har noe med saken å gjøre skal blande oss opp i hva andre gjør! Her er det foreldrene som må gripe inn og ikke en som tror en vet hva som er best for folk! Årsaken, tja, det kan jeg ikke påstå jeg vet noe om, men jeg kan ikke huske å ha blitt, eller å ha sett noen, som har blitt presset til å drikke her jeg bor så den tviler jeg på... Edit: Det med press/gruppepress tror jeg er ganske så oppskrytt og jeg tror det er noe som er veldig mye brukt av ungdom når de kommer i en kinkig situasjon! Eksempel: Kjell på 16 kommer ravende inn etter fest full som en stokk og foreldrene hans blir sinte og spør; "hva skal dette bety?", han svarer da "jeg ble presset" eller "alle gjorde det", men i virkligheten hadde han lyst selv... Endret 1. november 2005 av P-in-P Lenke til kommentar
sfenne Skrevet 1. november 2005 Del Skrevet 1. november 2005 Legalisèr hasj, eller sett ned aldersgrensa på alkohol. Per nå er alkohol noe av det farligste rusmidlet ungdom kan begi seg ut på, mtp. innkjøping av hjemmebrent. Det at en overdoser er ingen andre enn personen selv sin feil. Det å kjøpe sprit fra usikre kilder, kan være livsfarlig. Jeg skulle gjerne fått høre et par gode argument til hvorfor legalisering av hasj ikke skulle vært vedtatt, da det verken er avhengighetsskapende eller er farligere enn den fordømte alkoholen! Lenke til kommentar
Singh tha king Skrevet 1. november 2005 Forfatter Del Skrevet 1. november 2005 men hvis man setter ned aldersgrensa på alkohol til 16år. Så vil enda mindreårige drikke alkohol(?) Så bør ikke alkohol grensen settes opp i steden for? og at mindreårige som blir tatt med alkohol eller er fulle, blir tatt med en gang til foreldrene sine. Lenke til kommentar
Coke lovin chick Skrevet 1. november 2005 Del Skrevet 1. november 2005 i USA har de jo 21 års grense, men det stopper ikke fjortissene fra å drikke seg kanonfull hver helg akkurat..en høyere alkohol grense vil ikke gjøre store forskjellen. Lenke til kommentar
Gunfreak_old Skrevet 1. november 2005 Del Skrevet 1. november 2005 det er fysisk umulig å drikke 2x så mye som de gjorde for 30 år siden, morra mi er snart 60 og når hun var fjorstis der de å drakk seg til forgifting. og hvis da ungdom i dag driker doblet så mye, ville det ikke være en eneste person mellom 15-60 igjen i norge Lenke til kommentar
Dragon Hunter Skrevet 1. november 2005 Del Skrevet 1. november 2005 Halvparten av alle mellom 14 og 24 drikker seg sanseløse hver helg, så det kommer ikke som noen bombe at ungdommer drikker dobbelt så mye alkohol... Lenke til kommentar
sfenne Skrevet 1. november 2005 Del Skrevet 1. november 2005 men hvis man setter ned aldersgrensa på alkohol til 16år. Så vil enda mindreårige drikke alkohol(?) Så bør ikke alkohol grensen settes opp i steden for? og at mindreårige som blir tatt med alkohol eller er fulle, blir tatt med en gang til foreldrene sine. 5090042[/snapback] Nei, du skjønner ikke. Alder er så og si irrelevant når det gjelder alkohol, da man vet selv når man er gammel nok til å gi seg ut på slike sosiale handlinger. - hvis du skjønner hva jeg mener. Så, la oss si du er 16 år, og du drikker. Vil da en aldersgrense på 18 år, om ikke mer, hindre deg i å skaffe alkohol? Nei, selvsagt ikke. Dette oppfordrer jo bare fler ungdom til å kjøpe hjemmebrent. En liten shitkid (unnskyld utrykket) på 13 år, vil ikke begynne å drikke sånn helt uten videre, selv om aldersgrensen for kjøp av alkohol var 10, sant? Men det var å ta litt hardt i da, men jeg håper du fattet poenget mitt. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 1. november 2005 Del Skrevet 1. november 2005 En av grunnene til at ungdom drikker mer i dag er at hver gang kidsa skal på butikken for å kjøpe potetgull så får de kasta øl og rusbrus i trynet. @sfenne: Et individ er ikke atomisert fra samfunnet. Når alle andre drikker så vil man selvsagt drikke selv. Å påstå at en persons alkoholdebut fullt og helt er bestemt av denne personens rasjonelle tanker er piss. Når man har blitt eksponert for alkohol hele livet (butikken, foreldre, eldre søsken) så vil man selvsagt prøve selv. I hvert fall om andre venner drikker. Og, senker man aldersgrensa for alkohol så senker man også alkoholdebuten. 16-åringer har venner på 13 år, det har ikke 18-åringer. Selvsagt kan 16-åringer få venner på 18 til å kjøpe til seg også gi videre til 13-åringen, men ved å senke aldersgrensen til 16 så kutter man ut et mellomledd og dermed tilgjengeligjør alkohol for et større antall ynger mennesker. Ang. hasj propagandaen din så anbefaler jeg deg å lese litt mindre av NORMALS løgnaktige propaganda. Hasj er skadelig. Vi kan godt diskutere hvordan og i hvor stor grad, men å avfeie at hasj er skadelig er løgn. Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 1. november 2005 Del Skrevet 1. november 2005 Ang. hasj propagandaen din så anbefaler jeg deg å lese litt mindre av NORMALS løgnaktige propaganda. Hasj er skadelig. Vi kan godt diskutere hvordan og i hvor stor grad, men å avfeie at hasj er skadelig er løgn. 5091591[/snapback] Han har aldri sagt at hasj ikke er skadlig, men; Jeg skulle gjerne fått høre et par gode argument til hvorfor legalisering av hasj ikke skulle vært vedtatt, da det verken er avhengighetsskapende eller er farligere enn den fordømte alkoholen! At det ikke er avhengighetskapende er jeg nå ikke så sikker på, men at alkohol er skadligere enn hasj er ikke utenkelig.. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 1. november 2005 Del Skrevet 1. november 2005 norge ligger langt under europa snittet, ingen fare ennå. Eneste store forskjell er at jentene drikker nesten like mye som gutter og det er noe vi ikke har sett så mange andre steder. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 1. november 2005 Del Skrevet 1. november 2005 det at man kan bruke argumentet hasj er mindre skadelig, må være fordi alkohol blir brukt av en større gruppe. Det at hasj også ikke er avhengighetsdannende er vel også sant, men handler veldig mye om hvilket miljø du havner i. Men det er ikke denne diskusjonen handler om. Tilgjengligheten til alkohol er som den egentlig burde være, syns jeg. At vi drikker mye mer enn før, er jo fordi tradisjonen med alkohol til fest har blitt stadig større. Desuten må vi vel være flere ungdomer nå enn før? Normene har også forandret seg veldig i samfunnet. Mange foreldre akspeterer at unge drikker i en alder av 16 år, og kjøper drikke til de selv. Noe som er greit, da de har en viss kontroll over hva som blir drukket den kvelden. Det med å si at gruppepress er oppskrytt er bare dumt. Man undervurderer det virkelige presset en føler. Selv om ingen sier at "drikk da!! DA BLIR DU SÅ KUUUL", så handler det også mye om å "være en av gjengen". Det å bli akseptert inn i en gruppe, indirekte fordi man gjør som de, er en måte mange blir presset på. Jeg har selv opplevd lingende saker med folk i klassen min. Et eksempel var når vi var på skoletur; En i klassen min som kanskje ikke står helt sterkt på det sosiale som fort ble med i samtalene ute på kvelden etter at en del drikke hadde blitt intatt av resten. Var også en kveld en kompis av meg måtte passe på og fikk ansvaret av lærerene om han ikke måtte drikke noe mer den kvelden. Jeg syns selv dette egentlig var ganske tragisk og vet at det egentlig var ganske unødvendig, men er dog et eksempel på hvilket press jeg snakker om. Når det kommer til min. alder for å kjøpe alkohol, så syns jeg egentlig ikke den bør settes ned. Det at mange 16åringer har kompiser/kjenninger/søsken som er over den alderen, og får de til å kjøpe for dem, er egentlig grunnen. Dette holder debutalderen oppe. Men dette er nevnt og fint forklart. Når det kommer til hjemmebrent, så må jeg si at når jeg var 14-15 år så var det mange som kom med en liten halvliterflaske og et par liter blandevann, men dette er noe jeg husker og ikke opplever mye av i dag. Skal også legges til at der jeg bor er farlig nære Nord-Trøndelag, og jeg føler jeg har en viss peiling på HB-forbruket i nabolaget Noe som ikke er så stort som folk skal ha det til. Egentlig syns jeg ikke dette er noe som skal stoppes. Slik min egen oppvekst har vært så langt, så føler jeg selv jeg har lært mye både om alkoholen og festing. Den beste måten må være å lære dette den harde måten. Ikke at jeg mener alle bør gå igjenom en kald vinternatt, ligge i en grøft å spy det lille som er igjen av innhold i magen, mens du venter på at foreldrene dine skal komme å hente deg. Så min mening er at det er greit som det er i dag. Lenke til kommentar
sfenne Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Hasj er like avhengighetsskapende som tyggegummi, for å si det slik. Men man kan dessverre bli farlig avhengig av hasj, siden det er rusen man er ute etter, akkurat som alkohol. Når det gjelder gruppepress og sånn, så er jeg forholdsvis enig med smoothie, men det ligger så utrolig mye mer i det enn som så. Si f.eks. en kid på 14 år, hvis alle vennene hans drikker, og han ikke drikker, blir han automatisk satt inn i en annen gruppe. En gruppe med "outsidere". Han vet strålende godt selv hvor han passer best inn hen, da det å drikke betyr så mangt. Er han klar for å hive seg ut i fylla, eller bør han vente et par år til? Disse tankene vet jeg går gjennom enhver nybegynner i drikkeverden, så det er liksom ikke det det står på! Selv om man er shitkid, kan man tenke invidivuelt og selvstendig. Jeg synes; Polsprit og all annen alkohol bør være 16+ Dette gir en viss trygghet, iht. kjøping av hjemmebrent ol. Det er så utrolig mange fordeler mtp. dette. --------------------------- Polsprit forblir 20+ Dette gjør at flere 16-åringer kjøper hjemmebrent, begynner å brenne selv, eller kommer i kontakt med badassfolk. Hasj bør legaliseres. Beklager for at jeg kanskje virker veldig opphengt i hasj-legalisering, men jeg synes det er et veldig godt argument for å slippe all denne forferdelige hjemmebrenten. Lenke til kommentar
Nonzchi Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Kan årsaken være press? Følge med mengden? Være kul og populær?Kanskje det ikke var så mye press for 30år siden? Hva er deres meninger? Mennesker har alltid hatt en form for eskapisme, der de kan føle seg sikre,neglisjere eller isolere seg fra dagens virkelighet. De nyter den friheten, den gales frihet. Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Dette gjør at flere 16-åringer kjøper hjemmebrent, begynner å brenne selv, eller kommer i kontakt med badassfolk. At en 16 åring begynner å brenne selv tror jeg er svært skjeldent og kun i ekstreme miljøer Et hjemmebrents apparat er relativt enkelt å finne for foreldre (hvis en brenner hjemme)... Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Jeg er selv 16 år og akkuratt begynt i 1. Jeg er glad for at jeg drakk på fester da jeg gikk på ungdomsskolen siden dette har gjort meg bedre kjent med alkoholen. Bedre å drite seg ut ved å ha drukket for mye på en fest fem minutter hjemmefra enn på den andre siden av byen. I 15årsalderen og yngre er jo de fleste festene hos folk fra skolen og dermed ikke så langt unna. Nå da jeg har startet på ny skole ser jeg hvordan mange av de som ikke har noen erfaring med å drikke driter seg ut og hvis han da er fem timer hjemmefra må det jo bare gå dårlig. Før fikk jeg alltid noen andre til å kjøpe for meg og nå får jeg kjøpt selv så tilgjengeligheten er der jo. Lenke til kommentar
howzer Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Gruppepress er oppskrytt. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Hvis jeg ikke hadde drukket på festene jeg var på på ungdomsskolen vill jeg helt klart fått høre det, hadde jeg ikke dratt dit vill jeg som noen nevnte tidligere ikke passet inn i "gjengen". Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 (endret) sfenne: Om du har et ønske om å gjøre noe mot at folk drikker for mye, så er ikke svaret å gi dem en alternativ måte å ruse seg på. Da har du kanskje kvittet deg med et problem, men sitter igjen med et annent. Syns også du ikke blir helt seriøs når du sier hasj bør legaliseres fordi ungdommer ikke skal drikke hjemmebrent(?). Det å si at hasj er ufarlig er rett og slet løgn. Bruk av hasj medfører psykiske skader som for eksempel nedsatt korttidshukommelse, mindre oppmerksom og blir generelt sløvere. Er dette ønskelig i andre plasser, som feks i trafikken? Hva med skolen? Det er klart at både det å drikke alkohol og røyke hasj har konsekvenser, og liker ikke din innstilling/holdning på at hasj er ufarlig. Alokohol derimot har mer fysiske skader; dårlig kondisjon, fettprosenten øker etc. Når du røyker hasj utsetter du også lungene dine for noe som ikke er naturlig. En skummel ting ved å si at hasj ikke er avhengighetsdannende er at du "glemmer" å nevne at det har en vanedannende effekt. Det å si at folk kun drikker alkohol for å bli full (få rusen) er også helt feil. Mange drikker feks øl, whiskey, vin etc for smakens skyld. Om noen bestiller en conuage (spelling?) til kaffen etter en stor middag ute på en resutrant så er ikke det for å oppnå en rus/bli full. Beklager for at jeg kanskje virker veldig opphengt i hasj-legalisering, men jeg synes det er et veldig godt argument for å slippe all denne forferdelige hjemmebrenten. Hjemmebrent er ikke like ubredt i dag, som det var før i tiden. Metanolsaken tror jeg hadde en stor effekt på dette. Etter mine egne erfaringer så er det kun små grupper som har et stort HB forbruk. Ikke for å henge ut noen her, men det er gjerne de på landet eller folk som bor i utkantstrøk som drikker dette. Kan ikke komme på en eneste gang jeg har sett noen "byfolk" drikke hjemmebrent. Endret 2. november 2005 av smoothie Lenke til kommentar
The Norwegian Pikie Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Jeg tror det har med det sammfunnet vi lever i.. ALLE SKAL HA DET BRA HELE TIDEN.. Vi opplever sjeldent død, og har veldig lite problemer sammenlignet med fattigere land. Og serilg i ungdommstiden føler man seg ofte nedfor og deppa. Pga. bla. Hormoner. faktum er at livet ikkje skal være enkelt hele tiden.. Så når man drikker, blir man glad og kan gløyme det som evetuelt plager den. En glede i verdagen... Jeg personlig drikker ikkje, er 17 år, men har ingen glede i det. Og synest det viser personlig svakhet, men kan forstå det.. Kjenner mange greie folk som drikker. Men jeg mener at vist du ikkje tørr gjøre noe edru. Kan du la det være. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå