Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Golf mot 740 i kollisjon.


Pasient

Anbefalte innlegg

Jeg og mine kollegaer sitter her og diskuterer sikkerhet på diverse biler. Og en av de er golf frelst, den andre sverger til 740.

 

Her er spørsmålet: Hvilken bil er sikrest i dette scenarioet: Du kjører i 80 kmh rett i en fjell vegg, rett på.

 

Hvilken bil tar minst skade? En 1985 volvo 740 eller en 1985 Golf ?

 

Er det noen som har noen statestikker og vise til? Over hvilke biler som var sikrest i 1985?

 

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke så mye å lure på egentlig. Når det kommer til kræsj, så er golf/jetta utrolig porøse. Kjørte i en anne bil med en Jetta2 85 i ca 15 km/t. Hele RS-fangeren sprakk opp, grillen knuste, og en hovedlykt gikk føyken. Stilleskruen på den andre gikk føyken.

 

Hadde dette vært med volvo 740 hadde du kanskje fått en ripe om du var uheldig!

Lenke til kommentar

Nå såg eg for noen uker siden et program fra "Top Gear" hvor de kjøpte tre gammler biler og testet de. Ene var en Volvo, den andre en Rover og den tredje husker eg ikke hva var.

 

Siste test var å kjøre i 50km/t rett på en betongklosse.

 

Alle bilene ble kondemdert på stede, BORTSETT fra Volvoen, som (med fronten vippet på toppen av betongen) rygget av igjen og kjørte videre. Selv om den ikke var pen, var det den eneste som fungerte etterpå ;)

Lenke til kommentar

Om du sammenligner de to, så er vel Volvoen tryggere, ja.

 

På den annen side, er Golfen en 2006 modell og Volvoen en 1988 modell, så ville jeg heller sittet i Golfen for å si det slik.

 

Men å sammenligne en Volvo og en Golf (samme årsmodell) blir som å sammenligne en Audi A8 mot en Subaru Justy.. :)

Lenke til kommentar

litt off-topic men må bare nevne at de eldre galantene er utrolig bra skrudd sammen.. jeg kolliderte min gamle 92 modell med en splitter ny mercedes a klasse for noen år siden, merca så ut som et vrak, hele forstillinga ble herpa osv.. men galanten min ble det bare noen skrammer i lakken og at frontfangeren kom litt ut av posisjon.

Lenke til kommentar

Vovloenen hadde most golfen så brutalt .. ikke pga volvo er sikkre.. tverti imot.. volvo sin sikkerhet er GROVT oppskrytt..

mmen her er det ren og skjer snakk om størrelse..

 

en volvo 740 = stor .. Golf 2 = bitteliten ..

legg da til at volvoene er mer solig bygget så har du en dødsulykke....

og det i volvoen .. AH!! en tvist!

joda.. hvis føreren av volvoen har belte på er det stor sansynlighet at han blir knekt i 2 (setene i gamle volvoer (70,80 og inn på 90-tallet) har en tendens til å knekker med en volsomkraft i ulykker.. har man da belte på så snakker man bokstavligtalt om å bli knekt i 2..) .. mens golf føreren vel .. er han heldig overlever han ..

Lenke til kommentar
litt off-topic men må bare nevne at de eldre galantene er utrolig bra skrudd sammen.. jeg kolliderte min gamle 92 modell med en splitter ny mercedes a klasse for noen år siden, merca så ut som et vrak, hele forstillinga ble herpa osv.. men galanten min ble det bare noen skrammer i lakken og at frontfangeren kom litt ut av posisjon.

5090168[/snapback]

 

 

Det er hvordan personen inni ser ut som har noe å si.

Nye biler er myke foran, til et punkt som det stopper opp for å ikke knuse sjåføren. Når bilen blir presset sammen blir man kvitt masse energi som ellers skulle gått imellom sjåfør og eventuelt sikkerhetsbelte.

Et veldig godt eksempel er å se en ny formel 1 bil kræsje. Alt detter av som det skulle vært satt på med teip, men sjåføren tusler ut av buret sitt i midten, uten en skramme :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...