Gå til innhold

Store problemer med 259IEN, trenger hjelp.


Cocytor

Anbefalte innlegg

Takk for fyldig forklaring. Du kan virkelig din nettbutikk-abc.

Blir så glad når jeg hører all rosen du gir maskinen. Da gleder jeg mer enda mere til å få den tilbake, fiks og ferdig reparert.

 

Lurer på en ting; siden jeg sendte maskinen min på rep 1 dag etter jeg hadde fått den, vil jeg da få ny 14 dagers returrett på varen når den kommer tilbake til meg etter reparasjon? Hvis ikke er jo angreretten ubrukelig for mitt vedkommende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Takk for fyldig forklaring. Du kan virkelig din nettbutikk-abc.

Blir så glad når jeg hører all rosen du gir maskinen. Da gleder jeg mer enda mere til å få den tilbake, fiks og ferdig reparert.

 

Lurer på en ting; siden jeg sendte maskinen min på rep 1 dag etter jeg hadde fått den, vil jeg da få ny 14 dagers returrett på varen når den kommer tilbake til meg etter reparasjon? Hvis ikke er jo angreretten ubrukelig for mitt vedkommende.

5110645[/snapback]

 

Angrefrist gjelder fra første dag du har mottatt en 100% fungerende vare.

Ettersom du ikke har benyttet deg av angrefrist enda og benyttet reklamasjon istedet, vil det si at du har fått erkjent fra selger at du ikke har fått en 100% fungerende vare. Dermed gjelder angrefristen for deg først når du får en vare levert som fungerer 100% som annonsert / definert i salgsinformasjonen.

 

Hadde du benyttet deg av angrefristen med en gang, så ville det betydd å enten bytte den i en ny, som da måtte gjøres ved å heve kjøpet (angrefrist) for så å kjøpe en ny maskin.

 

For hver gang du får varen levert ved reklamasjon på en vare som ikke fungerer slik den skal, så vil både angrefrist og reklamasjonsperioden bli forlenget med 3 mnd.

 

Originalt gjelder angrefrist kun i 2 uker, men dette er kun hvis du får en vare som faktisk fungerer ved første levering. Noen nettbutikker prøver seg med omtolkninger om at du ikke har angrefrist på varer de bygger sammen hos seg, fordi det da er en "tjeneste" og ikke er produkt. Dette er bare tull, angrefristloven gjelder alltid uansett minimum 14 dager ved telefon- / postordre eller internettsalg, dvs alt salg hvor du ikke har mulighet til å se varen fysisk før kjøpet er gjennomført. Dette gjelder enten det er en hore fra russland ( som ville vært en "tjeneste" , en ferdig fabrikkprodusert maskin, eller en barebone som selger har bygget hos seg. At selger har bygget maskinen hos seg er ikke ditt problem eller noe du kan lastes for i form av "produksjonskostnader". Dvs, ved angrefrist i henhold til Norsk lov har du krav på 100% av beløpet tilbake og annullering av kjøpet, inklusive porto-kosntader, og ikke bare beløpet - f.eks 1500 i "produksjonskostnader" som enkelte prøver seg med.

 

Nettkjøp er forsåvidt på babystadiet enda i noen år til, og er nok derfor så mange nettbutikker prøver seg på egne tolkninger av loven på disse områdene.

 

Er du i tvil hvis du kommer i en slik situasjon, eller en selger nekter å la deg benytte deg av angrefristen med 100% full effekt slik den er ment å brukes, så send forbrukerrådet på dem med en gang. Det er naivt å tro at hvis en selger først har vist motvilje på dette området, at de da vil gi etter ved å være hyggelige med dem. Du kan anse det som at selger har da allerede vært uhyggelig mot deg ved å prøve å bekoste deg for å selv slippe unna en slik angrefrists fulle effekt, og da er det bare rett og rimelig å kjøre hardt mot hardt for de som ikke forstår loven og dermed aldri burde drevet salg over nett pga. manglende forbrukerlovskompetanse.

 

Det hjelper heller ikke hvis selger på forhånd får deg til å godta / klikke "ok" på en sluttbruker-kontrakt/EULA som ikke er i overenstemmesle med forbrukerloven, dvs. at du har godtatt noe som er utenfor disse rammene er ugyldig, ettersom det er ulovlig å selge noe under noen forhold som ikke følger disse salgslovene fra første stund av, og dermed også ulovlig å redefinere betingelsene til noe som ikke har like gode vilkår som det som er allerede lovfestet i forbrukerrettsloven , dette inkluderer både ordningen med angrefrist og reklamasjon.

Endret av Mr.Locke
Lenke til kommentar
At selger har bygget maskinen hos seg er ikke ditt problem eller noe du kan lastes for i form av "produksjonskostnader". Dvs, ved angrefrist i henhold til Norsk lov har du krav på 100% av beløpet tilbake og annullering av kjøpet, inklusive porto-kosntader, og ikke bare beløpet - f.eks 1500 i "produksjonskostnader" som enkelte prøver seg med.

Du vegynner bra, men her glir det litt ut. Angrerettloven setter et spesifikt untak for at forhandler ikke behøver å tilbakeføre utgifter som er spesifisert til å være tjenester og materialer i forbindelse med tilvirkningskjøp (se $16). Dette er butikken i sin fulle rett til.

 

Det man som forbruker bør påse er at man får spesifisert disse kostnadene ved kjøp av maskinen slik at ikke forhandler prøver å kreve for mye tilbake.

 

For å ta Netshop som et eksempel. De sier i sine kjøpsvilkår at:

Kostnadene skal da dekke produksjon, installasjon og testing før utsendelse fra oss og demontering av PC-en etter den er kommet tilbake. Totalkostnaden vil variere litt mellom type produkt, men vil typisk ligge i størrelsesorden 1500,- til 2500,- inkl. mva. Beløpets størrelse vil bli fastsatt etter medgått tid, og fratrukket beløpet som betales tilbake til kundens konto ved behandling av returen.

Her er jeg dog nok så sikker på at den første som klager på denne praksisen, og gidder å stå løpet helt ut vil vinne fram til slutt. Netshop har nemlig eksplisitt tatt seg betalt 370,- i tilvirkningskostnader ved kjøp av maskinen. Da bør det hjelpe lite å komme i ettertid å hevde at denne kostnaden egentlig er større.

Endret av qwert
Lenke til kommentar

Ja glemte det, dersom butikken spesifiserer produksjonskostnad, så vil det beløpet ekskluderes. Dette beløpet er somregel reellt maks 2-300 kr, har sett tilfeller hvor en nettbutikk har spesifisert 150,- kr i produksjonskostnad, og dermed krevd å få slippe å betale tilbake så mye som 1500-2000.

 

Mange nettbutikker spesifiserer ikke produksjonskostnad, og dermed frafaller denne retten å eksludere beløpet fra totalen på bestillingen.

 

Denne retten frafaller også hvis ikke selger kan med god margin vise til de reelle kostnadene ved en slik produksjon, dvs. at de ikke er fiktive / bare på papiret som en "buffer"/sikkerhet for selger. F.eks, det koster ikke 2000,- i reelle / effektive arbeidstimer å sette sammen en enkelt barebone-maskin, enhver nettbutikk som hevder det vil nok tape det argumentet ganske raskt.

Endret av Mr.Locke
Lenke til kommentar
Dvs, ved angrefrist i henhold til Norsk lov har du krav på 100% av beløpet tilbake og annullering av kjøpet, inklusive porto-kosntader, og ikke bare beløpet - f.eks 1500 i "produksjonskostnader" som enkelte prøver seg med.

 

 

 

Jeg tror nok du må dekke portokostnadene selv ved en evt bruk av angrefrist. Butikken skal dekke porte ved reklamasjon som avdekker feil. Jeg er ikke sikker på om de skal det hvis det viser seg ikke å være feil på maskinen. Da tar Itbutikken i hvertfall betalt 200kr for reklamasjonen.

Men dette blir veldig offtopic.

 

Glad for at du er fornøyd med maskinen. Hvilke drivere bruker du. Jeg tenker da spesielt på Grafikkdriver.

Synes også det var rart at jeg fikk feilmelding i windows (explorer.exe har et problem og må lukkes etterfulgt av låst windows) ved førstegangs oppstart i Intelmode. Skulle ikke tro at en viftefeil på 6600 skulle gjøre dette.

 

Edit: PS: Når jeg så i minne sto det er det var ca 1GB minne fysisk tilstede. Så sto det at det var litt over 700 MB tilgjengelig. Er det Windows som "eter" opp resten. Jeg begynte å lure på om Skjermkortet (256MB) tar minnet sin fra "systemRAM"?

Endret av Cocytor
Lenke til kommentar

Det er KUN 1 vifte i hele maskinen, denne avkjøler en kombinert heatpipeløsning som strekker seg over både CPU og GPU/GF.

Hvis vifteanordningen ikke er ordentlig festet slik at viften ikke går, så kan det påvirke både GPU og CPU under load. Under idling derimot it GMA-900 modus med CPU satt til "Bærbar" I Windows så skal ikke CPU trenge vifte, kanskje en sjelden blås på 5-10 sekunder i timen.

 

Virker som muligens en HD-feil det du har, som igjen kan har oppstått ved uventet krasj/reboot pga viftefeil tidligere. F.eks hele Windows kan ta kvelden hvis maskinen rebooter uventet / krasjer i det øyeblikket den skriver f.eks viktige shell-prossesser eller selve kernel til prefetch/.

 

Kan hende også at det er noe feil med selve HD eller festingen på HD selvfølgelig. Alt er mulig, bortsett fra at din feil skylded originalt en hardware-feil, utifra hva du beskriver, det kan jeg garantere.

 

Når det gjelder minne, ja i GMA-900 modus bruker den systemminnet som sitt eget, dog ikke i GF6600-modus, siden GF6600 bruker eget onboard-minne.

GMA-900 skal heller ikke bruke av systeminnet mer en 32/64 som er minimum, og kun suge 256MB når den trenger det , f.eks i et spill o.l. (etter det jeg vet, spekulerer litt nå på det siste.)

 

 

Når det gjelder drivere, jeg bruker alle originaldriverne (1.0) som fulgte med på CD (Nvidia bruker jeg 7.3.0.0 driversettet som fulgte med), og kjører Windows XP (Nlite modifisert utgave) SP2.

Endret av Mr.Locke
Lenke til kommentar
Kan hende også at det er noe feil med selve HD eller festingen på HD selvfølgelig. Alt er mulig, bortsett fra at din feil skylded originalt en hardware-feil, utifra hva du beskriver, det kan jeg garantere.

 

 

 

 

Her skjønte jeg ikke helt hva du mente. Skyldes det en hardware feil?

Lenke til kommentar
Det er KUN 1 vifte i hele maskinen, denne avkjøler en kombinert heatpipeløsning som strekker seg over både CPU og GPU/GF.

Hvis vifteanordningen ikke er ordentlig festet slik at viften ikke går, så kan det påvirke både GPU og CPU under load. Under idling derimot it GMA-900 modus med CPU satt til "Bærbar"  I Windows så skal ikke CPU trenge vifte, kanskje en sjelden blås på 5-10 sekunder i timen.

 

Virker som muligens en HD-feil det du har, som igjen kan har oppstått ved uventet krasj/reboot pga viftefeil tidligere. F.eks hele Windows kan ta kvelden hvis maskinen rebooter uventet / krasjer i det øyeblikket den skriver f.eks viktige shell-prossesser eller selve kernel til prefetch/.

 

Kan hende også at det er noe feil med selve HD eller festingen på HD selvfølgelig. Alt er mulig, bortsett fra at din feil skylded originalt en hardware-feil, utifra hva du beskriver, det kan jeg garantere.

 

Når det gjelder minne, ja i GMA-900 modus bruker den systemminnet som sitt eget, dog ikke i GF6600-modus, siden GF6600 bruker eget onboard-minne.

GMA-900 skal heller ikke bruke av systeminnet mer en 32/64 som er minimum, og kun suge 256MB når den trenger det , f.eks i et spill o.l. (etter det jeg vet, spekulerer litt nå på det siste.)

 

 

Når det gjelder drivere, jeg bruker alle originaldriverne (1.0) som fulgte med på CD (Nvidia bruker jeg 7.3.0.0 driversettet som fulgte med), og kjører Windows XP (Nlite modifisert utgave) SP2.

5113390[/snapback]

 

 

Jeg bruker også nlite XP SP2, men jeg bruker i motsetning alle nyeste drivere på installasjonstidspunktet.

Lenke til kommentar
Kan hende også at det er noe feil med selve HD eller festingen på HD selvfølgelig. Alt er mulig, bortsett fra at din feil skylded originalt en hardware-feil, utifra hva du beskriver, det kan jeg garantere.

 

 

 

 

Her skjønte jeg ikke helt hva du mente. Skyldes det en hardware feil?

5114106[/snapback]

 

 

Det jeg mener er at HD(harddisken) kan være f.eks dårlig festet i kontaktpunktet/bussen som overfører data mellom hovedkortet/CPU/minne/OS og hardisken, dette kan resultere i en uendelig rekke med feil.

 

En annen feil kan være dårlig feste av viften, som har medført at Windows sine systemfiler har blitt skadet når maskinen har f.eks slått seg av plutselig eller kræsjet / hengt seg, det kan gi "permanent" filskade selvom det ikke nødvendigvis er noe galt med HD/harddisken. Da må isåfall Windows installeres på nytt igjen etter at hardisken er reformatert og repartisjonert.

 

Jeg legger en mynt på at det er vifteanordningen her som ikke har fungert til enhver tid, og dermed resultert i filskrivningsfeil/filskrivningsavbrudd som har gitt skade på systemfilene til OS/Windows. Dette vil nok også da skje om og om igjen hvis vifteløsningen ikke er ordentlig festet.

 

Uansett om sluttresultatet resulterer i en software/OS-feil her, så er jeg 100% sikker på at utgangspunktet for denne feilen i ditt tilfelle er 100% grunnet hardware eller dårlig festet hardware.

Lenke til kommentar
Er glad min maskin er problemfri - har loopet 3DMark05 lenge med Gf 6600 skjermkortet uten problemer.

 

Mulig itbutikken/sddata har gjort noen monteringsfeil?

 

Eneste feilen Netshop hadde gjort var å ikke klistre på "Netbook" klisteret på toppen :p

5114125[/snapback]

 

 

Hvilken Nvidia driver bruker du forresten?

Bruker selv 73.0.0.0 driveren som fulgte med, vet den er forsåvidt "gammel", men ikke giddet å eksperimentere med noe annet foreløpig ettersom jeg ikke har hatt noen problemer med den driveren jeg bruker nå.

 

Dvs. med mindre du kan bekrefte at du bruker en nyere driver som gir mere / bedre / raskere funksjonalitet. Kjører du en reg-tweak for at den skal akseptere nyeste drivere fra Nvidia?

Endret av Mr.Locke
Lenke til kommentar

Godt å høre at du tror det er en hardwarefeil. Det gjør reklamasjonsproblemet enklere. Jobber du med dette siden du kan uttale deg så sikkert?

 

Har som sakt installert Windows minst 6 ganger på denne dataen så man skulle ikke tror det skyldes feil på systemfilene hver gang.

 

Jeg hørte også tydelig at vifta gikk. Særlig ved bruk av Nvidia kortet. Med den kan selvfølgelig ha vært skadet likavel. Den ble varm men ikke noe varmere enn det som er beskrevet andre steder. Tror det sto ca 62 grader i windows. Men dette var uten å kjøre noen tunge programmer.

Lenke til kommentar
Er glad min maskin er problemfri - har loopet 3DMark05 lenge med Gf 6600 skjermkortet uten problemer.

 

Mulig itbutikken/sddata har gjort noen monteringsfeil?

 

Eneste feilen Netshop hadde gjort var å ikke klistre på "Netbook" klisteret på toppen :p

5114125[/snapback]

 

 

Hvilken Nvidia driver bruker du forresten?

Bruker selv 73.0.0.0 driveren som fulgte med, vet den er forsåvidt "gammel", men ikke giddet å eksperimentere med noe annet foreløpig ettersom jeg ikke har hatt noen problemer med den driveren jeg bruker nå.

 

Dvs. med mindre du kan bekrefte at du bruker en nyere driver som gir mere / bedre / raskere funksjonalitet. Kjører du en reg-tweak for at den skal akseptere nyeste drivere fra Nvidia?

5114183[/snapback]

 

www.laptopvideo2go.com

 

81.84 + modifisert inf fil for å kunne installere.

 

Bedre? Ingen ide da jeg ikke har prøvd eldre.

Den funker for meg og ferdig med det.

 

Funker 73.00 for deg - er det noen vits i å oppgradere?

Lenke til kommentar
Funker 73.00 for deg - er det noen vits i å oppgradere?

5114340[/snapback]

 

 

Ikke opplevd noen problemer med 73.00, har spillt

BF2, Quake 4, Beyond Good & Evil, Doom III, Land of the Dead, Monkey Island 4, Grim Fandago, Fable the lost chapters og Black & White II på maskina i gf6600-modus uten noen problemer sålangt med 73.00 driverne.

 

Eneste jeg merket var at jeg måtte skru av advanced shadows i BF2 siden det ga clipping-problemer, men dette er et velkjent BF2 vs Nvidia-kort problem fra før av på alle driververjoner visstnok og er en feil som må rettes opp i BF2-motoren.

 

Men, som katten (og folk flest) er jeg alltid nysjerrig på det "nyeste" innen alt, og liker å føle meg oppdatert spesielt på drivere, selvom det skulle vise seg å ikke være nødvendig (If it aint broken, dont fix it).

Endret av Mr.Locke
Lenke til kommentar
Godt å høre at du tror det er en hardwarefeil. Det gjør reklamasjonsproblemet enklere. Jobber du med dette siden du kan uttale deg så sikkert?

 

Har som sakt installert Windows minst 6 ganger på denne dataen så man skulle ikke tror det skyldes feil på systemfilene hver gang.

 

Jeg hørte også tydelig at vifta gikk. Særlig ved bruk av Nvidia kortet. Med den kan selvfølgelig ha vært skadet likavel. Den ble varm men ikke noe varmere enn det som er beskrevet andre steder. Tror det sto ca 62 grader i windows. Men dette var uten å kjøre noen tunge programmer.

5114213[/snapback]

 

 

Da er det nok ikke vifta, men som sagt det kan være alt mulig annet, det kan være batteriet, HD, DVD-rommen (min fikk jeg levert uten at den var skrudd fast så den gled rett ut hele drevet en dag, og vifta var ikke festet fra Uniwill sine produksjonslinjer så den gikk ikke.)

 

Har jobbet som både Apple-reparatør (en merkevare jeg forsåvidt ikke liker) , PC-montør og nettverksansvarlig i flere år tidligere, og installert Chicago/95/98/ME/NT/XP et par tusen ganger, det er sjelden det er er softwarefeil når det blir beskrevet slik som i ditt tilfelle.

 

Det kan også være feil på rambrikkene, noe som vil resultere i slike feil du beskrev. Selvfølgelig, du kan kjøre egne tester på dette, f.eks memchkX86 fra boot osv. Men det er jo ikke ditt ansvar, det er selger sitt ansvar å sjekke at varen, samt alle delene den varen består av fungerer 100% som det skal før det utleveres til deg. Det er også de som må/burde investere sin egen tid i denne oppgaven, ikke du.

 

I bærbar-sammenheng kan det ofte være viften som gir dårlig stabilitet osv, siden marginen på bærbare her er ekstremt fintfølende pga trang arkitektur og dårlig luftgjennomstrømming fra før av. Ellers, i de fleste tilfeller ved slike feil er det nok Ram'en i så mye som 60-70% av tilfellene og ustabil spenning/volt eller HD-feil i de fleste av de andre tilfellene.

 

Jeg hadde selv store problemer med maskinen første dagene, noe som var 100% selgers/leverandørs feil, vil ikke nevne navnet på butikken, ettersom butikken jeg bruker har en ekstrem liten/sjelden feilmargin og jeg var rett og slett ekstremt uheldig ettersom jeg har handlet mye der før uten noen lignende problemer, samtidig som at de ordnet dette på dagen mens jeg sto å ventet.

 

Jeg har fortsatt problemer med batteritiden, men også dette får jeg byttet snart når de får inn nye batterier, og har allerede blitt lovet at jeg får en ny maskin på stedet skulle det skje at batteri-problemet ikke løser seg, og har allerede blitt lovet at jeg får hevet kjøpet skulle det skje at ny maskin heller ikke løser problemet (jeg er dog 100% sikker på at problemet løser seg.)

Endret av Mr.Locke
Lenke til kommentar

Mailer hyppig med Itbutikken for tiden. De står for at de har en reparasjonsgaranti på 2 uker fra de har fått varen til Danmark. Dette blir raskt til over en måned dersom du f.eks i likhet med meg bor i nord-norge og det tar en uke å få maskinen ned til Oslo. De skal deretter sende den til sitt verksted som jeg trur ligger i Danmark.

 

Noen flere som har hatt trøbbel med 259IEN? Ser jo nå at Netshopkundene også begynner å få sine maskiner.

Lenke til kommentar

Jeg var i kontakt med Itbutikken. De hadde enda ikke fått maskinen jeg sendte forrige onsdag (fredag i dag). I flg itbuttiken hadde de problemer med posten i Norge som bare sendte pakker til itbutikken en gang i uken på tirsdager. Dette kunne de vel opplyst om så jeg kunne sendt pakken direkte til Danmark i stedet for Oslo.

Så skal de sende den til sin leverandør. Så samme greie tilbake igjen.

 

Herregud dette kommer til å ta over en mnd. Dataen er utdatert og har falt i verdi når jeg endelig får den.

Den bør virke prikkfritt når de sender den tilbake.

Lenke til kommentar

Ja, er så utrolig frustrerende å sitte her og vente på en maskin en har betalt for lenge siden skal bli reparert før en i det hele tatt har fått glede av den. Og når Posten i tillegg er så treg blir det jo en enda større belastning.

 

Det verste er jo at maskinen dagen etter at jeg truet med å benytte meg av angreretten og bestille samme maskin på nytt steg i pris med nesten 2000,- Hadde ikke det skjedd hadde jeg hatt ny maskin nå. Tok jo bare en uke å få den levert etter bestilling. Nå er jo ikke prisen konkurransedyktig med Netshop lengre. Og når vi i likhet med Netshopkunder ikke får noe maskin før jul tidligst så sitter vi jo godt i det.

 

Litt av grunnen til at jeg bestilte en maskin til 13K var at jeg kunne ha en grommaskin en stund. Nå kunne jeg likegodt ha bestilt en til 10K siden den uansett blir forbigått av andre maskiner i mellomtiden både på pris og ytelse.

Lenke til kommentar

Hei;

 

Fekk 259-en min i går fra Netshop.

 

Konfigurasjon:

 

Centrino 2.0 533

Fujitsu 100 Gbyte

1024 Mbyte RAM

Bluetooth

DVD

ETC.etc.....

 

Har no lagt alle program og drivarar inn på maskina og eg synes den er heilt Super.

Det er nesten ikkje viftelyd/ harddisklyd slik at ein lurer på om den er slått på ;-)

I og med at det er 2. dagen eg brukar ho så er det litt tidleg å gi nokon bruksrapport enda.

Trasig for dokke som har kjøpt i Danmark og må sende den inn dit; mykje bortkasta tid ja.

Vonar at det går bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...