Gå til innhold

CF-IDE Adapter - får den ikke til å virke


Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring med en slik CompactFlash-IDE adapter?

Jeg har 2 stk, en som er dobbel, som vist nok skulle ta 2stk CF-kort, og bruke som 1 HD, og en vanlig med plass til et CF kort.

 

Jeg har bare 2 forskjellige CF kort som jeg har testet med, et 32mb og et 256mb.

Finner det som en HD i BIOS, men når jeg kommer inn i XP, står den som "Flyttbar disk" -akkuratt slik som min usb-kortleser.

Får ikke lest av kortet i xp, ei heller formatert...

Har brukt Acronis Disk Director Rescue Disk (boot-cd) og formatert kortene som både FAT-16 og FAT-32, uten at det gjør noen forskjell...

 

Hvis jeg setter CF kortene mine i den usb-leseren jeg har, funker de som bare det, så jeg vet at kortene virker.

 

Er det noe jeg ikke har forstått her? Trodde det bare var å plugge i så hadde jeg en CF disk.

 

ANg. den dobble adapteren, så fant den begge kortene i BIOS, og bare det ene i XP, prøvde litt forskjellig RAID oppsett i BIOS uten hell. Tenkte om det var noe slikt siden den skulle kunne bruke 2stk som en HD, men uansett hvilken instilling (RAID) jeg prøvde i BIOS, så stoppet bootinga opp når den kom til RAID BIOS.

 

Jeg har hele tiden brukt Primary IDE når jeg har forsøkt.

 

Noen som har en "gjør slik og det virker" løsning til meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-10579

Problemet ligger i at Windows XP ikke ser kortet som "true IDE", hvilket gjør at disken dukker opp som flyttbar. Det skal være mulig å endre det i selve CF-kortet med en util. Windows XP Embedded ser alle slike kort som fixed disk, til opplysning.

 

Har nettopp hatt samme problemet selv, og lett mye rundt for å finne en løsning :)

Lenke til kommentar
Problemet ligger i at Windows XP ikke ser kortet som "true IDE", hvilket gjør at disken dukker opp som flyttbar. Det skal være mulig å endre det i selve CF-kortet med en util. Windows XP Embedded ser alle slike kort som fixed disk, til opplysning.

 

Har nettopp hatt samme problemet selv, og lett mye rundt for å finne en løsning :)

5089419[/snapback]

 

Vet du noe om hvilket program jeg kan bruke for å forandre måten XP ser på disken?

Lenke til kommentar

Nå har jeg klart å få boote i dos med minnebrikka, men har fortsatt ikke klart å få xp på. har en installasjon på ca 460mb av xp nå, så den passer på 512mb brikka mi.

Men har bestillt 2gb brikke nå, tror det skal gå da...

 

Her fant jeg en beskrivelse som førte meg til boot i dos:

http://osf1.gmu.edu/~sfiorito/eXPinstall.htm

 

*leif

Endret av jallamamba
Lenke til kommentar

Nå har jeg endelig fått det til...XP på en 512mb CF brikke :yes:

Brukte først nLite til å strippe XP til det minimale.

 

Installerte på en vanlig HD -på en FAT partisjon

 

Brukte en eldre versjon av Norton Ghost til å klone over IDE partisjonen til CF kortet -Kloning gikk greit, men dette ville ikke funke helt, men den bootet med CF brikken.

 

Koblet av IDE HD'en og installerte strippet XP fra cd på ny (på CF brikken), tok bare en hurtigformatering først

 

Fikk kun en feilmelding når jeg var ferdig med installering, det var ang. Pagefile, som ikke hadde nok diskplass. Denne fjernet jeg i innstillingene på Min Datamaskin -og slik endte jeg opp med en XP på 322mb!

 

-men jeg har ikke lagt inn noen drivere enda, så C: kommer nok til å øke litt.

 

Det var et hekkans arbeid med å få dette til -MYE prøving og feiling.

 

Håper dette kan være til hjelp for andre som vil prøve det samme :D

Endret av jallamamba
Lenke til kommentar

Hvordan vil ytelsen være på dette sammenlignet med en Raptor.

 

jeg tenkte å skaffe ett 4 gb CF kort slik at jeg får plass til win og bf2. Nå husker jeg ikke helt hvor stor plass bf2 tar, men sett at det skulle få plass.

 

Så vil vel kostnaden med 4 gb CF og CF-IDE adapter komme litt rimeligere en 2stk 74 gb raptor.

 

evt går det jo ann å kjøpe en 1 gb CF til win og en 4 gb CF til spill etc.

 

men bare lurer på om det er verd penga ? skulle vel helst hatt plass til pagefile også da jeg bare har 1gb med ram. :hmm:

Endret av Folo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579
Du må ikke tenke på det engang!

Spill er ikke bra på minnekort, fordi skriving til kort er extremt tregt...

...lesing er bare tregt

5116671[/snapback]

 

Det er helt feil. Kortene fra Kingston, Elite Pro, har 8MB/s write og 10MB/s read, så de er rimelig raske. Jeg kan faktisk kjøre både RTCW : Enemy Territory og EVE Online fra det kortet.

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=304283&cks=PRL

Lenke til kommentar

Hmm,har lest/hørt at å kjøre f.eks xp fra et CF kort ikke er serlig lurt.

CF kort går i stykker etthvert når det blir lest/skrevet fra konstant.

 

Er en grunn til at disse små linux/bsd firwall/gateway distroene som er lagd for CF, har write disabled..

 

Men er bare noe jeg har hørt..

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579
Hmm,har lest/hørt at å kjøre f.eks xp fra et CF kort ikke er serlig lurt.

CF kort går i stykker etthvert når det blir lest/skrevet fra konstant.

 

Er en grunn til at disse små linux/bsd firwall/gateway distroene som er lagd for CF, har write disabled..

 

Men er bare noe jeg har hørt..

 

Lykke til

5142407[/snapback]

 

Du har helt rett, men på Kingston sine kort er det livstidsgaranti, så det er bare å ha et image på en DVD/CD for å legge på CF-kortet klart :)

Endret av Slettet-10579
Lenke til kommentar

Vel dette var tenkt på som et alternativ til raptor, som en lydløs og raskere løsning på bekosting av lagringsplass. CF kort er nok ikke aktuelt for meg i dette tilfellet. Men i-ram kunne kanskje vert tingen, men siden det ikker er lansert enda så får det heller drøye :)

 

Men CF har jo sine bruksområder det også, typisk en lydløs HTPC som ikke skal prosessere hdtv :) Det krever jo en intel på over 3 ghz, men hvilke krav stiller det til harddisk egentlig, sett at du har filene liggende på en pc i nettverk. og kun har en htpc me winxp på CF? Så går det jo å kompensere med 2 gb ram for å skippe pagefile.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...